کره کاکائو چیست و چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟

فواید روغن کاکائو چیست؟
فواید روغن کاکائو چیست؟

کره کاکائو چیست؟ | فواید کره کاکائو برای پوست | فواید کره کاکائو برای مو | طرز استفاده از کره کاکائو | نحوه خرید | عوارض جانبی

اگر مانند بسیاری از مردم دنیا به کاکائو و فراورده های آن علاقه داشته باشید حتما نام کره کاکائو را شنیده و حداقل یک بار از آن استفاده کرده اید یا نام آن را روی برچسب لیست مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست و مو دیده اید.

کره کاکائو از روغن های مشهوری است که گفته شده برای سلامت پوست و مو مفید است، به مرطوب شدن پوست کمک می کند، جای زخم را از بین می برد و به عنوان روغن ضد پیری کاربرد دارد.

اگر کنجکاو هستید بدانید کره کاکائو چه فوایدی برای سلامت و زیبایی پوست و مو دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد در ادامه با کوکا همراه باشید.

کره کاکائو چیست؟

کره کاکائو نوعی روغن گیاهی به دست آمده از لوبیاهای کاکائو است که برای تهیه آن ابتدا دانه های کاکائو را برشته کرده و پس از جدا کردن پوشش بیرونی، روغن آن ها را تحت فشار خارج می کنند. روغن به دست آمده کره کاکائو است و مواد باقی مانده نیز تحت فرایندی به پودر کاکائو تبدیل می شود.

احتمالا شما نیز وقتی به کره کاکائو فکر می کنید به یاد دسرها و خوراکی های خوشمزه می افتید اما آیا می دانستید این کره در تهیه کرم های پوست و سایر محصولات زیبایی و بهداشتی کاربردهای زیادی دارد. در ادامه به برخی موارد استفاده این روغن در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

فواید کره کاکائو برای پوست و مو

1. مرطوب کننده پوست

کره کاکائو سرشار از اسیدهای چرب است که به آب رسانی و تغذیه پوست کمک کرده، خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می بخشد و با ایجاد یک حائل حفاظتی روی پوست مانع از دست رفتن رطوبت می شود.

لوسیون های کره کاکائو مرطوب کننده های خوبی هستند اما بعضی افراد ترجیح می دهند خودشان دست به کار شده و محصولات خانگی کره کاکائو درست کنند، به عنوان مثال کره کاکائو را با روغن های مختلف مانند روغن نارگیل یا روغن ویتامین E ترکیب کرده و از آن عنوان شامپو مرطوب کننده استفاده می کنند.

کره کاکائو به دلیل داشتن چربی فراوان نسبت به سایر مرطوب کننده های رایج موثرتر بوده و در این مورد اغلب با شی باتر مقایسه می شود، با این تفاوت که شی باتر طعم شیرین ندارد و بر خلاف کره کاکائو حاوی ویتامین هایی است که به نظر می رسد به درمان سریع تر آسیب های پوستی کمک می کند.

یکی از خصوصیات مهم کره کاکائو این است که در مقایسه با روغن ها و کرم های دیگر به خوبی توسط پوست جذب شده و پوست را چرب نمی کند.

2. ضد پیری

کره کاکائو سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فیتو شیمیایی است که از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کرده، جریان خون در پوست را بهبود می بخشد و روند پیری را کند می کند.

یکی از کاربردهای رایج کره کاکائو از بین بردن چین و چروک و لک های روی پوست از جمله جای جوش و زخم است.

3. علائم کششی بارداری

بسیاری از خانم ها معتقدند استفاده از کرم و لوسیون های کره کاکائو در دوره بارداری و پس از آن برای جلوگیری و به حداقل رساندن علائم کششی مفید است اما تحقیقات روی این ماده نشان داده تاثیر آن در این زمینه بیشتر از سایر مرطوب کننده ها نیست.

4. مشکلات پوستی

گفته شده استفاده از کره کاکائو برای درمان راش های پوستی ناشی از مشکلات و بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت مفید است. همچنین از بخش هایی از گیاه کاکائو برای درمان آکنه، پسوریازیس، سرطان پوست و زخم ها استفاده می شود.

5. جای زخم

پزشکان برای محو کردن لک ناشی از زخم روی پوست توصیه می کنند کره کاکائو را صورت منظم روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید، اگرچه به نظر می رسد این کره روی لک هایی که بیش از دو سال است ایجاد شده اند تاثیری نداشته و معمولا لکه های جدیدتر را از بین می برد.

برای از بین بردن جای زخم توصیه می شود به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا کره را با حرکات دایره ای روی جای زخم خود ماساژ دهید
  • سپس ماساژ را به صورت عمودی انجام دهید
  • در پایان پوست را به صورت افقی ماساژ دهید
  • برای بهترین نتیجه 2 تا 3 بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه این کار را انجام دهید.

بسته به روالی که برای مراقبت از پوست خود در پیش گرفته اید ممکن است ترجیح دهید از کره کاکائو بعد از لایه برداری و تمیز کردن پوست استفاده کنید تا مواد موجود در آن کاملا جذب پوست شود.

6. سلامت مو

کره کاکائو یکی از بهترین نرم کننده های طبیعی است و فواید استفاده از آن روی موها کمتر از خواص آن برای سلامت پوست نمی باشد. از جمله فواید کره کاکائو برای مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب کننده مو
  • نرم کننده پوست سر
  • تقویت ساقه مو
  • افزایش رشد مو و رفع ریزش مو
  • براق کننده موها
  • حجم دهنده مو
  • رفع التهاب پوست سر
  • محافظت از موها در برابر اشعه خورشید و کلر آب

طرز استفاده از کره کاکائو

کره کاکائو به عنوان ماده تشکیل دهنده در بسیاری از لوسیون ها و کرم های بدن استفاده شده و از آن جا که خوراکی است در تولید مومیایی لب کاربرد دارد.

بسیاری از محصولات حاوی کره کاکائو دارای ترکیبات ضد آفتاب و ویتامین ها نیز هستند، شما می توانید یکی از این محصولات را تهیه کرده و هر روز روی پوست و لب های خود استفاده کنید.

در بسیاری از لوسیون ها و دیگر محصولات کره کاکائو تنها اندکی کره کاکائو وجود دارد و بخش عمده آن ها را مواد و افزودنی های دیگر تشکیل می دهد، اگر به دنبال محصولات خالص هستید باید آن هایی را خریداری کنید که حاوی 100 درصد کره کاکائو هستند یا می توانید یک تکه کره کاکائو کامل و پردازش نشده خریداری و در تهیه محصولات خانگی از آن استفاده کنید.

کره کاکائو خالص در دمای اتاق جامد است و لازم است قبل از استفاده کمی گرم شود تا بتوانید از آن روی پوست خود استفاده کنید.

از کره کاکائو برای تهیه مرطوب کننده و لوسیون اصلاح خانگی نیز استفاده می شود.

نحوه خرید کره کاکائو

بسیاری از لوسیون ها، کرم ها، محصولات مراقبت از مو و لب حاوی کره کاکائو هستند و حتی ممکن است از آن به عنوان ماده اصلی در تولید برخی از این محصولات استفاده شده باشد، برای تعیین درصد کره کاکائو موجود در یک محصول به برچسب آن دقت کنید.

هرچه نام کره کاکائو در لیست مواد تشکیل دهنده یک محصول جایگاه بالاتری داشته باشد مقدار آن بیشتر است، برای بهره بردن از حداکثر فواید این ماده باید به دنبال محصولاتی باشید که کره کاکائو جزو اولین عناصر ذکر شده در لیست آن ها است.

عوارض جانبی کره کاکائو

کره کاکائو بر خلاف پودر کاکائو حاوی هیچ گونه کافئین نمی باشد و استفاده از آن برای کسانی که به کافئین حساسیت دارند مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر به گیاه کاکائو حساسیت نداشته باشید احتمالا با خیال راحت می توانید از کره آن نیز استفاده کنید.

افرادی که به کره کاکائو یا سایر مواد موجود در محصولات کره کاکائو آلرژی دارند ممکن است بعد از استفاده دچار راش یا سایر واکنش های آلرژیک شوند.

کره کاکائو به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود، از روغن های مسدود کننده منافذ پوست محسوب می شود، به طور کلی بهتر است از این روغن روی پوست صورت استفاده نشود.

نکته: جالب است بدانید برخی روغن ها مانند روغن زیتون، روغن بادام و روغن زردآلو در این مورد بهتر از کره کاکائو عمل می کنند و برخی دیگر مانند روغن سویا، روغن آفتابگردان و روغن گلرنگ هرگز منافذ پوست را مسدود نمی کنند.

اگر پوست شما مستعد آکنه و جوش است هنگام خرید محصولات پوست آن هایی که کره کاکائو جزو هفت ماده اول تشکیل دهنده شان است را انتخاب نکنید.

گفته شده استفاده از کره کاکائو در دوران بارداری بی خطر است اما بهتر است قبل از استفاده از هر ماده جدید در این دوران ابتدا با پزشک مشورت کنید.

برخی تحقیقات نشان داده یک محصول حاوی کره کاکائو دارای اثرات ضد استروژنی است، به عبارت دیگر اثرات هورمون زنانه استروژن در بدن را کاهش داده یا مسدود می کند. این مسئله ممکن است روی رشد دوران بلوغ اثر منفی بگذارد اگرچه هنوز اثبات نشده کره کاکائو روی رشد کودکان اثر گذار است.

در ادامه بخوانید : خواص روغن آرگان برای پوست صورت

منابع: healthline1healthline2urbancompany

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا