خواص روغن گریپ فروت برای سلامتی و پوست و مو

خواص روغن گریپ فروت
خواص روغن گریپ فروت

روغن گریپ فروت یکی از انواع روغن های ضروری است که از پوست میوه گریپ فروت تهیه می شود، به رنگ زرد یا نارنجی بوده و بوی آن مانند مرکبات می باشد.

روغن گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و لیمونن است و بیشتر برای کاهش فشار خون بالا، درمان استرس و افسردگی و درمان جوش صورت استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن گریپ فروت برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص روغن گریپ فروت برای پوست و مو

1. درمان آکنه و جوش صورت

روغن گریپ فروت دارای خواص ضد میکروبی قوی است که به کاهش باکتری های عامل آکنه و جوش صورت کمک کرده و برای درمان این بیماری پوستی مفید است.

ماسک برای رفع جوش صورت

1 یا 2 قطره روغن گریپ فروت را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و روزی یک بار بر روی جوش های صورت بمالید.

2. بهبود سلامت مو

مطالعات نشان می دهد که روغن گریپ فروت به درمان مو های چرب کمک می کند و باعث درخشان تر و پرپشت شدن موی سر می شود.

ماسک درخشان کننده و پرپشت کننده مو

1 یا 2 قطره روغن گریپ فروت را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی مو ها بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با شامپو و آب گرم خوب بشویید.

فواید دارویی و درمانی روغن گریپ فروت برای بدن

3. لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که آروماتراپی با روغن گریپ فروت ممکن است باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند؛

یک مطالعه نشان داده رت هایی که 3 بار در هفته به مدت 15 دقیقه با روغن گریپ فروت آروماتراپی داشتند، اشتهای آن ها کمتر شده و وزن بدنشان کاهش یافته است.

یکی دیگر از مطالعات اخیر نشان می دهد که عطر و بوی روغن گریپ فروت با افزایش فعالیت عصب واگ در معده جوندگان به کاهش اشتها در آن ها کمک می کند.

علاوه بر این ها تحقیقات نشان می دهد که عطر و بوی روغن گریپ فروت باعث تخریب بافت چربی و کاهش مصرف غذا می شود.

همچنین استفاده از روغن گریپ فروت به صورت موضعی هم باعث لاغری افراد می شود؛ مطالعه ای در زنان یائسه نشان داده که ماساژ شکم دو بار در روز به مدت شش هفته باعث کاهش چربی شکم می شود.

4. استرس و افسردگی

مطالعات نشان می دهد که آروماتراپی با روغن مرکبات از جمله روغن گریپ فروت به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارند، می تواند باعث بهبود خلق و خو و درمان استرس، اضطراب و افسردگی شود.

گفته می شود که خواص آرام بخشی مرکبات به دلیل مقادیر بالای لیمونن موجود در آن هاست.

برای درمان استرس و افسردگی توصیه می شود که 2 تا 3 قطره روغن گریپ فروت را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی مچ دست، گردن یا قفسه سینه خود بمالید. همچنین می توانید 5 قطره روغن گریپ فروت را در دستگاه بخور بریزید تا انتشار بوی آن در فضا به درمان استرس و افسردگی کمک کند.

5. ضد میکروب طبیعی

روغن گریپ فروت یک ضد میکروب طبیعی و قوی است؛ مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن گریپ فروت دارای خواص ضد باکتری قوی در برابر استافیلوکوک اورئوس، انتروکوک فکالیس و اشرشیا کولی می باشد.

روغن گریپ فروت با کاهش فعالیت هلیکوباکتر پیلوری خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که روغن گریپ فروت به دلیل خواص ضد قارچی قوی در نابودی مخمر کاندیدا آلبیکنز، عامل عفونت های قارچی در انسان ها، موثر می باشد.

6. فشار خون

برخی از محققان معتقدند که آروماتراپی با برخی روغن های ضرروی مانند روغن مرکبات ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

یک مطالعه اخیر بالینی نشان داده که استنشاق روغن مرکبات از جمله روغن گریپ فروت و روغن اسطوخودوس اثرات فوری و بلند مدت بر کاهش فشار خون سیستولیک افراد دارد.

7. بهبود گردش خون در بدن

تحقیقات نشان می دهد که لیمونن موجود در روغن گریپ فروت به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند و با کاهش التهاب خطر ابتلا به بیماری های التهابی را از بین می برد.

توصیه می شود که برای افزایش گردش خون در بدن و کاهش التهاب 2 یا 3 قطره روغن گریپ فروت را به وان حمام اضافه کنید یا 1-2 قطره از این روغن را بر روی مچ دست خود بمالید.

8. معده و دستگاه گوارش

روغن گریپ فروت با افزایش گردش خون در اندام های بدن به ویژه معده و کبد به سم زدایی بدن کمک می کند، باعث بهبود هضم غذا شده، با افزایش باکتری های سالم روده به بهبود عملکرد آن کمک می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

برای بهبود هضم غذا 3-5 قطره روغن گریپ فروت را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کنید و بر روی شکم بمالید.

عوارض و مضرات روغن گریپ فروت

مسمومیت

استفاده از روغن گریپ فروت به صورت موضعی و برای آروماتراپی هیچ گونه عوارض جانبی ندارد اما استفاده خوراکی از روغن گریپ فروت سمی بوده و حتی باعث مرگ می شود.

حساسیت به نور

استفاده موضعی از روغن گریپ فروت بر روی پوست صورت و بدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث حساسیت به نور و آفتاب سوختگی شود.

نوزادان و کودکان

روغن های ضروری برای نوزادان و کودکان مناسب نیستند به همین دلیل توصیه می شود که قبل از استفاده از این روغن ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

بارداری و شیردهی

روغن های ضروری ممکن است برای زنان باردار و شیرده خطرناک باشند به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی قبل از استفاده از این روغن ها با پزشک مشورت کنند.

حیوانات خانگی

حیوانات خانگی نسبت به روغن های ضروری حساس تر از انسان هستند، بهتر است که این روغن ها را از دسترس آن ها دور نگه دارید.

طریقه مصرف روغن گریپ فروت

  • روغن گریپ فروت را بیشتر برای آروماتراپی استفاده می کنند
  • روغن گریپ فروت را برای تهیه انواع محصولات شوینده، صابون، لوازم آرایشی و لوسیون بدن به کار می برند
  • از روغن گریپ فروت به صورت موضعی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از روغن گریپ فروت به صورت موضعی حتما باید آن را با یک روغن حامل (روغن نارگیل یا روغن جوجوبا) رقیق کنید
  • برای رفع بوی بد محیط می توانید 5 قطره روغن گریپ فروت را در یک دستگاه بخور بریزید تا در هوا منتشر شود و علاوه بر خوشبو تر شدن محیط به از بین رفتن باکتری های فضا هم کمک کند

در ادامه بخوانید : طرز تهیه روغن گریپ فروت خانگی

منابع : healthline – draxe – mercola

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی