معرفی 10 فیلم برتر استیون اسپیلبرگ؛ کارگردان پول ساز هالیوود

استیون اسپیلبرگ
استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ احتمالا مشهورترین کارگردانی است که از دهه 70 و 80 تا به امروز در هالیوود فعالیت کرده و بی شک این موفقیت و شهرت را به واسطه تمام فیلم هایی به دست آورده که هر یک به نوعی جذاب، جالب و تاثیر گذار بوده اند.

اسپیلبرگ با خلق آثار ماندگاری همچون ئی تی، پارک ژوراسیک و فهرست شیندلر تاثیر بسزایی در صنعت فیلمسازی هالیوود و جهان داشته و تغییرات شگرفی در این صنعت ایجاد کرده است و صد البته فهرست بهترین فیلم های این کارگردان لیست بلند بالایی است که نمی توان آن را تنها در یک مطلب خلاصه کرد.

در ادامه مطالب معرفی بهترین فیلم های کارگردانان مشهور دنیا و پس از معرفی بهترین فیلم های ریدلی اسکات؛ این بار به سراغ 10 فیلم برتر استیون اسپیلبرگ رفته ایم. با کوکا همراه باشید.

1. آرواره ها (Jaws – 1975)

فیلم آرواره ها
فیلم آرواره ها

جای تعجب نیست که آرواره ها در صدر فیلم های استیون اسپیلبرگ قرار گرفته است، این فیلم اولین فیلم بزرگ اسپیلبرگ است که با بودجه محدود و مشکلات فنی فراوان توانست به یکی از بهترین فیلم های مهیج در طول تاریخ تبدیل شده و صنعت فیلم سازی را برای همیشه تغییر دهد.

وقتی با دقت و عمیق تر به فیلم آرواره ها نگاه می کنیم متوجه می شویم آن چه فیلم آرواره ها را خاص کرده در درجه اول به تصویر کشیدن روابط انسانی است و کوسه در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.

فیلم آرواره ها که تا سال 1977 عنوان پر فروش ترین فیلم تاریخ سینما را یدک کشیده به نظر بسیاری از منتقدان بهترین فیلم استیون اسپیلبرگ محسوب می شود و به داستان حمله مرگبار کوسه بزرگ سفید و تلاش های یک افسر پلیس برای محافظت از انسان ها می پردازد.

این فیلم جوایز اسکار مختلف از جمله جایزه بهترین موسیقی را از آن خود کرده و از بازیگران آن می توان به روی شایدر و رابرت شاو اشاره کرد.

2. ئی تی، موجود فرا زمینی (E.T. the Extra Terrestrial – 1982)

فیلم ئی تی
فیلم ئی تی

اسپیلبرگ با ساخت فیلم ئی تی با موضوع بیگانه ای که این بار قصد تجاوز و از بین بردن نسل بشر را نداشت نفس تازه ای به سینمای دهه 80 میلادی بخشید.

او در این فیلم روایت تنهایی کودکی که پدر و مادرش در شرف طلاق هستند را با داستان علمی تخیلی و احساسی یک فضایی که به دنبال راهی برای بازگشت به خانه اش است ادغام کرده و به جای آن که به ترس انسان ها از بیگانگان فضایی بپردازد با زبانی احساسی از ترس های یک فضایی در میان بیگانگان زمینی سخن می گوید.

ئی تی عنوان پر فروش ترین فیلم تاریخ سینما تا آن زمان را به خود اختصاص داد، فیلمی کلاسیک و علمی تخیلی که تا سال 1993 و تا قبل از اکران فیلم پارک ژوراسیک همچنان پر فروش ترین فیلم دنیا محسوب می شده است.

فیلم ئی تی توانست چندین جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین موسیقی، بهترین جلوه های تصویری، بهترین تدوین و میکس را برای عوامل فیلم به ارمغان آورد.

3. فهرست شیندلر (Schindler’s List – 1993)

فیلم فهرست شیندلر
فیلم فهرست شیندلر

گفته شده استیون اسپیلبرگ هنگام فیلمبرداری فهرست شیندلر به قدری روحیه اش تحلیل می رفته که هر شب برای بهبود روحیه خود سریال کمدی ساینفلد تماشا می کرده تا بتواند ساخت این فیلم را به اتمام برساند و نتیجه این تلاش اثری ماندگار است که تقریبا هر منتقد فیلمی از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین فیلم هایی که تاکنون ساخته شده یاد می کند.

اسپیلبرگ در این فیلم از تصویر برداری سیاه و سفید استفاده کرد که نه تنها بار احساسی فیلم را قوی تر کرده بلکه یکی از برجسته ترین کارهای بصری این کارگردان و آغاز همکاری او با یانوش کامینسکی فیلمبردار نیز می باشد که از آن زمان به بعد به عنوان مدیر فیلمبرداری آثار اسپیلبرگ فعالیت کرده است.

فهرست شیندلر درباره زندگی واقعی اسکار شیندلر با بازی لیام نیسون است که براساس کتاب شیندلرز آرک ساخته شده و جوایز متعدد از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای اسپیلبرگ و بهترین موسیقی متن را برای جان ویلیامز به ارمغان آورده است.

4. مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark – 1981)

فیلم مهاجمان صندوق گمشده
فیلم مهاجمان صندوق گمشده

به عنوان فیلمی که ایندیانا جونز (با بازی هریسون فورد) را به تماشاگران معرفی کرده، مهاجمان صندوق گمشده نقطه عطفی در تاریخ سینما محسوب می شود، فیلمی بی عیب و نقص با موسیقی متن فراموش نشدنی جان ویلیامز و فیلمنامه ای با ساختار متفاوت حاصل همکاری دو کارگردان صاحب نام تاریخ سینما یعنی: استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس!

اسپیلبرگ و جرج لوکاس تصمیم داشتند هیجان سریال های ماجراجویی دهه 30 میلادی را به عصر مدرن به ارمغان آورند و انصافا در این زمینه موفق بوده اند، آن ها شخصیت ایندیانا جونز را با تمام وجود حس کرده اند.

مهاجمان صندوق گمشده فیلمی ماجراجویانه با صحنه های اکشن فوق العاده جذاب است و بی شک اسپیلبرگ با خلق این فیلم به ژانر اکشن ماجراجویی مفهومی جدید بخشیده است و دنباله های بعدی این فیلم اگرچه همگی از شخصیت ثابت استفاده کردند اما هیچ یک از آن ها نتوانست موفقیت مهاجمان صندوق گمشده را به دست آورد.

داستان فیلم درباره تلاش ایندیانا جونز باستان شناس برای پیدا کردن صندوق عهد گمشده و لوح ده فرمان است که در این جستجو با نازی ها درگیر شده و با حوادث مختلفی دست و پنجه نرم می کند.

5. برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind – 1977)

فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم
فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم

نخستین فیلم بیگانه محور اسپیلبرگ با نام برخورد نزدیک از نوع سوم با موفقیت قابل توجهی که در گیشه به دست آورد توانست نام اسپیلبرگ را به عنوان یک برند تجاری قابل سرمایه گذاری در فیلمسازی هالیوود بر سر زبان ها بیندازد.

فیلمی که برخلاف باور مردمان آن دوره نشان می دهد همه بیگانگان نیت های پلید و خصمانه ندارند، در این فیلم برای اولین بار آمریکایی ها دولت خود را زیر سوال می برند، دولتی که سعی می کند موضوع بشقاب پرنده ها را پنهان کرده و شاهدان ماجرا را ساکت کند!

فیلمنامه این فیلم توسط اسپیلبرگ نوشته شده و نتیجه آن یک کلاسیک فوق العاده است که به ما خاطر نشان می کند لزومی ندارد یک فیلم علمی تخیلی همیشه به کشتار مردم توسط فضایی ها ختم شود.

داستان فیلم درباره تحقیقات یک یوفو شناس به نام دکتر لاکومب است که سعی می کند وقایع عجیب رخ داده را به تلاش فضایی ها برای تماس با انسان ها مرتبط کند و نمایان شدن بشقاب پرنده ها و تلاش دولت در مخفی نگه داشتن اخبار مربوط به آن جریان داستان را جلو می برد.

6. اگه می تونی منو بگیر (Catch Me if You Can – 2002)

فیلم اگه می تونی منو بگیر
فیلم اگه می تونی منو بگیر

اگه می تونی منو بگیر فیلمی در ژانر زندگی نامه از اسپیلبرگ است که به داستان واقعی کلاهبرداری های فرانک آبینگل جونیور می پردازد و به عنوان یکی از جالب ترین فیلم های این کارگردان به شهرت رسیده است.

اگرچه اسپیلبرگ بعد از فیلم ناموفق 1941 تصمیم گرفت هرگز وارد ژانر کمدی نشود اما اگه می تونی منو بگیر از فیلم های خنده دار و موفق این کارگردان محسوب می شود که جذابیت فوق العاده بازیگرانی همچون لئوناردو دی کاپریو در نقش شخصیت اصلی به فروش خوب آن کمک زیادی کرده است.

اگه می تونی منو بگیر از از مشکلاتی که گرگ وال استریت با آن ها روبرو می شود اجتناب کرده و به جای کلاهبرداری از مردم طبقه کارگر به موضوع کلاهبرداری بسیار حرفه ای از بانک ها و ایرلاین ها می پردازد.

از دیگر بازیگران این فیلم می توان به تام هنکس، کریستوفر واکن و مارتین شین اشاره کرد.

7. نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan – 1998)

فیلم نجات سرباز رایان
فیلم نجات سرباز رایان

فیلم نجات سرباز رایان فیلمی جنگی و بسیار پر تحرک است که به خصوص نیم ساعت اول آن در به تصویر کشیدن صحنه های رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه و فرود به ساحل اوهایاما بسیار موفق و از نظر تاریخی دقیق عمل کرده است اما اجازه ندهید به شما بگویند تنها همین نیم ساعت اول فیلم ارزش دیدن دارد!

این ایده که نیروهای آمریکایی برای نجات جان تنها یک نفر جان ده ها نفر را به خطر بیندازند کمی نامعقول به نظر می رسد اما این فیلم پرتره ای حیرت انگیز از جنگ جهانی دوم به نمایش گذاشته که عیب و نقص های آن را از نظر پنهان می کند.

داستان فیلم درباره کاپیتان جان میلر (با بازی تام هنکس) و هفت سرباز او است که ماموریت پیدا کردن سرباز جیمز فرانسیس رایان (با بازی مت دیمون) و برگرداندن او به خانه اش را بر عهده دارند.

ناگفته نماند استیون اسپیلبرگ برای ساخت این فیلم، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده است.

8. گزارش اقلیت (Minority Report –  2002)

فیلم گزارش اقلیت
فیلم گزارش اقلیت

اقتباس از داستان های فیلیپ کی دیک به فیلم های کلاسیک علمی تخیلی مانند بلید رانر و یادآوری کامل و آثاری همچون دیوان محاسبات و چک حقوق منجر شده و گزارش اقلیت نیز یکی از فیلم های خوش ساختی است که براساس داستانی به همین نام از فیلیپ کی دیک ساخته شده است.

داستان این فیلم در آینده ای نزدیک رخ می دهد و درباره یک اداره پلیس آینده نگر – که می تواند جنایات را قبل از وقوع آن ها پیش بینی کند – و یک پیشگویی عجیب است که می گوید یکی از ماموران پروژه طی 36 ساعت آینده مرتکب قتل خواهد شد.

از بازیگران این فیلم می توان به تام کروز و کالین فارل اشاره کرد.

9. پارک ژوراسیک (Jurassic Park – 1993)

فیلم پارک ژوراسیک
فیلم پارک ژوراسیک

استیون اسپیلبرگ با ساخت اولین نسخه پارک ژوراسیک در دهه 90 میلادی نه تنها تغییر شگرفی در جلوه های بصری فیلم ایجاد کرد بلکه شیوه ساخت فیلم ها را برای همیشه تغییر داد و اثری جذاب و استادانه با شخصیت های به یاد ماندنی و دیالوگ های ماندگار خلق کرد که تا امروز نیز به عنوان یکی از شاهکارهای دنیای سینما از آن یاد می شود که اگرچه دنباله های متعددی از آن ساخته شده اما هیچ یک موفقیت نسخه اولیه آن را نداشته اند.

اسپیلبرگ در پارک ژوراسیک به موضوع تمایل بشر برای انجام کارهای خداگونه پرداخته است، داستان فیلم درباره پارک تفریحی در جزیره ای ناشناخته ای است که پروژه شبیه سازی دایناسورها در این پارک پیاده سازی شده اما به دلیل پاره ای مشکلات و سهل انگاری ها دایناسورها آزاد شده و حوادث داستان حول تلاش انسان ها برای نجات خود از دست این موجودات عظیم الجثه می گردد.

در این فیلم عناصر مختلف فیلم از داستان و عملکرد دایناسورها، شخصیت ها، جلوه های ویژه و همه چیز در توازن کامل هستند و از بازیگران آن می توان به سام نیل، لورا درن و ساموئل ال.جکسون اشاره کرد.

10. پل جاسوس ها (Bridge of Spies – 2015)

فیلم پل جاسوس ها
فیلم پل جاسوس ها

جنگ سرد هرگز به عنوان موضوع پر طرفدار و مهیج برای فیلم های جنگی محسوب نشده اما استیون اسپیلبرگ در فیلم پل جاسوس ها به سراغ جنگ سرد رفته که با توجه به سابقه درخشان این کارگردان باید به او اعتماد کرد که بتواند از چنین موضوعی یک اثر سینمایی به یاد ماندنی خلق کند.

پل جاسوس ها نشان می دهد اسپیلبرگ همیشه حرفی تازه برای گفتن دارد، او مثل گذشته تیز است و این فیلم ادغامی از حس نوع دوستی عمیق و استعداد غیر قابل انکار اسپیلبرگ را به تصویر می کشد.

این فیلم داستان واقعی یک وکیل حرفه ای به نام جیمز داناوان (با بازی تام هنکس) را روایت می کند که سعی می کند با مذاکره و مبادله جان سربازان جنگی اسیر و انسان های زیادی را نجات دهد.

پل جاسوس ها جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را برای مارک رایلنس به ارمغان آورده است.

منابع: screenrantindependent

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا