خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و پوست و مو

خواص درمانی روغن سیاه دانه
خواص درمانی روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یکی از مفید ترین انواع روغن های گیاهی است که از دانه های سیاه دانه به دست می آید و به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی شناخته می شود، به لاغری و کاهش وزن کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن، پوست صورت، موهای سر و همچنین طرز تهیه و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیاه دانه با کاهش رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. آکنه و جوش صورت

برخی مطالعات نشان می دهند که روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد، برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی و التهاب ناشی از آن مفید است.

3. اگزما و پسوریازیس

یک مطالعه در ایران نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی که دارد به درمان اگزما کمک می کند.

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و می تواند برای درمان پسوریازیس که یک بیماری التهابی پوستی است مفید باشد.

4. درمان شوره سر

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست و به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به درمان خارش سر کمک کرده و شوره مو را درمان می کند.

ماسک مو برای درمان شوره سر

آب 1 لیمو ترش تازه را با 2 قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید و بگذارید 15 دقیقه در دمای اتاق بماند. حالا این ترکیب را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست سر و مو های خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم خوب بشویید.

این ماسک را 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

5. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر می شود.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان آلوپسی آندروژنیک و آلوپسی آره اتا است.

ماسک روغن سیاه دانه برای رشد مو

در یک کاسه 1.5 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با 1/2 قاشق چری خوری روغن کرچک ترکیب کنید و بر روی ریشه مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

6. درمان ریزش مو

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در روغن سیاه دانه به تقویت فولیکول ها کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

ماسک خانگی برای درمان ریزش مو

در یک کاسه 1/2 فنجان روغن نارگیل را با 1 قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه و 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 20 تا 60 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

7. سفیدی مو

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که مانع از تخریب سلول های رنگدانه ای در فولیکول های مو شده و احتمال سفیدی زودرس مو ها را کاهش می دهد.

8. درمان مو های خشک

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگاست که باعث تولید روغن در پوست سر شده و به دلیل خواص مرطوب کنندگی که به درمان مو های خشک و آسیب دیده کمک می کند.

9. تقویت ریش

مصری های باستان و مردم خاور میانه سال ها از روغن سیاه دانه به عنوان درمانی برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن ریش ها استفاده می کردند، علاوه بر این روغن سیاه دانه می تواند به نرم شدن ریش ها کمک کند.

فواید دارویی خوردن روغن سیاه دانه برای بدن

فواید دارویی خوردن روغن سیاه دانه
فواید دارویی خوردن روغن سیاه دانه

توجه داشته باشید! درست است که روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن بسیار مفید است اما نباید آن را بدون مشورت با پزشک متخصص جایگزین درمان های دارویی کنید.

10. سرطان و تومور

روغن سیاه دانه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و مصرف آن برای پیشگیری و درمان انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، لوسمی و سرطان روده بزرگ مفید است.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های و مواد فیتوشیمیایی موجود در روغن سیاه دانه به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور را کاهش می دهند؛

مطالعات نشان می دهد که تیموکینون و تیمو هیدروکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث کاهش 52 درصدی خطر ابتلا به تومور می شوند.

تحقیقات آزمایشگاهی در سال های اخیر نیز نشان داده که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطان پستان، لوسمی و تومور مغزی می شود.

محققان در مرکز سرطان سیدنی می گویند که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد به پیشگیری و درمان سرطان پانکراس کمک می کند.

11. آنتی بیوتیک طبیعی

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی و همچنین عفونت را کاهش می دهد.

یک تحقیق در پاکستان نشان داده که روغن سیاه دانه مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در برابر باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به درمان عمل کرده و آن ها را از بین می برد.

12. کبد

روغن سیاه دانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

13. دیابت و قند خون

روغن سیاه دانه خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 را کاهش می دهد؛ مطالعات محققان در هند نشان داده که روغن سیاه دانه باعث بازسازی جزئی بتای پانکراس شده و به این ترتیب به کاهش غلظت انسولین و کاهش غلظت گلوکز در خون کمک می کند.

14. لاغری و کاهش وزن

روغن سیاه دانه برای لاغری و کاهش وزن مفید است؛ یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 نشان می دهد که روغن سیاه دانه یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش چربی شکم می باشد.

در طب سنتی گفته می شود که مالیدن روغن سیاه دانه به شکم، برای کاهش چربی شکم مفید بوده و باعث لاغری در این ناحیه می شود.

نحوه مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری

برای مصرف خوراکی روغن سیاه دانه می توانید روزانه 1 تا 2 قاشق چای خوری از آن را میل کنید.

  1. 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید
  2. 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه، 1 قاشق چای خوری عسل و دارچین را در یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و این نوشیدنی را هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید
  3. 1 تا 2 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را بر روی سالاد خود بریزید و میل کنید
  4. 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را در یک لیوان آب پرتقال تازه مخلوط کرده و این آب میوه مقوی را با شکم خالی هر روز صبح نوش جان کنید
  5. می توانید دانه های سیاه دانه را پودر کرده و با عسل میل کنید

توجه داشته باشید که وقتی سیاه دانه را آسیاب می کنید باید به سرعت با عسل ترکیب کنید، چون در معرض هوا سمی شده و خواص خود را از دست می دهد.

15. مردان

تحقیقات متعدد نشان می دهد که روغن سیاه دانه برای درمان ناباروری مردان مفید می باشد؛ روغن سیاه دانه به طور طبیعی به افزایش تعداد و حجم اسپرم کمک کرده و با بهبود حرکت آن ها به درمان ناباروری در آقایان کمک می کند.

16. کلسترول خون

یک مطالعه در سال 2017 نشان داده که روغن سیاه دانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

17. فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در روغن سیاه دانه به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

18. درد و حساسیت سینه در زنان

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل حاوی روغن سیاه دانه به درمان درد و حساسیت سینه ها در دوران قاعدگی زنان کمک می کند.

19. درمان سو هاضمه

روغن سیاه دانه در طب سنتی برای درمان سو هاضمه استفاده می شود؛ گفته می شود که ترکیب روغن سیاه دانه و عسل با آب به درمان سو هاضمه شدید کمک می کند.

20. آرتروز و روماتیسم

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند برای پیشگیری و درمان آرتروز و روماتیسم و درد و سفتی مفاصل مفید باشد؛ تحقیقات نشان می دهد که مالیدن روغن سیاه دانه به زانو برای سه هفته، به درمان درد آن کمک می کند.

21. درمان آسم

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی است که به بهبود عملکرد ریه ها کمک کرده و می تواند برای درمان بیماری آسم مفید باشد.

عوارض و مضرات روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه ممکن است خطراتی برای برخی افراد نیز داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم؛

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن سیاه دانه بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز تحقیقاتی درباره تاثیر روغن سیاه دانه بر روی نوزادان و کودکان انجام نشده پس بهتر است که این روغن را برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید و از دسترس آن ها دور نگه دارید.

آلرژی و حساسیت

روغن سیاه دانه در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با راش های پوستی مشخص می شود.

همچنین روغن سیاه دانه را به هیچ عنوان برای چشم، بینی و قسمت های حساس بدن از جمله ابرو و مژه استفاده نکنید.

مسمومیت

زیاد روی در مصرف خوراکی روغن سیاه دانه می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند معده درد، استفراغ یا یبوست و گاهی تشنج مشخص می شود.

طبع روغن سیاه دانه

طرز تهیه و مصرف روغن سیاه دانه
طرز تهیه و مصرف روغن سیاه دانه

طبیعت روغن سیاه دانه گرم و خشک می باشد. روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیموکینون، تیمو هیدروکینون و تیمول است. روغن سیاه دانه (به انگلیسی : Black seed oil یا Nigella sativa oil) یک روغن ضروری مفید است که از دانه های سیاه دانه به دست می آید.

طرز تهیه روغن سیاه دانه

  1. برای تهیه روغن سیاه دانه در خانه باید یک دستگاه پرس روغن داشته باشید
  2. دانه های سیاه دانه را خوب بشویید و تمیز کنید تا روغن خالص آن ها را به دست آورید
  3. دستگاه پرس روغن را هم تمیز کنید تا آلودگی نداشته باشد
  4. دانه های سیاه دانه را در قیف دستگاه پرس بریزید و بگذارید تا با فشار، روغن آن ها را بگیرد. روغن سیاه دانه به دست آمده را در یک ظرف شیشه ای بریزید و در جای گرم و خشک نگهداری کنید

موارد استفاده روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه را به عنوان روغن ماساژ به کار می برند اما فراموش نکنید که قبل از استفاده حتما آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید.

روغن سیاه دانه را در طب سنتی و به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوست و مو استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه خالص و اصل را به صورت خوراکی به انواع سوپ ها و نوشیدنی هایی مانند اسموتی و چای لاته اضافه می کنند.

مقدار مصرف روغن سیاه دانه در روز

با مشورت پزشک

مقدار مصرف روزانه روغن سیاه دانه بر اساس وضعیت فردی و سلامتی متفاوت می باشد اما تحقیقات علمی مقدار خوراکی آن را برای درمان برخی بیماری ها ثابت کرده است؛

  • درمان فشار خون بالا : 200 میلی گرم روغن سیاه دانه دو بار در روز برای هشت هفته
  • برای درمان ناباروری مردان : مصرف روزانه 2.5 میلی لیتر روغن سیاه دانه دو بار در روز برای دو ماه
  • درمان آسم : 500 میلی گرم روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت چهار هفته

در ادامه بخوانید : خواص سیاه دانه

منابع : draxemedicalnewstodaywebmd

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی