خواص روغن اسطوخودوس برای سلامت و زیبایی موها

فواید و طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو
فواید و طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو

فواید روغن اسطوخودوس برای مو | طرز استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو | عوارض جانبی روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به دلیل خواص متعدد و طبیعت آرامش بخش در میان روغن های ضروری جایگاه ویژه ای داشته و در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است.

روغن ضروری اسطوخودوس روغن خوش عطر و بویی است که طی فرایند تقطیر از گیاه اسطوخودوس به دست می آید و به لطف ترکیبات مفید موجود در آن خواص زیادی برای آن ذکر شده که از آن جمله می توان به تسکین درد و میگرن، سلامت و زیبایی موها، درمان زخم، عفونت و کاهش التهابات پوستی اشاره کرد.

در ادامه به سراغ این روغن پر خاصیت رفته ایم و قصد داریم درباره خواص و نحوه استفاده آن روی موها و پوست سر به طور کامل صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

فواید روغن اسطوخودوس برای مو

1. افزایش رشد مو

روغن اسطوخودوس برای افزایش رشد موها مفید است، موها را ضخیم و پر پشت می کند و اثر خوبی در درمان ریزش مو و مشکلاتی همچون طاسی آلوپسی دارد.

2. خاصیت ضد میکروبی

اسطوخودوس دارای خاصیت ضد میکروبی است و از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند، استفاده از روغن این گیاه روی مو یا پوست سر می تواند به پیشگیری از مشکلات شایعی همچون خارش پوست سر، شوره سر و حتی عفونت ها کمک کند.

3. پیشگیری و درمان شپش

روغن ضروری اسطوخودوس برای پیشگیری از شپش سر مفید است و به درمان این عارضه آزار دهنده کمک می کند.

ناگفته نماند خاصیت ضد شپش این روغن به خصوص اگر با روغن درخت چای ترکیب شود افزایش می یابد اگرچه نمی توان آن را به طور کامل جایگزین درمان های پزشکی نمود.

4. کاهش التهاب پوست

اسطوخودوس به عنوان داروی خانگی التهاب و سوختگی های پوستی شناخته شده است، روغن این گیاه برای درمان التهاب و خشکی پوست سر مفید است و به بهبود زخم ها و تسریع آن کمک می کند.

5. آرامش بخش

رایحه دلپذیر اسطوخودوس تاثیر بسیار خوبی روی آرام سازی سیستم عصبی دارد و استنشاق آن به آرامش روحی، بهبود روحیه و خلق و خو کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو

1. ماساژ درمانی 

برای بهره مند شدن از خواص بی نظیر روغن اسطوخودوس توصیه می شود مقداری روغن اسطوخودوس رقیق شده به پوست سر خود ماساژ دهید، این کار به رشد هر چه بهتر موها و سلامت پوست سر کمک می کند.

برای این منظور مقدار مساوی روغن اسطوخودوس را با یکی از روغن های حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنید و بعد از حمام یا دوش گرفتن روی پوست سر بمالید.

در صورت تمایل می توانید 5 تا 10 دقیقه بعد موهای خود را شسته یا برای افزایش مزایای آن، موها را با یک حوله بپوشانید و بگذارید روغن سراسر شب روی موها بماند. عطر آرامش بخش و دلپذیر اسطوخودوس به آرامش شبانه نیز کمک خواهد کرد.

شما می توانید هر هفته یا حتی هر روز یک بار این کار را انجام دهید.

2. افزودن روغن به محصولات مو

برای استفاده از مزایای روغن اسطوخودوس برای سلامت پوست سر، رشد بهتر مو، رایحه خوش و اثرات آرامش بخش آن می توانید این روغن را به محصولات مراقبت از مو از جمله شامپو یا نرم کننده اضافه کنید و طبق دستور العمل درج شده روی برچسب محصول استفاده کنید.

به نظر می رسد افزودن تنها 5 قطره به 28 گرم محصول کافی و بی خطر خواهد بود.

می توانید هر چند وقت یک بار و به طور منظم از این محصول استفاده کنید.

3. خرید محصولات حاوی روغن اسطوخودوس

از روغن اسطوخودوس به دلیل فواید بی نظیر آن در بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده شده است.

این محصولات اگرچه برای آرامش روح و سلامت پوست سر مفید هستند اما احتمالا تاثیر چندانی در افزایش رشد موها نخواهند داشت.

به علاوه روغن موجود در این محصولات آماده ممکن است بسیار رقیق بوده و مقدار آن در محصولات مختلف متفاوت باشد.

توصیه می شود هنگام خرید محصولات مراقبت از مو به دنبال آن هایی باشید که نام روغن ضروری اسطوخودوس یا هیدرولات اسطوخودوس در لیست مواد تشکیل دهنده ذکر شده باشد. هر چه ترکیبات و روغن حامل موجود در محصول طبیعی تر باشد بهتر است.

از این محصولات طبق دستورالعمل درج شده روی برچسب محصول به صورت روزانه یا هفتگی استفاده کنید.

4. سرم مو روغن اسطوخودوس

سرم مو یکی از محصولات مراقبت از مو است که برای هدفی خاص از جمله درمان موهای وز، موهای چرب، درمان مو خوره و غیره تولید و عرضه می شود.

در برخی سرم های مو از روغن اسطوخودوس استفاده شده که ممکن است برای پوست سر و جلوگیری از شکستگی موها مفید باشد اما روی رشد موها تاثیر کمتری دارند.

هنگام خرید سرم مو به لیست مواد تشکیل دهنده آن دقت کرده و محصولاتی که حاوی روغن اسطوخودوس و سایر ترکیبات طبیعی هستند انتخاب کنید.

5. ماسک موی روغن اسطوخودوس

برای بهره مند شدن از مزیت های فوق العاده روغن اسطوخودوس می توانید از ماسک موی این روغن به صورت هفتگی استفاده کنید.

ماسک مو نیز مانند سرم دارای فواید متنوعی می باشد که از آن جمله می توان به پیشگیری از شکستگی موها یا مرطوب کردن آن ها اشاره کرد.

عوارض جانبی روغن اسطوخودوس

  • استفاده بیش از حد از روغن های ضروری می تواند باعث تحریک پوست سر شود، برای جلوگیری از این مسئله لازم است قبل از استفاده آن را با یک روغن حامل رقیق کرده و در مصرف موضعی این روغن زیاده روی نکنید.
  • اگر با وجود رقیق کردن روغن اسطوخودوس همچنان دچار راش های پوستی، کهیر یا علائم درماتیت شده اید فورا استفاده از این روغن را متوقف کنید، این علائم ممکن است نشانه حساسیت به اسطوخودوس باشد که بسیاری از افراد به آن دچار هستند.
  • از مصرف خوراکی روغن های ضروری و مالیدن آن ها به چشم اجتناب کنید و در صورتی که روغن به طور اتفاقی با چشم تماس پیدا کرد بلافاصله چشم های خود را با آب خنک بشویید.
  • اگر از داروهای آرام بخش سیستم عصبی یا ضد افسردگی استفاده می کنید در استفاده یا استنشاق روغن اسطوخودوس احتیاط کنید زیرا ممکن است با هم تداخل داشته و باعث خواب آلودگی شدید و سایر عوارض احتمالی شوند.

به جز موارد ذکر شده، استفاده موضعی روغن اسطوخودوس رقیق شده معمولا خطر خاص دیگری ندارد.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه روغن اسطوخودوس خانگی

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا