کاشف واکسن سرخچه کیست؟

کاشف واکسن سرخچه کیست؟
کاشف واکسن سرخچه کیست؟

سرخچه یا سرخک آلمانی نوعی بیماری ویروسی مسری است که در قطرات ترشحات تنفسی فرد مبتلا وجود دارد و از طریق مسیرهای تنفسی به دیگران منتقل می شود. این بیماری معمولا روند خفیف دارد و یک مرض جدی در کودکان یا بزرگسالان محسوب نمی شود اما اگر مادران باردار در مراحل اولیه بارداری به آن دچار شوند می تواند نقایص مادر زادی یا سقط جنین به دنبال داشته باشد.

خوشبختانه با کشف و تولید واکسن سرخچه (به انگلیسی: rubella vaccine) نگرانی از ابتلا به این بیماری به خصوص در خانم های باردار تا حد زیادی کاهش یافته است.

در ادامه قصد داریم درباره تاریخچه و کاشف واکسن سرخچه صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

منشا تاریخی بیماری سرخچه

سرخچه اولین بار در اواسط قرن هجدهم توسط فردریش هافمن (پزشک و شیمی دان آلمانی) توصیف شد، او در سال 1740 اولین توصیف بالینی سرخچه را ارائه داد که توسط دی برگن در سال 1752 و اورلو در سال 1758 تایید شد.

سال 1814 یک پزشک آلمانی به نام جرج دی میتون برای اولین بار پیشنهاد داد که سرخچه و دو بیماری سرخک و مخملک از هم متمایز باشند، از آن جا که همه این پزشک ها آلمانی بودند در ابتدا این بیماری به نام سرخک آلمانی شناخته شد اما در سال 1866 برای اولین بار نام سرخچه روی آن نهادند که در لاتین به معنای قرمز کوچک می باشد.

سال 1881 در کنگره بین المللی پزشکی در لندن، سرخچه رسما به عنوان یک بیماری متمایز شناخته شد و سال 1914 آلفرد فیبین هس در مطالعاتش روی میمون ها به این نتیجه رسید که این بیماری توسط نوعی ویروس ایجاد می شود. سال 1938 هیرو و توساکا این موضوع را تایید کردند.

تاریخچه واکسن سرخچه

سال 1940 یک شیوع همه گیر در استرالیا رخ داد و نورمن مک آلیستر گرگ که یک چشم پزشک بود در تحقیقاتش برای اولین بار متوجه شد نوزادانی که مادران آن ها در اوایل بارداری به سرخچه مبتلا شده بودند بیشتر از سایرین دچار آب مروارید مادر زادی می شوند (68 مورد از 78 مورد آب مروارید مادرزادی در نوزادان)

دکتر گرگ سال 1941 مقاله ای تحت عنوان “آب مروارید مادر زادی ناشی از سرخچه در مادر” منتشر کرد که در آن انواع مختلف عوارضی را که امروزه به عنوان سندرم سرخچه مادر زادی شناخته شده توصیف کرد. او متوجه شد هر چه ابتلای مادران باردار به این بیماری زودتر رخ دهد آسیب های وارد شده به نوزاد شدیدتر خواهد بود.

از آن جا که در آن زمان هنوز واکسن برای این بیماری تولید نشده بود برخی مجلات شروع به تبلیغ ایده مهمانی های سرخچه کردند، به این صورت که کودکان مبتلا در مهمانی ها شرکت کرده و این بیماری را به کودکان دیگر به خصوص دختران انتقال دهند تا از ابتلای آن ها به سرخچه در دوران بارداری جلوگیری شود.

سال 1962 ویروس سرخچه توسط دو گروه جدا از هم به سرپرستی پزشکان پل پارکمن و توماس هاکل ولر در کشت بافتی جدا شد.

بین سال های 1962 تا 1965 همه گیری سرخچه از اروپا شروع و به ایالات متحده گسترش پیدا کرد به طوری که در سال های 1964 و 1965 تنها در ایالات متحده حدود 12.5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند که این مسئله به حدود 11 هزار سقط جنین یا سقط درمانی و 20 هزار مورد سندرم سرخچه مادرزادی منجر شد، از این تعداد 2100 نوزاد فوت کرده و 12 هزار نفر ناشنوا، 3580 نفر نابینا و 1800 نفر دچار معلولیت های ذهنی شدند.

کاشف واکسن سرخچه چه کسی است؟

واکسن سرخچه توسط یک تیم از محققان به رهبری هری میر و پل پارکمن برای اولین بار تولید شد. این تیم بعد از وقوع همه گیری بزرگ در ایالات متحده در سال 1964، با جدیت تمام کار خود را آغاز کردند.

پارکمن قبل از پیوستن به این گروه روی جدا سازی ویروس سرخچه در ارتش فعالیت می کرد.

این تیم سال 1965 واکسن تولید شده را روی تعدادی از کودکان مبتلا به ناتوانی شناختی و سایر بیماری ها در کانوی آرکانزاس تست کردند، والدین این کودکان قبل از شروع آزمایش رضایت خود را اعلام کرده بودند.

سال 1969 مجوز تولید تجاری واکسن ویروس زنده ضعیف شده سرخچه صادر شد. در این واکسن از سویه سرخچه موجود در سلول های جنینی اردک استفاده شده بود که تنها برای مدتی کوتاه و تا قبل از معرفی واکسن ترکیبی مورد استفاده قرار گرفت.

سال 1971 یک واکسن سه گانه حاوی ویروس های سرخک، اوریون و سرخچه با نام MMR تولید و ارائه شد که در آن از واکسن سرخچه تولید شده توسط استنلی پلاتکین استفاده شده بود.

سال 2015 قاره آمریکا به عنوان اولین ناحیه زیر نظر سازمان WHO که به طور رسمی موفق به ریشه کردن کردن ویروس سرخچه شده است معرفی شد.

منابع: wikipedia1wikipedia2

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا