خواص روغن ریحان برای سلامتی و پوست و مو

خواص درمانی روغن ریحان
خواص درمانی روغن ریحان

خواص روغن ریحان چیست؟ | درمان عفونت گوش | درد مفاصل | خواص روغن ریجان برای پوست صورت | سلامت مو | روش های استفاده از روغن ریحان | عوارض جانبی

اگر به دنیای خوش عطر و بوی روغن های ضروری و آروماتراپی علاقه داشته باشید حتما نام روغن ریحان را شنیده اید و حداقل یک بار از این روغن شناخته شده در آشپزی و طب سنتی استفاده کرده اید.

روغن ریحان دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن می باشد که از آن جمله می توان به درمان عفونت گوش، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، بهبود خلق و خو، کاهش استرس، سلامت دهان و دندان، درمان آکنه و سلامت مو اشاره کرد.

برای آشنایی با این روغن جادویی و خواص و کاربردهای آن در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

روغن ریحان چیست؟

روغن ریحان که از گیاه Ocimum basilicum به دست می آید از روغن های ضروری پر خاصیت است که به نام روغن ریحان شیرین نیز شهرت یافته است.

این روغن اگرچه معمولا به عنوان تقویت کننده طعم غذاها شناخته می شود اما استفاده از آن فراتر از دنیای آشپزی می باشد و قرن ها است به دلیل خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی در طب سنتی استفاده می شود.

خواص و فواید روغن ریحان

1. ضد باکتری قوی

روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی با طیف گسترده ای از باکتری ها، مخمرها و کپک های غذایی مقابله می کند و در برابر باکتری مشهور ای کولای موثر است.

هنگام شست و شوی سبزیجات ارگانیک تازه می توان از چند قطره روغن ریحان برای کاهش باکتری های موجود در آن استفاده کرد. این روغن برای از بین بردن باکتری های آشپزخانه و حمام، پاکسازی آلودگی سطوح و تصفیه هوا نیز کاربرد دارد.

2. سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی و آنفلوآنزا از بیماری های ویروسی هستند و به نظر می رسد روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد ویروسی طبیعی می تواند به عنوان درمان طبیعی این بیماری ها اثر بخش باشد.

برای این منظور می توانید بخار روغن را در خانه خود پخش کرده، یک یا دو قطره از آن را به حمام بخار اضافه کنید یا مقداری از آن را با روغن اکالیپتوس ترکیب کرده و به قفسه سینه بمالید تا راه های بینی باز شود.

3. آرام کننده عضلانی

روغن ریحان به لطف خاصیت ضد التهابی به تسکین دردهای عضلانی کمک کرده و می توان از آن به عنوان شل کننده عضلانی طبیعی استفاده کرد.

کافیست چند قطره از این روغن را با روغن نارگیل رقیق کرده و روی عضلات و مفاصل دردناک و متورم بمالید.

برای تاثیر فوری توصیه می شود مقداری نمک اپسوم، چند قطره روغن اسطوخودوس و روغن ریحان را به آب حمام افزوده و ناحیه دردناک را در آب قرار دهید.

4. درمان عفونت گوش

به نظر می رسد روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد باکتریایی برای درمان عفونت گوش موثر است و به کاهش درد و ورم ناشی از آن کمک می کند.

برای این منظور کافیست چند قطره روغن ریحان را با مقداری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کرده و به ناحیه پشت گوش و کف پا بمالید تا روند درمان عفونت گوش تسریع پیدا کند.

5. بهبود خلق و خو و افزایش انرژی

روغن ریحان روغنی انرژی بخش و محرک است که روی سیستم عصبی و آدرنال اثر گذاشته و استنشاق آن به احیای هوشیاری ذهنی و رفع خستگی کمک می کند.

بسیاری از افراد معقدند این روغن علائم کرختی و سستی، مه مغزی و مشکلات خلق و خو را برطرف می کند.

برای بهره بردن از این خاصیت روغن ریحان توصیه می شود رایحه آن را در فضای منزل پخش کرده یا آن را مستقیما استنشاق کنید، همچنین می توانید چند قطره از این روغن را با یک روغن حامل مانند روغن جوجوبا ترکیب کرده و روی مچ دست خود بمالید.

6. تقویت کننده گوارش

یکی دیگر از خواص فوق العاده روغن ریحان کمک به بهبود هضم و درمان یبوست می باشد.

برای رفع مشکلات گوارشی و بهبود هضم می توانید یک یا دو قطره روغن ریحان خالص به آب گرم یا چای افزوده و میل کنید، یا آن را استنشاق کرده یا مستقیما به نواحی دردناک مانند شکم یا کمر ماساژ دهید.

7. استرس

روغن ریحان به کاهش علائم اضطراب، ترس و عصبی بودن کمک می کند و یکی از دلایل استفاده آن در آروماتراپی طی قرن های گذشته همین خصوصیت می باشد.

کافیست هنگام شب یک یا دو قطره روغن ریحان را با یکی از روغن های حامل رقیق کرده و به کف پا یا ناحیه بالای غده فوق کلیوی بمالید تا استرس کاهش یابد.

8. سلامت دهان و دندان

روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی به سلامت دندان ها کمک کرده و از دهان و دندان در برابر باکتری ها محافظت می کند.

برای ضد عفونی کردن دهان و رفع بوی بد آن می توانید چند قطره روغن ریحان خالص را به دهانشویه یا خمیر دندان خود اضافه کنید یا از آن به عنوان یکی از مواد مورد استفاده در دهانشویه و خمیر دندان خانگی خود بهره ببرید.

خواص روغن ریحان برای پوست و مو

9. ضد آکنه

جوش و آکنه معمولا به دلیل عوامل باکتریایی، چربی بیش از حد پوست و عفونت ایجاد می شود و روغن ریحان به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند به عنوان درمان خانگی آکنه موثر باشد.

این روغن یکی از چند روغن ضروری مشهوری است که از پوست در برابر عوامل بیماری زایی که به آکنه منجر می شود محافظت کرده و برای پاکسازی ضایعات ناشی از آکنه مفید است.

برای درمان آکنه یک توپ پنبه تمیز را به ترکیب یک یا دو قطره روغن ریحان و روغن نارگیل یا روغن جوجوبا آغشته کرده و روزی یک یا دو بار روی ناحیه بمالید.

4. سلامت مو

برای رفع چربی های اضافی و ضایعات انباشته شده روی پوست سر به دلیل استفاده مکرر از براق کننده های مو کافیست یک یا دو قطره روغن ریحان را به شامپوی خود اضافه کنید.

ترکیب روغن ریحان با جوش شیرین و سرکه سیب نیز به حفظ تعادل PH پوست سر کمک می کند.

سایر خواص روغن ریحان

9. از بین بردن بوهای بد

روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی خود قادر است باکتری ها و قارچ های عامل بو در خانه، وسایل منزل، مبلمان و ماشین را از بین ببرد.

می توانید چند قطره از این روغن را روی لوازم منزل بمالید یا آن را با جوش شیرین ترکیب کرده و باکتری ها و لکه ها را از ظروف و قابلمه ها جدا کنید یا آن را داخل توالت، دوش حمام و سطل زباله اسپری کنید.

10. تقویت کننده طعم ها

همه ما با تاثیر جادویی چند برگ ریحان تازه در طعم دار کردن غذاهای مختلف آشنا هستیم، روغن ریحان نیز دقیقا همین خاصیت را دارد و می تواند طعم و عطر فوق العاده ای به غذاها ببخشد.

کافیست به جای برگ ریحان یک یا دو قطره از روغن آن را به آب میوه، اسموتی یا سس خود اضافه کنید، این کار علاوه بر خوش طعم کردن به کاهش خطر آلودگی ها نیز کمک می کند.

11. دفع کننده حشرات

روغن های فرّار موجود در روغن ریحان شما را تا مدتی از حشرات مزاحم خلاص کرده و حتی به درمان نیش حشرات و زنبور کمک می کنند.

برای تهیه اسپری یا لوسیون حشره خانگی چند قطره روغن ریحان را با یکی از روغن های حامل رقیق کرده و هر زمان که نیاز بود آن را روی پوست و نواحی متورم ناشی از گزش حشره ماساژ دهید.

روش های استفاده از روغن ریحان

1. آروماتراپی

همان طور که قبلا اشاره کردیم روغن ریحان به دلیل خواص خارق العاده اش در آروماتراپی جایگاه خوبی دارد.

می توانید بخار این روغن را در فضای منزل پخش کرده، آن را مستقیما از بطری استنشاق کنید یا چند قطره از آن را به کف دست مالیده و استنشاق کنید.

2. کاربرد موضعی

یکی از کاربردهای گسترده روغن ریحان اعمال مستقیم آن روی پوست می باشد اما قبل از استفاده موضعی باید حتما این روغن را را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل به نسبت یک به یک رقیق کنید، به دلیل قوی بودن این روغن توصیه می شود هر از گاه و هر بار فقط چند قطره استفاده کنید.

روغن ریحان در برخی افراد با پوست حساس باعث ایجاد واکنش های پوستی می شود، قبل از استفاده موضعی به خصوص در ناحیه صورت، گردن و قفسه سینه حتما تست حساسیت انجام دهید.

3. مصرف خوراکی

خوردن روغن ریحان خالص بر خلاف بسیاری از روغن های ضروری بی خطر است اما این مسئله تنها درباره روغن با کیفیت و خالص صدق می کند.

اگر قصد دارید از روغن ریحان برای مصارف خوراکی استفاده کنید حتما این روغن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کرده و به دنبال روغنی باشید که از گیاه Ocimum basilicum تهیه شده باشد.

برای استفاده خوراکی می توانید چند قطره از این روغن را به آب یا اسموتی اضافه کرده یا با مقداری عسل مخلوط و به عنوان مکمل غذایی میل کنید.

عوارض جانبی روغن ریحان

روغن ریحان در کنار همه فوایدی دارد در برخی موارد ممکن است با عوارض جانبی همراه بوده و برای سلامتی خطرناک باشد، از جمله:

  • استفاده از روغن ریحان در دوران بارداری به دلیل تاثیر آن روی هورمون ها و عملکرد عضلات و اعصاب توصیه نمی شود.
  • افرادی که بیماری صرع مبتلا هستند نباید از این روغن استفاده کنند.
  • همانند سایر روغن های ضروری، قبل از استفاده از روغن ریحان در نواحی حساس بدن حتما تست حساسیت انجام دهید و در صورت بروز تحریکات پوستی همچون قرمزی، سوزش، کهیر یا واکنش های آلرژیک از آن استفاده نکنید.
  • از اعمال این روغن به چشم و قسمت های داخلی گوش یا بینی اجتناب کنید.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه روغن ریحان

منبع: draxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا