دویدن در فضای باز بهتر است یا تردمیل؟

مقایسه دویدن روی تردمیل و زمین
مقایسه دویدن روی تردمیل و زمین

دویدن یکی از ساده ترین ورزش های هوازی است که به دلیل فواید فراوان، عدم نیاز به ابزار خاص و بهبود روحیه، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است.

دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز دو نوع متفاوت از دویدن هستند که هر یک طرفداران خاص خودش را دارد، همه این افراد عاشق دویدن هستند اما طرفداران فضای باز دویدن روی تردمیل را خسته کننده و یکنواخت می دانند و کسانی که تردمیل را ترجیح می دهند بر این باور هستند که دویدن در یک محیط کنترل شده ساده تر و بهتر از یک محیط غیر قابل پیش بینی است.

خوشبختانه هر دو نوع دویدن مزیت های خاص خود را دارند و برای سلامتی مفید هستند. در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب هر یک پرداخته و درباره این که تمرکز روی کدام یک برای شما بهتر است صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

دویدن روی تردمیل

تردمیل یک دستگاه ورزشی با تسمه چرخشی قابل کنترل است که امکانات زیادی برای راه رفتن و دویدن فراهم کرده است.

مزایا

1. قابلیت استفاده در شرایط مختلف

یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از تردمیل قابلیت استفاده از آن در شرایط مختلف است، از آن جا که دستگاه تردمیل اغلب در فضای بسته قرار دارد می توانید هنگام روز، شب و در شرایط آب و هوایی مختلف از آن استفاده کنید. این مزیت به خصوص برای کسانی که شب ها ورزش می کنند یا در مناطق با آب و هوای دائما متغیر زندگی می کنند عالی است.

2. امکانات متعدد

طرفداران دویدن روی تردمیل عاشق امکانات مختلف تردمیل از جمله کنترل دقیق سرعت، شیب و بازه های زمانی هستند. این امکانات برای کسانی که از آسیب دیدگی های خاص رنج می برند مفید است زیرا می توانند در یک محیط کاملا کنترل شده و به مرور زمان پیشرفت کنند.

به عنوان مثال دویدن در فضای باز به دلیل ناهموار بودن احتمالی زمین و یا لغزنده بودن برخی پیاده روها ممکن است برای افرادی که دچار آسیب دیدگی در مچ پا هستند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

3. سلامت مفاصل

دویدن روی تردمیل احتمالا برای مفاصل بهتر است زیرا بیشتر تردمیل ها دارای تسمه های ضربه گیر هستند در حالی که در زمین های سخت به خصوص پیاده روها و جاده ها چنین مزایایی وجود ندارد.

بر خلاف تصور عمومی بسیاری از تحقیقات نشان داده هیچ یک از انواع دویدن به زانو یا مفاصل آسیب نمی زند.

معایب

1. کسل کننده بودن

بر خلاف دویدن در فضای باز که در طول مسیر می توانید از فضاهای سر سبز و زیبا لذت ببرید، دویدن روی تردمیل یعنی بودن در یک مکان ثابت و یکنواخت که هیچ تنوعی در آن نیست و به مرور خسته کننده می شود.

اگرچه بسیاری از تردمیل های مدرن صفحه های نمایش های بزرگی برای شبیه سازی دویدن در فضای باز فراهم می کنند که تاثیر خوبی در رفع یکنواختی این ورزش دارد اما بسیاری از مردم معتقدند با احساس خوب دویدن در فضای باز قابل مقایسه نیست.

2. درگیر شدن عضلات کمتر

دویدن روی تردمیل در مقایسه با دویدن در فضای باز به گروه عضلانی کمتر، مانند گلوت و همسترینگ، نیاز دارد زیرا این نوع دویدن معمولا به صورت حرکت خطی ثابت است و تسمه تردمیل شما را به سمت جلو می راند.

یک راه حل ساده برای حل این مسئله این است که سعی کنید تمرینات مقاومتی را در برنامه تناسب هفتگی خود بگنجانید تا گروه های عضلانی که هنگام دویدن روی تردمیل درگیر نمی شوند به مرور تقویت شوند.

3. گام های کوتاه تر

بسیاری از دوندگان معتقد هستند به دلیل پارامترهای محدود تردمیل، معمولا قدم ها روی این دستگاه غیر طبیعی و کوتاه تر از حالت عادی است. روی این موضوع بحث های زیادی صورت گرفته و به نظر می رسد در این مورد تفاوتی بین دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز وجود ندارد.

4. هزینه بالا

تردمیل یک دستگاه گران قیمت است، خواه تردمیل شخصی خودتان را داشته باشید یا برای استفاده به باشگاه بروید در هر صورت نسبت به دویدن در فضای باز هزینه بیشتری متحمل خواهید شد.

دویدن در فضای باز

دویدن در فضای باز شامل دویدن در مسیرهای جاده ای، پیاده روها، پارک ها و هر نوع زمین و محیط دیگری در فضای باز می باشد.

مزایا

1. متنوع و فرح بخش

یکی از دلایل اصلی که طرفداران دویدن در فضای باز عاشق آن هستند تنوع و تغییر منظره ها، هوای تازه و چالش های متعدد از جمله دویدن روی زمین های ناهموار و همچنین گزینه های نا محدود در مورد انتخاب مسیرها و نحوه دویدن می باشد که آن را بسیار لذت بخش تر از دویدن روی تردمیل کرده است.

تنوع زیاد می تواند انگیزه افراد در استمرار تمرینات ورزشی را تقویت کند.

اگرچه دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز هر دو فواید زیادی برای سلامتی دارند که از آن جمله می توان به کاهش فشار خون، افزایش استقامت بدنی و کاهش خطر ابتلا به افسردگی اشاره کرد، با این حال مزایای دویدن در فضای باز صرفا به دلیل ارتباط بیشتر با طبیعت می تواند دو چندان شود.

گفته شده افسردگی و فشار خون بالا در افرادی که حداقل نیم ساعت در هفته را در فضاهای باز و سبز مانند پارک ها و جنگل ها می گذرانند به ترتیب 7 درصد و 9 درصد کاهش می یابد.

2. درگیر شدن عضلات بیشتر

دویدن در محیط های مختلف و مواجه شدن با موانعی همچون عبور از لا به لای مردم، پرش از گودال ها یا عبور از تپه ها باعث می شود چندین گروه عضلانی درگیر شده و تعادل بیشتری در بدن ایجاد شود.

3. تقویت استخوان ها

دویدن در فضای باز استحکام استخوان ها را افزایش می دهد زیرا دویدن روی سطوح سخت و نا هموار باعث افزایش نیروی جاذبه و فشار بیشتر روی استخوان ها می شود که برای متابولیسم استخوان ها بسیار مهم است.

4. هزینه کمتر

صرف نظر از این که چقدر هزینه خرید کفش مخصوص و تجهیزات ورزشی همراه حین دویدن در فضای باز می کنید این نوع دویدن کاملا رایگان است و اکثر افراد با هر توان مالی می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

معایب

1. شرایط آب و هوایی

دویدن در فضای باز نیاز به هوای خشک و گرمای متوسط دارد و معمولا در باران، برف یا آب و هوای بیش از حد گرم یا سرد توصیه نمی شود، اگرچه در صورت داشتن تجهیزات کافی و آموزش دیدن در این زمینه می توان در شرایط آب و هوایی مختلف دویدن را تجربه کرد.

لازم به ذکر است دویدن در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم بدن را با کم آبی مواجه می کند که در صورتی که لباس مناسب به تن نداشته باشید و آب کافی به بدن خود نرسانید می تواند زندگی تان را تهدید کند.

2. احتمال آسیب دیدگی در شب

یکی دیگر از محدودیت های دویدن در فضای باز احتمال آسیب دیدگی در شب می باشد که می تواند خطرناک باشد.

اگر دویدن شبانه در فضای باز را ترجیح می دهید لازم است حتما از لباس های شب نما استفاده کنید و چراغ قوه ای روی پیشانی داشته باشید، همچنین توصیه می شود با یک دوست همراه شوید یا درباره مسیر و زمان احتمالی بازگشت به یکی از اعضای خانواد یا دوستان خود اطلاع دهید.

کدام نوع دویدن برای لاغری بهتر است؟

بهترین ورزش برای کاهش وزن ورزشی است که از آن لذت ببرید. چه دویدن روی تردمیل را دوست داشته باشید یا دویدن در فضای باز را ترجیح دهید انجام منظم ورزش های هوازی مانند دویدن تاثیر خوبی در کالری سوزی دارد.

به نظر می رسد دو بار دویدن در هفته می تواند به کاهش چربی های بدن کمک کند و علاوه بر کاهش وزن تاثیر خوبی در حجیم کردن عضلات داشته باشد.

برای بهره بردن از مزایای کاهش وزن می توانید دویدن با شدت کم تا متوسط را انتخاب کنید که به آن دویدن حالت پایدار نیز گفته می شود، در این حالت شما با سرعت پیوسته و شدت ثابت در زمان مشخص می دوید.

همچنین می توانید از تمرینات اینتروال شدت بالا برای این منظور بهره ببرید، این تمرینات شامل بازه زمانی کوتاه 30 تا 90 ثانیه ای ورزش شدید مانند دوی سرعت و به دنبال آن یک دوره کوتاه استراحت مانند دویدن آهسته یا راه رفتن می باشد که به صورت متناوب انجام می شود.

هر دو نوع دویدن به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کند. به خاطر داشته باشید میزان کاهش وزن تا حد زیادی به تلاش، لذت بردن از ورزش و همچنین دفعات آن بستگی دارد.

خوشبختانه ورزش اینتروال شدت بالا و حالت پایدار هر دو روی تردمیل و فضای باز قابل انجام هستند، اگر در فضای باز هستید و می خواهید دوی سرعت داشته باشید حتما روی زمین هموار این کار را انجام دهید تا از آسیب دیدگی بدن جلوگیری شود.

دویدن علاوه بر کاهش وزن فواید زیادی برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به کاهش فشار خون بالا، کلسترول، قند خون، افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

اگر در دویدن مبتدی هستید حتما قبل از شروع با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید این ورزش برای شما مناسب است. همچنین توصیه می شود از شدت کم شروع کرده و به مرور شدت و سرعت خود را افزایش دهید.

نکات مهم و توصیه ها

  • چه روی تردمیل بدوید یا در فضای باز، باید به امنیت جسمی خود توجه داشته باشید و قبل از شروع هر گونه ورزش جدید حتما با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی مبتلا می باشید.
  • شروع تمرینات ورزشی بسیار شدید می تواند به آسیب دیدگی یا مشکلات جدی سلامتی از جمله حمله قلبی در موارد نادر منجر شود.
  • علاوه بر این باید از مصرف کافی کالری روزانه مطمئن شوید، گفته شده دوندگان دو ماراتن و افرادی که رژیم های غذایی بسیار کم کالری دارند استخوان های ضعیفی دارند که احتمالا به دلیل آسیب دیدگی طولانی مدت و کمبود کالری مورد نیاز برای ترمیم کامل استخوان ها می باشد. مصرف کالری و استراحت کافی بین دویدن ها برای ریکاوری مناسب ضروری است.
  • دویدن زمانی بیشترین تاثیر را روی سلامتی شما خواهد گذاشت که از آن لذت ببرید و بتوانید در طولانی مدت به آن ادامه دهید.
  • انتخاب مناسب ترین نوع دویدن به بودجه، محیط و علاقه شما بستگی دارد، اگر در انتخاب خود تردید دارید می توانید هر دو را امتحان کنید و یکی را انتخاب کنید. مهم این است که دویدن برای سلامتی مفید می باشد.

بیشتر بخوانید : فواید دویدن برای لاغری

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا