تحقیق : آسیب اجتماعی مواد مخدر برای انسان و جامعه و تاثیر آن در زندگی فرد

راه های پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی
آسیب های اجتماعی مواد مخدر چیست؟

عوامل بسیار زیادی می تواند در ابتلای فرد به بیماری وحشتناک و خانمان سوز اعتیاد نقش داشته باشد.

بی شک در این میان، خانواده می تواند نقش اساسی و مهمی را ایفا کند، کم نیستند کسانی که به دلیل کم کاری، عدم آگاهی خانواده و اعمال محدودیت ها و فشار بی مورد از طرف آن ها در دام اعتیاد می افتند.

قدرت ” نه” گفتن یکی از اصولی است که هر فردی باید آن را از کودکی در خانواده بیاموزد و این مسئله ای نیست که بتوان به راحتی و بعد از وارد شدن به اجتماع و گسترده شدن روابط اجتماعی آن را آموخت.

پس باید از همان دوران کودکی به فرزندان مان بیاموزیم در برابر چیزی که به آن ها آسیب می زند قدرت گفتن کلمه ی “نه” را داشته باشند و تسلیم حرف های دیگران نشده و تحت تاثیر افکار آن ها قرار نگیرند، زیرا اعتیاد دقیقا به همین راحتی و از جایی که فکر نمی کنیم ممکن است به سراغ هر شخص بیاید.

اگر فردی به هر دلیلی در دام اعتیاد بیفتد آسیب های بسیاری خواهد دید و در مرحله ی بعد، خود شخص معتاد نیز می تواند آسیب رسان باشد.

آسیب های اعتیاد هم خود فرد و هم اجتماع را درگیر می کند و فرد را به پایین ترین درجات، تنزل می دهد.

از طرف دیگر، در شرایط حال حاضر که مواد مخدر به شکل های گوناگون به راحتی در همه جا قابل دسترس است، رها شدن از دام اعتیاد بسیار سخت و دشوار به نظر می رسد و در این راه اراده ی آهنین فرد و کمک خانواده ها را می طلبد.

اعتیاد، فرد را از نظر جسمی و روانی، به مواد مخدر وابسته می کند و تمام رفتار های فردی و اجتماعی شخص را تحت تاثیر قرار می دهد.

فرد معتاد قدرت تحلیل و تفکر درباره ی پیامد های رفتار هایش را از دست می دهد و ممکن است دست به کار ها و رفتار های خطرناکی بزند.

یکی از آسیب هایی که اعتیاد به دنبال دارد بی کاری می باشد، هیچ کس نمی تواند به یک فرد معتاد اعتماد کند و کاری از او بخواهد که نیاز به تفکر و تمرکز دارد، زیرا اعتیاد تمرکز و خلاقیت فرد را از او می گیرد و فرد معتاد به مرور زمان در انجام دادن کار خود دچار مشکل می شود، در نتیجه این فرد شغل خود را از دست می دهد.

فرد معتادی که شغل خود را از دست داده، ممکن است برای تامین هزینه های زندگی، دست به جرائم دیگری مثل دزدی بزند و معضل تازه ای برای خود، خانواده و جامعه به وجود آورد.

با این روند فردی که می توانست مفید باشد در سراشیبی، سقوط کرده و حتی دیگر نمی تواند از پس هزینه های اولیه زندگی خود و خانواده اش بر آید و دچار فقر می شود.

فقر خود عامل بسیاری از فساد ها و کج روی های می باشد، فرد معتادی که نتواند خانواده ی خود را از نظر مالی تامین کند در آینده ممکن است آن را نیز از دست بدهد.

فرو پاشی خانواده، طلاق، بی کاری و دیگر مسائلی که نتیجه ی اعتیاد است فرد معتاد را بیش تر به سمت تباهی سوق می دهد و همه ی این عوامل می تواند در فرد ایجاد احساس پوچی و افسردگی کند.

لازم به ذکر است که احساس افسردگی شدید در بسیاری از افراد می تواند دلیل خودکشی باشد.

هم چنین، کودکانی که در خانواده های درگیر اعتیاد به دنیا می آیند نیز به شدت در معرض اعتیاد قرار می گیرند، و آینده ای نا معلوم در انتظار آن ها خواهد بود.

یکی دیگر از آسیب های اعتیاد ترد شدن از جامعه می باشد، همه ی ما زمانی که با فرد معتادی روبرو می شویم نگران هستیم که این فرد دست به کار یا رفتار خطرناک و غیر منتظره ای بزند زیرا همان طور که گفته شد فرد معتاد قدرت اندیشیدن به پیامد رفتار هایش را ندارد، در نتیجه این افراد کم کم از دوستی ها و روابط اجتماعی کنار گذاشته شده و از جامعه ترد می شوند.

این ترد شدن برای افرادی که به مواد مخدر صنعتی اعتیاد دارند بسیار سریع تر اتفاق می افتد زیرا مخدر ها و روان گردان های صنعتی فرد را به سرعت دچار توهم و اختلالات شدید رفتاری می کنند.

آسیب دیگری که می توان به آن اشاره کرد گرفتار شدن فرد معتاد به بیماری های مختلف می باشد، زباله گردی و استفاده از سرنگ های آلوده این افراد را در مقابل بیمارهای بی دفاع می کند.

بیماری هایی مانند ایدز به راحتی می توانند از طریق سرنگ های آلوده ای که در بین افراد معتاد به طور مشترک استفاده می شوند انتقال پیدا کنند، و علاوه بر سرایت به فرد معتاد حتی در مواردی به نزدیکان او نیز انتقال پیدا کنند.

از آن جا که سن اعتیاد در کشور مان ایران بسیار پایین آمده، این مشکل بیش از پیش نگران کننده است، زیرا قدرت و پیشرفت هر کشور وابسته به نیروی جوان آن کشور است.

زمانی که تعدادی زیادی از جمعیت جوان جامعه درگیر اعتیاد باشند مطمئنا از تحصیل باز خواهند ماند و فرصت این را پیدا نخواهند کرد که استعداد و خلاقیت های فردی و اجتماعی خود را به کار گیرند و از آن بهره برداری کنند، در نتیجه این افراد به جای این که باعث پیشرفت و ترقی خود و جامعه شوند تبدیل به معضل و سر بار برای کشور خواهند شد.

آسیب های عنوان شده تنها چند نمونه از آسیب های فردی و اجتماعی اعتیاد است، مضرات اعتیاد بسیار فراگیر بوده و تنها متوجه خود فرد نیست، خانواده، نزدیکان و جامعه ای که فرد معتاد در آن زندگی می کنند نیز در نتیجه ی اعتیاد یک فرد، دچار مشکلات جدی می شوند.

در پایان، به نظر می رسد بهترین راه درمان اعتیاد و آسیب های ناشی از آن، همان پیشگیری است، با بالا بردن آگاهی جامعه، فقر زدایی، فراهم کردن بستری برای تفریحات سالم، ترویج ورزش و موارد این چنینی می توان به این مهم دست یافت و آمار اعتیاد را در جامعه کاهش داد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا