فواید پیاده روی؛ 15 مزیت پیاده روی صبحگاهی و شبانه برای لاغری و سلامت بدن

فواید پیاده روی
فواید پیاده روی

آیا تا به حال این جمله ی معروف بقراط را شنیده اید که

” پیاده روی و قدم زدن بهترین دارو برای انسان است “؟

همه ی ما می دانیم که پیاده روی در کنار یک رژیم غذایی سالم شما را از پزشک بی نیاز می کند، گفته شده که حتی 15 تا 30 دقیقه پیاده روی روزانه می تواند تاثیر چشمگیری در سلامتی روحی و جسمی انسان داشته باشد.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تمامی مزایا و فواید پیاده روی برای سلامتی و تناسب اندام بدن آشنا شوید؛

فواید پیاده روی برای زنان و مردان

1. پیشگیری از آلزایمر

مطالعات نشان می دهد که تمرینات هوازی مانند پیاده روی روزانه از پیری زودرس جلوگیری کرده و با افزایش ماده خاکستری مغز، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد. همچنین پیاده روی با افزایش میزان اندروفین به کاهش استرس ذهنی کمک کرده و به سلامت روان کمک می کند.

2. تقویت بینایی چشم

شاید به نظر برسد که ارتباطی بین پاها و چشم ها وجود نداشته باشد اما بهتر است بدانید که تحقیقات نشان داده که پیاده روی روزانه می تواند باعث تقویت بینایی شود و حتی با کاهش فشار چشم، به خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهد.

3. پیشگیری از بیماری های قلبی

انجمن قلب آمریکا می گوید که پیاده روی هر روز به بهبود گردش خون در بدن باعث کاهش فشار خون بالا و کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات انجام شده در دانشگاه کلرادو و دانشگاه تنسی نشان داده که پیاده روی روزانه در زنان پس از دوران یائسگی فشار خون بالا را کاهش داده و خطر ابتلا به سکته قلبی را در آن ها تا 20 درصد کاهش می دهد.

4. افزایش حجم ریه ها

پیاده روی یک ورزش هوازی است که جریان اکسیژن را در جریان خون افزایش می دهد و به ریه های شما کمک می کند تا بهتر سم زدایی و پاک سازی کنند، در حین پیاده روی شما بهتر و عمیق تر نفس می کشید و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری های ریوی از جمله آسم کاهش می یابد.

5. پیشگیری از دیابت

شاید باور کردنی نباشد اما تحقیقات نشان داده که پیاده روی روزانه با بهبود عملکرد پانکراس، تحمل گلوکز (یعنی چقدر میزان قند خون توسط سلول ها جذب می شود) را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود بخشیده و با افزایش حساسیت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و افزایش قند خون را کاهش می دهد.

6. درمان یبوست

محققان می گویند که حداقل 30 دقیقه پیاده روی روزانه با بهبود هضم غذا باعث افزایش حرکات روده و درمان یبوست شده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

7. لاغری و کاهش وزن

پیاده روی روزانه اگر به اندازه ی 10،000 گام در روز باشد می تواند باعث لاغری و کاهش وزن و حتی عضله سازی در شکم و پا ها شود.

در واقع پیاده روی طولانی مدت مانند تمرینات بدنسازی بر روی بدن اثر می گذارد با این تفاوت که فرد دچار درد و گرفتگی عضلات نمی شود.

8. درمان آرتروز و پوکی استخوان

پیاده روی می تواند باعث حرکت بیشتر مفاصل بدن شود، از کاهش توده استخوانی جلوگیری کند و حتی خطر شکستگی استخوان ها را کاهش دهد.

بنیاد آرتروز توصیه می کند حداقل 30 دقیقه پیاده روی روزانه به کاهش درد مفاصل و همچنین سفتی و التهاب آن ها ناشی از آرتروز کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

بد نیست بدانید که پا برهنه راه رفتن باعث کاهش بار در مفاصل شده و به درمان آرتروز کمک می کند.

9. درمان دیسک کمر

تحقیقات نشان داده که پیاده روی روزانه موجب بهبود گردش خون در ساختارهای نخاعی و بهبود وضعیت و انعطاف پذیری ستون فقرات شده و خطر ابتلا به دیسک کمر را کاهش می دهد.

10. درمان استرس و افسردگی

یک تحقیقی در دانشگاه لانگ بیچ، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان می دهد که پیاده روی روزانه با افزایش تولید اندروفین تاثیر عمیقی در روحیه ی افراد بر جای می گذارد که می تواند آن ها را شاد کند و علائم خستگی، استرس و افسردگی را کاهش دهد.

یک تحقیق در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل نشان داده، یک ساعت پیاده روی روزانه در زنان 50 تا 75 ساله به درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

11. پیاده روی به ترک سیگار کمک می کند

یکی از بهترین راه ها برای ترک سیگار، پیاده روی روزانه است. پیاده روی ذهن شما را منحرف کرده و با تمایل برای سیگار کشیدن را کاهش می دهد.

12. تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات اخیر نشان داده که پیاده روی روزانه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با از بین بردن باکتری ها و ویروس های بیماری زا خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش دهد.

13. جوان سازی پوست صورت و بدن

پیاده روی روزانه با افزایش گردش خون در بدن، باعث افزایش تولید کلاژن شده و به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت و بدن کمک می کند.

همچنین پیاده روی با سم زدایی و پاک سازی پوست به روشن تر شدن رنگ پوست صورت کمک می کند.

14. درمان سندروم پیش از قاعدگی

پیاده روی روزانه با افزایش ترشح اندروفین، به درمان سندروم پیش از قاعدگی و دل درد و کمر درد شدید پریود کمک می کند.

15. جنین و زنان باردار

یک تحقیق نشان داده که پیاده روی روزانه زنان باردار خطر ابتلا به یبوست دوران بارداری، دیابت بارداری و سقط جنین را کاهش داده و از زایمان رودرس و تولد جنین با وزن کم پیشگیری می کند.

فواید پیاده روی
فواید پیاده روی

مزایای پیاده روی صبحگاهی

تامین انرژی روزانه

پیاده روی صبحگاهی باعث افزایش گردش خون در بدن می شود، فعالیت مغز و سطح هوشیاری را افزایش داده، به افزایش فعالیت سیستم های بدن و تعادل هورمونی بدن کمک می کند و باعث بهبود خلق و خو در طول روز می شود.

داشتن احساس مثبت در طول روز

پیاده روی در صبح باعث می شود که افراد در طول روز احساس موفقیت کنند. در واقع پیاده روی باعث می شود که در مورد خودمان احساس خوبی داشته باشیم چون روز خود را با برنامه شروع کرده ایم، همچنین پیاده روی صبحگاهی باعث تقویت انرژی، تقویت ذهن و احساس سرخوشی می شود.

لاغری و کاهش وزن

پیاده روی صبحگاهی به مدت 30 تا 40 دقیقه در روز یکی از بهترین ورزش ها برای لاغری و کاهش وزن است، در واقع پیاده روی در صبح باعث می شود که در طول روز کالری کمتری مصرف کنید و به مرور زمان به لاغری و کاهش وزن شما کمک می کند.

سلامت قلب

پیاده روی در صبح یکی از موثر ترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. شاید شما هم فکر می کنید که ورزش های سخت برای سلامتی قلب و عروق بهتر هستند اما مطالعات نشان می دهد که پیاده روی آهسته و پیوسته باعث تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 40٪ کاهش می دهد.

علاوه بر این پیاده روی صبحگاهی باعث کاهش کلسترول و فشار خون بالا می شود و به این ترتیب خطر حمله و سکته قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

درمان استرس و افسردگی

تحقیقات نشان داده که حداقل 35 تا 60 دقیقه پیاده روی صبحگاهی آهسته و پیوسته باعث افزایش ترشح اندروفین ها در بدن شده و به درمان استرس و افسردگی کمک می کند.

مزایای پیاده روی در شب

درمان استرس و اضطراب

پیاده روی در شب به شما کمک می کند تا بعد از یک روز طولانی و شاید خسته کننده، آرامش ذهنی پیدا کنید و با کاهش استرس و اضطراب به درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

درمان بی خوابی شبانه

پیاده روی در هوای تازه می تواند به آرام شدن ذهن شما کمک کرده و برای درمان بی خوابی مفید می باشد.

بهبود روابط اجتماعی

پیاده روی در شب یکی از بهترین راه ها و روش های اجتماعی شدن افراد محسوب می شود. شما می توانید برای داشتن یک پیاده روی شبانه با دوستان خود برنامه بریزید و با افراد بیشتری آشنا شوید.

بهبود هضم غذا

30 دقیقه پیاده روی و قدم زدن بعد از شام به بهبود هضم غذا کمک می کند و با از بین بردن نفخ شکم باعث می شود که خواب بهتر و راحت تری داشته باشید.

درمان کمر درد

پیاده روی در شب می تواند تنش و خستگی بر روی عضلات را کاهش دهد و به درمان کمر درد کمک کند.

مزایای پیاده روی تند و سریع

پیاده روی تند و سریع باعث افزایش ضربان قلب شده و در نتیجه با افزایش چربی سوزی بدن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

پیاده روی سریع انعطاف پذیری عضلات و مفاصل را افزایش می دهد.

پیاده روی تند و سریع باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

پیاده روی تند و سریع باعث تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

مزایای پیاده روی آهسته و ملایم

محققان می گویند که ورزش های سخت از کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده می کنند در حالیکه ورزش های با شدت کمتر مانند پیاده روی آهسته و ملایم از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می کند و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شوند.

بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است؟

بهترین زمان پیاده روی در واقع به برنامه ی روزانه شما بستگی دارد اما گفته می شود که پیاده روی صبحگاهی بهتر است در ساعت های 5 تا 8 صبح (بهترین زمان 7 صبح) و پیاده روی در شب بین ساعت 8 تا 10 انجام شود.

پیاده روی در صبح بهتر است یا عصر؟

پیاده روی در هر ساعتی از روز که انجام شود برای سلامتی بدن مفید می باشد. کارشناسان معتقدند که زمان پیاده روی مهم نیست و شما با توجه به برنامه ی خود می توانید ساعتی از صبح، عصر و یا شب را به پیاده روی اختصاص دهید.

فراموش نکنید که پیاده روی بهتر است مداوم و هر روز انجام شود.

قبل و بعد از پیاده روی چه بخوریم تا لاغر شویم؟

قبل از پیاده روی

نانسی کوهن، استاد بخش تغذیه در دانشگاه ماساچوست می گوید : 1 تا 3 ساعت قبل از پیاده روی بهتر است منابع کربوهیدرات مصرف کنید تا سریع تر انرژی لازم را فراهم کنند.

بهترین مواد غذایی که قبل از شروع پیاده روی می توان استفاده کرد؛ انواع اسموتی ها و آب میوه های طبیعی، نصف یک موز بزرگ، یک فنجان قهوه، ماست میوه ای خانگی و یک مشت آجیل.

بعد از پیاده روی

کوهن می گوید که 2 تا 3 ساعت بعد از پیاده روی بهتر است یک منبع پروتئین ساده و با کیفیت بالا استفاده کنید تا به عضله سازی کمک کنند.

از بهترین منابع پروتئین می توان به کلم بروکلی و بروکسل، اسفناج، حبوباتی مانند سویا، عدس، نخود و لوبیا، آجیل و مغزیجات مانند بادام، بادام زمینی، پسته و گردو اشاره کرد.

پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر می کند؟

پیاده روی یکی از بهترین، ساده ترین و ارزان ترین ورزش ها برای لاغری و کاهش وزن می باشد. در پیاده روی بیشترین فشار بر روی عضلات پا (ران، ساق و مچ پا)، کمر و ستون فقرات، شکم و پهلو ها و باسن وارد می شود.

پیاده روی مستمر و مداوم با گذشت زمان باعث لاغری این قسمت های بدن می شود.


در ادامه بخوانید : فواید دویدن برای لاغری


منابع : brightsidecurejoystylecraze