روغن کاج چیست و چه فوایدی دارد؟

خواص روغن دانه کاج
فواید روغن کاج چیست؟

روغن کاج چیست؟

روغن کاج یکی از بهترین انواع روغن های ضروری است که از برگ های سوزنی درخت کاج و گاهی شاخه ها و میوه درخت کاج به دست می آید، دارای رایحه قوی بوده و به رنگ زرد کمرنگ دیده می شود.

مانند سایر روغن های ضروری، روغن کاج قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. روغن کاج را بیشتر به عنوان خوشبو کننده هوا و ضد عفونی کننده به کار می برند اما از آن برای کاهش درد، افزایش انرژی بدن و درمان استرس هم استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن کاج برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی روغن کاج برای سلامتی

1. خوشبو کننده هوا

از روغن کاج اغلب به عنوان خوشبو کننده هوا استفاده می شود.

علاوه بر آن آروماتراپی با روغن کاج به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد ممکن است باعث درمان سریع تر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آلرژی شود.

2. ضد میکروب قوی

برخی از طرفداران ادعا می کنند که از روغن کاج اگر به صورت موضعی بر روی پوست استفاده شود، دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده و می تواند عفونت های جزئی پوستی و سوختگی را درمان کند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که روغن کاج فعالیت ضد میکروبی زیادی ندارد.

3. کاهش التهاب بدن

روغن کاج به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد دارای خواص ضد التهابی قوی بوده که می تواند به درمان بیماری التهابی پوست مانند آکنه و اگزما کمک کند و درد های ناشی از آرتریت و درد های عضلانی را کاهش دهد.

4. سم زدایی بدن

در طب سنتی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سم زدایی بدن توصیه می شود که یک قطره روغن کاج را با لیمو ترش تازه، عسل طبیعی و آب ترکیب کرده و بنوشید این به سم زدایی بدن و دفع سریع تر سموم کمک می کند.

5. درمان سردرد و میگرن

روغن کاج به دلیل خواص ضد التهابی که دارد و همچنین با تقویت روحیه به درمان سردرد شدید و میگرن عصبی کمک می کند.

چند قطره روغن کاج را با روغن نارگیل رقیق کنید و آن را به صورت موضعی بر روی گیجگاه و قفسه ی سینه خود بمالید یا از آن برای آروماتراپی استفاده کنید.

6. افزایش انرژی بدن

روغن کاج اغلب برای رفع خستگی ذهنی و جسمی و همچنین افزایش انرژی بدن استفاده می شود چون می تواند به بهبود تفکر، هوشیاری و تقویت حافظه کمک کند.

7. استرس و اضطراب

برای درمان طبیعی استرس و اضطراب توصیه می شود که هنگام مدیتیشن از آروماتراپی با روغن کاج در ترکیب با روغن لیمو و روغن ترنج استفاده کنید.

عوارض و مضرات روغن کاج

آلرژی و حساسیت

روغن کاج در برخی افراد می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند عطسه، بثورات پوستی، قرمزی، تاول، خارش و پوسته پوسته شدن پوست مشخص می شود.

بارداری و شیردهی

روغن کاج حتی به صورت آروماتراپی هم ممکن است اثرات منفی بر روی زنان باردار و شیرده داشته باشد به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

روغن کاج ممکن است اثرات منفی بر روی نوزادان و کودکان داشته باشد به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که از مصرف آن حتی برای آروماتراپی هم اجتناب شود.

حیوانات خانگی

روغن های ضروری برای حیوان خانگی بسیار مضر هستند به همین دلیل توصیه می شود که این روغن ها را از دسترس حیوان دور نگه دارید.

طریقه مصرف روغن کاج

قبل از استفاده از روغن کاج موارد زیر را رعایت کنید؛

  • از روغن کاج در نزدیکی چشم ها استفاده نکنید
  • حتما آن را با روغن حامل ترکیب کنید
  • هرگز روغن کاج را به صورت خوراکی مصرف نکنید مگر روغن های با کیفیت بسیار بالا را

آروماتراپی : روغن کاج را بیشتر به صورت آروماتراپی استفاده می کنند؛ چند قطره روغن کاج را در دستگاه بخور بریزید تا عطر و بوی آن در فضا پخش شود.

همچنین می توانید دو قطره روغن کاج را روی یک دستمال نخی بریزید و آن را عمیق ببویید.

موضعی : روغن کاج را می توان برای ماساژ و به صورت موضعی استفاده کرد. مهم است که قبل از استفاده، روغن کاج را با روغن حامل (روغن بادام، جوجوبا یا روغن نارگیل) رقیق کنید.

در ادامه بخوانید : خواص روغن گل مغربی برای پوست

منابع : healthlinedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی