معرفی 10 فیلم برتر دیوید فینچر کارگردان مشهور هالیوود

بهترین فیلم های دیوید فینچر
بهترین فیلم های دیوید فینچر

دیوید فینچر از جمله کارگردان های نام آشنای هالیوود است که سال 1992 و با ساخت فیلم بیگانه 3 پا به عرصه کارگردانی سینما گذاشت.

او که تا پیش از آن به عنوان سازنده موزیک ویدئو فعالیت می کرد فیلم های برجسته ای همچون هفت، شبکه اجتماعی و باشگاه مبارزه را در کارنامه هنری خود دارد و اکثر فیلم هایش جایگاه خوبی در لیست بهترین فیلم های جهان به دست آورده اند.

در سری مطالب معرفی بهترین فیلم های کارگردانان معروف دنیا و پس از آشنایی با بهترین فیلم های کریستوفر نولان؛ در این مقاله به سراغ 10 فیلم برتر دیوید فینچر رفته ایم. با کوکا همراه باشید.

1. هفت (Se7en – 1995)

فیلم هفت
فیلم هفت

دهه 90 به اکران فیلم های خشن با موضوع قتل های سریالی مشهور است و معمولا هر هفته یک فیلم با قاتل سریالی مخوف روی پرده سینما می رفت، با این وجود و در میان آثار فراوانی که در این زمینه تولید شده فیلم هفت به کارگردانی دیوید فینچر یک سر و گردن بالاتر از همه آن ها ایستاده است.

دیوید فینچر که سه سال قبل از آن و با ساخت فیلم نه چندان موفق بیگانه 3 فعالیت کارگردانی خود را آغاز کرده بود در دومین تجربه خود فیلم روانشناختی جنایی هفت را به دنیای هالیوود معرفی کرد، فیلمی که نام فینچر را بر سر زبان ها انداخت و با گذشت بیست سال هنوز به عنوان یکی از بهترین های سینمای هالیوود مطرح است.

فیلم هفت به یک هفته زندگی پر چالش دو کاراگاه پلیس می پردازد، راکی ویلز جوان (با بازی برد پیت) و ویلیام سامرست با تجربه (با بازی مورگان فریمن) به دنبال قاتل سریالی با شخصیت خاص و مسحور کننده (با بازی کوین اسپیسی) هستند که قتل های خود را با توجه به هفت گناه کشنده مدل سازی می کند.

فیلمنامه اندرو کوین واکر به خوبی با حساسیت های تاریک فینچر هماهنگی دارد و به همراه قربانیانی همچون اسلات و لاست به درون خاطرات ما می خزد تا سال ها بعد نیز آن ها را فراموش نخواهیم نکرد.

دیوید فینچر با فیلم هفت که مفاهیم فلسفی عمیق را در خود جای داده به بهترین شکل ممکن به سینمای هالیوود معرفی شد که اگرچه توسط آکادمی اسکار مورد کم لطفی قرار گرفت اما تحسین منتقدان و فروش خوب گیشه باعث شد بسیاری بعد از تماشای آن برای دیدن شاهکارهای بعدی این کارگردان لحظه شماری کنند.

2. شبکه اجتماعی (The Social Network – 2010)

فیلم شبکه اجتماعی
فیلم شبکه اجتماعی

فینچر در فیلم شبکه اجتماعی فیلمنامه پر دیالوگ آرون سورکین را با هنرنمایی بی نظیر جسی آیزنبرگ بازیگر تازه کار در نقش اول فیلم به هم گره زد تا فیلمی جالب از تلاش های جوان نابغه ای به نام مارک زاکربرگ را به تصویر بکشد که در نهایت به خلق شبکه اجتماعی فیسبوک منجر شد.

اگرچه ایده فیلمی درباره ماجرای تاسیس یک شبکه اجتماعی روی کاغذ چنگی به دل نمی زد اما فینچر با شبکه اجتماعی عصر دیجیتال را به خوبی به تصویر کشیده و این فیلم در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین فیلم های قرن 21 شناخته شده است.

این فیلم براساس داستان زندگی مارک زاکربرگ است که از روزهای دانشگاه او آغاز شده و ماجرای تاسیس فیسبوک و موانع شخصی و قانونی سر راه او و تلاش زاکربرگ برای غلبه بر این مشکلات را روایت می کند.

از دیگر بازیگران مطرح فیلم می توان به اندرو گارفیلد و جاستین تیمبرلیک اشاره کرد، سایر بازیگران مکمل از جمله رشیدا جونز، آرمی همر، داکوتا جانسون، رونی مارا و مکس مینگلا اگرچه امروز به چهره های شناخته شده ای تبدیل شده اند اما در آن زمان اغلب تازه کار بودند و با این وجود توانستند اجراهای بی نظیری از خود به نمایش بگذارند.

شبکه اجتماعی جز 10 فیلم برتر سال شد و توجه منتقدان زیادی را به خود جلب کرد.

3. زودیاک (Zodiac – 2007)

فیلم زودیاک
فیلم زودیاک

فیلم زودیاک یکی از بهترین فیلم های روزنامه نگاری است که تاکنون ساخته شده، فیلمی که اگرچه نتوانست نتیجه رضایت بخشی از نظر گیشه به دنبال داشته باشد اما یک اثر قابل تحسین است که با داستان واقعی از یک پرونده جنایی که هنوز باز است توانست بسیاری از تماشاگران را تا لحظه آخر روی صندلی خود میخکوب کند.

زودیاک فاقد صحنه های قتل جالب و هوشیارانه هالیوودی است و به جای آن به قدری واقع بینانه ساخته شده که داستان آن تا روزها بعد از تماشای فیلم نیز در ذهن تان باقی مانده و شما را تعقیب خواهد کرد.

داستان فیلم درباره یک روزنامه نگار (با بازی جیک جیلنهال) است که به همراه خبرنگار و کاراگاه پلیس به دنبال یک قاتل سریالی دهه 60 و 70 به نام زودیاک هستند.

این فیلم اگرچه اثری خارق العاده از فینچر محسوب می شود اما عنوان کم فروش ترین فیلم های او را نیز یدک می کشد.

از دیگر بازیگران زودیاک می توان به رابرت دی جونیور و مارک روفالو اشاره کرد.

4. بازی (The Game – 1997)

فیلم بازی
فیلم بازی

فیلم بازی با موضوعی روانشناختی درباره یک بانک دار ثروتمند به نام نیکلاس ون اورتون (با بازی مایکل داگلاس) است، شخصیتی دقیق و زیرک که همواره به وظایف خود متعهد است و در حال حاضر زندگی آرامی را می گذراند، او سرشار از اعتماد به نفس است و کنترل کامل همه چیز را دارد تا این که در روز تولدش وارد بازی ای می شود که توسط برادر کوچکترش طراحی شده و او را در دنیایی از ترس و ابهام به چالش خواهد کشانید.

این فیلم اگرچه شروعی سرگرم کننده و تا حدی احمقانه دارد اما به تدریج شخصیت اصلی فیلم در شرایط خطرناکی قرار گرفته و سلامت روانی اش تهدید می شود و نیمی از جذابیت فیلم از بازی تاثیر برانگیز مایکل داگلاس در شرایطی که کنترل خود را از دست داده نشات می گیرد.

بازی اگرچه مانند فیلم قبلی این کارگردان یعنی فیلم هفت نتوانست به موفقیت قابل توجهی در باکس آفیس دست پیدا کند اما خط داستانی بی نظیر و بازی بازیگران قابل تحسین بوده است.

5. دختر گمشده (Gone Girl – 2014)

فیلم دختر گمشده
فیلم دختر گمشده

دختر گمشده براساس رمان گیلیان فلین که سال 2012 به شهرت زیادی رسید ساخته شده و توانست عنوان پر فروش ترین فیلم دیوید فینچر را از آن خود کند.

این فیلم به روابط پر تنش یک زن و شوهر جوان با بازی بن افلک و رزاموند پایک می پردازد، نیک دان نویسنده مشهوری است که با زن جذابی به نام ایمی ازدواج کرده اما در پنجمین سالگرد ازدواج آن ها زن ناگهان ناپدید شده و انگشت اتهام به سمت نیک دراز می شود.

دختر گمشده فیلم اخلاقی با داستان پیچیده است که سوالات زیادی در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد.

6. دختری با خالکوبی اژدها (The Girl With The Dragon Tattoo – 2011)

فیلم دختری با خالکوبی اژدها
فیلم دختری با خالکوبی اژدها

دیوید فینچر از رمانی نه چندان محبوب اثر استیگ لارسن و فیلم اصلی آن که سوئدی بوده و بسیاری آن را خسته کننده توصیف کرده اند توانست اثر ماندگاری خلق کند که گواهی خوبی بر مهارت او در کارگردانی است.

دختری با خالکوبی اژدها فیلم جنایی و مهیج درباره خبرنگاری (با بازی دنیل کریگ) است که توسط یک کارخانه دار ثروتمند استخدام می شود تا درباره قتل خواهرزاده او تحقیق کند و بتواند آبروی از دست رفته اش را به دست آورد و در این جریان با هکر کامپیوتری (با بازی رونی مارا) همراه می شود.

رونی مارا برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.

7. باشگاه مبارزه (Fight Club – 1999)

فیلم باشگاه مبارزه
فیلم باشگاه مبارزه

باشگاه مبارزه براساس رمانی با همین نام از چاک پالاهنیوک ساخته شده و در حال حاضر به عنوان یکی از معروف ترین فیلم های قرن بیستم شناخته شده است.

باشگاه مبارزه چه از نظر امتیاز فیلم، صحنه های مبارزه مهیج، فیلمبرداری تاریک و پایان پیچیده و جالب آن یک شاهکار واقعی محسوب می شود، فیلمی که می توانید ساعت ها درباره آن صحبت کرده و با نظریه ها و احتمالات بی شماری روبرو شوید.

این فیلم درباره مرد افسرده ای است که به صورت اتفاقی با یک فروشنده صابون ملاقات کرده و با کمک او یک باشگاه زیرزمینی برای مبارزات خشن تاسیس می کند که به شهرت زیادی دست پیدا خواهد کرد.

ادوارد نورتن، برد پیت، هلنا بونهام کارتر و جرد لتو از بازیگران اصلی این فیلم هستند و اجرای فوق العاده آن ها نقش مهمی در برجسته شدن فیلم به عنوان یک اثر عجیب و غریب و جالب داشته است.

8. اتاق وحشت (Panic Room – 2002)

فیلم اتاق وحشت
فیلم اتاق وحشت

اتاق وحشت اثر خارق العاده دیگری از دیوید فینچر است تا نشان دهد این کارگردان خبره با دوربین چه کارها که نمی تواند بکند!

این فیلم جالب و هیجان انگیز از آن دسته آثاری است که که نه یک بار که چند بار باید به تماشای آن بنشینید تا علاوه بر خط اصلی داستان لایه های مختلف آن را نیز به خوبی درک کنید.

ایده اتاق وحشت از پناهگاه های امنی گرفته شده که مردم در دهه 2000 برای در امان ماندن از بلایای طبیعی و سایر حوادث از آن ها استفاده می کردند و به رابطه مادر و دختری و داستان وحشت آن ها می پردازد که در پناهگاهی به دام افتاده و سه متجاوز وارد خانه آن ها شده اند.

مادر فیلم (با بازی جودی فاستر) شخصیت شکننده داستان است که در طول فیلم به محافظی قوی برای دخترش (با بازی کریستن استوارت) تبدیل می شود، ناگفته نماند ابتدا نیکول کیدمن برای این نقش انتخاب شده بود که به دلیل آسیب دیدن در فیلم مولین روژ! با فاستر جایگزین شد.

از دیگر بازیگران این فیلم می توان به جرد لتو و فارست ویتاکر اشاره کرد.

9. مورد عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button – 2008)

فیلم مورد عجیب بنجامین باتن
فیلم مورد عجیب بنجامین باتن

فیلم مورد عجیب بنجامین باتن به نوعی ورژن فارست گامپ دیوید فینچر محسوب می شود که با وجود جلوه های بصری عالی و گریم سنگین بازیگران به موفقیت چندانی نرسید.

این فیلم احساسی عاشقانه برگرفته از داستان کوتاه اسکات فیتزجرالد است، داستانی متفاوت که درباره فردی است که با ظاهر پیر متولد شده و به مرور و با افزایش سن جوان تر می شود، او در طول عمر خود با چالش های زیادی روبرو می شود اما امید به این که روزی با عشقش زندگی کند او را به جلو می برد.

بازی فوق العاده برد پیت و کیت بلانشت تماشای فیلم را به یک خاطره به یادماندنی تبدیل می کند.

10. بیگانه 3 (Alien 3 – 1992)

فیلم بیگانه 3
فیلم بیگانه 3

متاسفانه قسمت سوم بیگانه که در واقع اولین تجربه کارگردانی دیوید فینچر بود به اندازه سری های قبلی آن که نام کارگردان های بزرگی همچون ریدلی اسکات و جیمز کامرون پشت آن ها می درخشید چندان موفق نبود تا جایی که دیوید فینچر طی سه سال بعد از آن در زمینه کارگردانی فعالیت نکرد.

تولید بیگانه 3 با آشفتگی زیادی همراه بود و عوامل مختلف از فیلمنامه های متعدد گرفته تا عدم مدیریت مناسب فیلمبرداری توسط استودیو باعث شد نتیجه کار یک اثر عجولانه شود که رضایت هیچ کس را جلب نکرده و هرگز به اندازه دو سری قبل آن شما را در صندلی میخکوب نخواهد کرد.

در این فیلم الن ریپلی (با بازی سیگورنی ویور) در بیگانه 3 بدون هرگونه فناوری جدید و تنها همراه تعدادی زندانی با بیگانگان فضایی مبارزه می کند.

بیگانه 3 اگرچه نتوانست آن طور که باید و شاید نظر مثبت تماشاگر و منتقدان را جلب کند اما برای فینچر که تا قبل از آن به عنوان یک سازنده موزیک ویدئو فعالیت می کرد موفقیت بزرگی محسوب می شد.

منابع: joe thecinemaholic

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا