خواص روغن مورینگا برای پوست و مو و طریقه مصرف آن

خواص روغن مورینگا
خواص روغن مورینگا

روغن مورینگا چیست؟ | فواید روغن مورینگا | انواع روغن مورینگا | طریقه مصرف روغن مورینگا برای پوست و مو

روغن مورینگا یا روغن گز روغنی یکی از روغن های ضروری است که از دانه های درخت گز روغنی یا مورینگا به دست می آید. این درخت کوچک که به نام درخت معجزه نیز شهرت پیدا کرده بومی کوه های هیمالیا است و تقریبا همه قسمت های آن از جمله ریشه، پوست، گل ها و برگ ها برای اهداف غذایی، دارویی یا صنعتی قابل استفاده می باشد.

روغن مورینگا به عنوان یک ماده ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد دیابت شناخته شده و به کنترل سطح کلسترول خون، مرطوب شدن و پاکسازی پوست و مو و درمان آکنه کمک می کند.

برای آشنایی با خواص روغن مورینگا و روش استفاده از آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

روغن مورینگا چیست؟

روغن مورینگا با استفاده از فرایندهای صنعتی از جمله استخراج با حلال و فشار سرد روی دانه های مورینگا به دست می آید، این دانه ها از نظر سطح روغن موجود در آن ها بسیار غنی بوده و حاوی ترکیبات مغذی همچون چربی های اشباع نشده، پروتئین، استرول ها و توکوفرول ها می باشند.

از روغن مورینگا به عنوان روغن ضروری، روغن پخت و پز و یکی از مواد اولیه در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود.

خواص و فواید روغن مورینگا

روغن مورینگا از زمان های دور به عنوان داروی سنتی و روغن موضعی استفاده می شده و امروزه نیز در طیف گسترده ای از مصارف شخصی و صنعتی کاربرد دارد، از جمله:

1. روغن پخت و پز

روغن مورینگا دارای مقادیر خوب پروتئین و اسید اولئیک – نوعی اسید چند غیر اشباع سالم – می باشد و از روغن مخصوص پخت و پز آن به عنوان جایگزین مقرون به صرفه و مغذی برای روغن های گران تر استفاده می شود.

روغن مورینگا در حال حاضر به عنوان یک ماده غذایی اصلی و پر مصرف در میان مردم مناطق بومی درخت مورینگا که دچار کمبود غذایی هستند شناخته شده است.

2. پاک کننده و مرطوب کننده موضعی

روغن مورینگا منبع خوب اسید اولئیک است و به همین دلیل از آن به صورت موضعی و به عنوان ماده تمیز کننده و مرطوب کننده پوست و مو استفاده شود.

3. کنترل کلسترول

روغن مورینگا خوراکی حاوی استرول ها است که به عنوان کاهنده کلسترول بد خون شناخته شده اند.

4. آنتی اکسیدان

بتا سیتوسترول از استرول های گیاهی موجود در روغن مورینگا است که به نظر می رسد دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد دیابتی می باشد.

5. ضد التهاب

روغن مورینگا حاوی چندین ترکیب فعال زیستی از جمله توکوفرول ها، کاتچین ها، کوئرستین ها، اسید فولیک و زئاتین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و چه به صورت موضعی و خوراکی فواید زیادی دارند.

روغن مورینگا به دلیل خاصیت ضد التهابی برای درمان آکنه مفید می باشد.

نحوه استفاده از روغن مورینگا

روغن مورینگا با توجه به نوع و شیوه تولید آن معمولا به سه روش زیر قابل استفاده می باشد:

  • روغن پخت و پز مورینگا که برای سرخ کردن و پختن مواد غذایی استفاده می شود
  • روغن ضروری مورینگا که به صورت موضعی روی پوست و مو اعمال می شود، دقت داشته باشید همیشه قبل از استفاده از روغن های ضروری آن ها را با یکی از روغن های حامل رقیق کنید
  • روغن مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو مانند صابون، مایع پاک کننده، تونر آب رسان، روغن ماساژ، شامپو، نرم کننده مو و غیره

نکات مهم درباره نحوه انتخاب و خرید روغن مورینگا

هنگام خرید روغن مورینگا که به دلیل دارا بودن اسید بهنیک به نام روغن بن نیز شناخته شده به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. روغن حامل یا ضروری؟

قبل از خرید هر نوع روغن به حامل یا ضروری بودن آن دقت کنید. روغن مورینگا از روغن های ضروری است که قبل از استفاده موضعی حتما باید با روغن حامل رقیق شود. این روغن برای مصرف خوراکی نیست و نباید بلعیده شود.

2. اگر به دنبال روغن پخت و پز هستید …

همه انواع روغن مورینگا برای آشپزی مناسب نیستند بلکه برخی اشکال آن که از طریق استخراج با حلال در مقادیر زیاد تولید می شوند به عنوان سوخت یا روغن روان کننده ماشین آلات استفاده می شوند و نمی توان از آن ها در آشپزی استفاده کرد.

اگر قصد دارید از روغن مورینگا برای پخت و پز یا به صورت موضعی روی پوست و مو استفاده کنید به دنبال روغن فشرده سرد و ارگانیک باشید که روی برچسب آن این اهداف ذکر شده باشد.

3. به نحوه تولید روغن دقت کنید

قبل از خرید روغن مورینگا به کارخانه تولید کننده آن توجه داشته باشید و همیشه به دنبال برندهایی باشید که نسبت به نحوه تولید محصول خود شفاف عمل کنند.

4. به رنگ و شفافیت روغن توجه کنید

روغن مورینگای مرغوب زرد کم رنگ است و رایحه ملایم بادام زمینی دارد، برخی تولید کنندگان سود جو در روغن هایی که به عنوان روغن مورینگا عرضه می کنند مقدار بسیار ناچیزی مورینگا استفاده کرده یا محصول آن ها به کلی فاقد این ماده است.

نحوه استفاده از روغن مورینگا برای پوست و مو

اگر قصد دارید از روغن مورینگا برای سلامت و زیبایی پوست و مو استفاده کنید می توانید محصولات روغن مورینگا را به صورت آماده از شرکت های معتبر خریداری کرده یا خودتان در منزل اقدام به تهیه محصول مورد نظر کنید.

روغن مورینگا برای مو

مواد لازم

  • روغن حامل مانند روغن بادام که خاصیت مرطوب کنندگی دارد: 2 فنجان
  • روغن مورینگا: 5 تا 10 قطره
  • روغن ضروری مفید مانند روغن اسطوخودوس یا روغن درخت چای: 5 تا 10 قطره

طرز تهیه

روغن ها را داخل یک بطری شیشه ای ریخته و با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را به ریشه موها مالیده، سر خود را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

صبح روز بعد موهای خود را با شامپو یا نرم کننده بشویید.

نکته: این ترکیب با گرم شدن رایحه خوشی از خود ساطع می کند که بعضی افراد عاشق آن هستند، در صورت تمایل می توانید قبل از استفاده آن را برای چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.

روغن مورینگا برای پوست

طرز تهیه

برای تهیه این محصول خانگی به همان ترکیبات ذکر شده در روش قبل نیاز دارید اگرچه برای ایجاد تنوع در رایحه می توانید روغن های حامل و ضروری دیگر را نیز امتحان کنید.

ترکیب را به آرامی روی پوست صورت یا بدن ماساژ دهید و روغن اضافی آن را از روی پوست پاک کنید.

نگهداری روغن مورینگا

روغن مورینگا ماندگاری نسبتا طولانی تا حدود یک سال دارد، برای جلوگیری از خراب شدن هر نوع ترکیب روغنی توصیه می شود آن را در بطری شیشه ای، دمای اتاق و فضای تاریک نگهداری کنید.

مقایسه برگ و روغن مورینگا

همان طور که قبلا اشاره کردیم همه قسمت های درخت مورینگا برای اهداف مختلف قابل استفاده هستند.

دقت داشته باشید برای تهیه روغن مورینگا فقط از دانه های این گیاه – نه برگ یا گل ها – استفاده می شود در حالی که برخی ترکیبات مفید مورینگا ممکن است به جای دانه ها در برگ های این گیاه نهفته باشد، برای مثال برخی افراد معتقدند برگ مورینگا دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.

با این حال مصرف پوست، برگ و گل های درخت مورینگا ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد، مثلا گفته شده مصرف آن ها باعث تشدید انقباضات رحمی شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

اگرچه به نظر نمی رسد استفاده از روغن مورینگا چنین خطری به همراه داشته باشد اما به خصوص در دوران بارداری یا اگر قصد باردار شدن دارید حتما قبل از استفاده از این روغن با پزشک مشورت کنید.

در ادامه بخوانید : روش استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا