تیپ شخصیتی ENTJ چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ENTJ چیست؟
تیپ شخصیتی ENTJ چیست؟

خصوصیات تیپ شخصیتی ENTJ چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

ENTJ، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت شناسی مایرز-بریگز (MBTI) قابل تشخیص می باشد.

این ابزار ارزیابی شخصیتی رایج، توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز، و بر اساس نظریه تیپ های شخصیتی کارل یونگ ارائه شده است.

معمولا افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ، به عنوان افرادی قاطع، با اعتماد به نفس و رک و پر حرف شناخته می شوند.

طبق گفته روانشناس مشهور، دیوید کِرسی، تیپ شخصیتی ENTJ یکی از نادرترین تیپ ها بوده، و حدود 2% جمعیت را تشکیل می دهد.

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی ENTJ

  • افراد دارای این تیپ شخصیتی از وقت گذرانی با دیگران لذت می برند. آن ها مهارت های گفتاری بالایی دارند و از تعامل با دیگر افراد، انرژی می گیرند.
  • افراد دارای این تیپ شخصیتی، ترجیح می دهند به جای تمرکز بر لحظه حال، به آینده فکر کنند. اطلاعات نظری و انتزاعی نسبت به جزئیات واقعی و ملموس، برای این افراد جالب تر است.
  • افراد تیپ ENTJ، هنگام تصمیم گیری تاکید بیش تری بر اطلاعات عینی و منطقی دارند. معمولا احساسات شخصی و عواطف دیگران، فاکتور مهمی در انتخاب های آن ها محسوب نمی شود.
  • ENTJ ها، برنامه ریز هستند. تصمیم گیری و برنامه ریزی و زمان بندی برای اقدامات، به آن ها حس کنترل و قدرت پیش بینی می بخشد.
  • آن ها شدیدا منطقی هستند و مشکلات را خیلی خوب شناسایی می کنند و فورا مسئولیت آن ها را بر عهده می گیرند. این گرایش، آن ها را ذاتا به رهبرانی تبدیل کرده است که تمرکزشان بر حل مسائل و مشکلات به طور موثر است.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ، لزوما در حوزه احساسات و عواطف خوب عمل نمی کنند؛ اما این بدین معنا نیست که آن ها افرادی سنگدل هستند.

بلکه آن ها دوست دارند احساسات خود را از دیگران پنهان کنند چون فکر می کنند بروز احساسات نقطه ضعف بوده و نباید بر دیگران آشکار شود.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ENTJ

نقاط قوت: مهارت های رهبری بالا، خود باوری بالا، بسیار منظم، قدرت تصمیم گیری بالا، قاطع و رک، دارای مهارت های ارتباطی قوی

نقاط ضعف: کم تحمل، بی احساس، لجباز، پرخاشگر، بی گذشت

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) بر اساس نظریه شخصیت یونگ، نشان می دهد که شخصیت یک فرد، متشکل از چندین عملکرد شناختی مختلف است. این عملکردها یا به صورت درونگرایانه و یا به صورت برونگرایانه بروز می کنند.

هر یک از این عملکردها با نحوه ادراک فرد از جهان پیرامونش و نیز نحوه تصمیم گیری او مرتبط است.

عملکرد غالب، بخش عمده شخصیت فرد را تشکیل می دهد؛ در حالی که عملکرد کمکی، نقش پشتیبانی دارد.

عملکردهای درجه دو و سه، به ترتیب اثرات ضعیف تری بر شخصیت فرد دارند اما در شرایطی که فرد تحت فشار است، بیش تر بروز می کنند.

عملکرد درجه سه (نادر)، اساسا ناخودآگاهانه بوده و معمولا نقطه ضعف محسوب می شود. توسعه این جنبه شخصیتی، به فرد کمک می کند تا شخصیتی متعادل تر را شکل دهد.

عملکرد غالب: منطقی برونگرایانه

  • این عملکرد، عملکرد مقدم افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ می باشد و در شیوه تصمیم گیری و قضاوت گری این افراد بروز می کند.
  • افراد تیپ ENTJ، تمایل دارند بدون آن که ابتدا گوش دهند، صحبت کنند! آن ها پیش از آن که همه اطلاعات لازم و کافی را در مورد موقعیتی دریافت کنند، اقدام به قضاوت می کنند.
  • اگرچه آن ها گرایش به قضاوت سریع دارند، اما بسیار منطقی و عینی گرا هستند. آن ها دوست دارند به جهان پیرامون خود، نظم و استانداردهای خاص تحمیل کنند. تعیین هدف های قابل اندازه گیری برای آن ها بسیار مهم است.

عملکرد کمکی: شهودی درونگرایانه

  • افراد دارای این تیپ شخصیتی، بر آینده متمرکز هستند و همواره در تصمیم گیری های خود، احتمالات و امکان پذیری ها را در نظر می گیرند.
  • این افراد، تفکر رو به جلو دارند و از تغییر نمی هراسند. آن ها به غرایز و شهود خود اعتماد می کنند، هر چند که معمولا از نتیجه گیری های سریع خود پشیمان می شوند!

عملکرد درجه دو: حسی برونگرایانه

  • این عملکرد شناختی، به افراد تیپ ENTJ میل به ماجراجویی می دهد. باعث می شود از تجربیات تازه لذت ببرند و حتی گاهی به دنبال رفتارهای پر خطر باشند.
  • آن ها به خاطر تمرکز حسی برونگرایانه خود، حس قدردانی از زیبایی های زندگی را دارند و از این که خود را با چیزهای جالب و جذاب احاطه کنند، لذت می برند.

عملکرد درجه سه (نادر): احساسی درونگرایانه

  • احساس درونگرایانه، بر احساسات و ارزش های درونی محوریت دارد. حوزه احساسات، حوزه ای است که افراد تیپ ENTJ خیلی در آن خوب نیستند و درست نمی دانند که این بخش از شخصیت آن ها، چه کمکی به روند تصمیم گیری شان خواهد کرد.
  • وقتی این جنبه از شخصیت ضعیف باشد، افراد تیپ ENTJ در موقعیت هایی که نیازمند بروز پاسخ احساسی است، احساس ناراحتی می کنند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ENTJ که ممکن است بشناسید

  • فرانکلین روزولت، رئیس جمهور آمریکا
  • بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت
  • وینس لومباردی، مربی فوتبال
  • کارل سیگن، ستاره شناس
  • لکس لوتر، کاراکتر سوپرمن

روابط شخصی

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ برونگرا هستند، از روابط اجتماعی انرژی می گیرند (بر خلاف درونگراها که انرژی شان در موقعیت های اجتماعی تخلیه می شود).

آن ها عاشق بحث ها و گفتگوهای پر شور و زنده هستند. گاهی اوقات، افراد مجذوب اعتماد به نفس و مهارت های کلامی ENTJها می شوند.

این افراد وقتی ایده خوبی در ذهن دارند، دوست دارند نقطه نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

علیرغم مهارت های کلامی که دارند، در درک احساسات و عواطف دیگران خوب عمل نمی کنند. گاهی ابراز احساسات برایشان بسیار دشوار است و گرایش آن ها به بحث و مناظره، ممکن است باعث شود پرخاشگر، مجادله ای و تهاجمی به نظر بیایند.

آن ها می توانند با تلاش آگاهانه و عامدانه، به نوع احساسی که دیگران دارند، فکر کنند تا بر این مشکل غلبه نمایند.

این افراد ممکن است با تیپ های شخصیتی حساس تر، سازگار نباشند. اگرچه آن ها برونگرا هستند، اما به دلیل عدم توانایی خود در ابراز احساسات شان، معمولا بی احساس خوانده می شوند.

مسیرهای شغلی

به خاطر توانایی بالا در برقراری ارتباط، قدرت تصمیم گیری سریع و احساس راحتی هنگامی که در مرکز توجه قرار می گیرند، این افراد به راحتی می توانند نقش های رهبری را بپذیرند.

این افراد گاهی به خودشان می آیند و می بینند کنترل افراد گروه را به دست گرفته اند، بدون آن که خودشان بدانند کِی در این جایگاه قرار گرفته اند!

آن ها به خاطر علاقه شان به نظم و ترتیب، در پست های سرپرستی و هدایت افراد و کمک به اعضای گروه در به اتمام رساندن وظایف و دستیابی به اهداف، عملکرد خوبی دارند.

آن ها خیلی سریع می توانند بفهمند چه کاری نیاز به انجام شدن دارد، سپس برای اقدامات لازم برنامه ریزی نمایند و وظایف و نقش ها را به افراد گروه واگذار کنند.

افراد تیپ شخصیتی ENTJ، در مشاغلی که در آن دستورالعمل های زیاد و تنوع وجود داشته باشد، عالی عمل می کنند.

مشاغلی که به آن ها اجازه می دهد با افراد مختلفی ملاقات و تعامل داشته باشند، برایشان مناسب است.

این افراد، توانایی ها و مهارت های زیادی از جمله قدرت رهبری، توانایی های ارتباطی، نگرش سخت کوشانه و توانایی برنامه ریزی برای آینده را دارا می باشند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ENTJ

  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت ارشد شرکت
  • وکالت
  • دانشمند
  • توسعه دهنده نرم افزار
  • تحلیل گر کسب و کار
  • کارآفرین
  • استاد دانشگاه

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ

روابط دوستانه

افراد دارای این تیپ، افرادی اجتماعی و عاشق مشارکت در بحث ها هستند. اگرچه ممکن است گاهی مجادله ای و تهاجمی به نظر برسند، اما یادتان باشد که این بخشی از سبک ارتباطی آن هاست و نباید چیزی را به خودتان بگیرید!

آن ها با افرادی که علایق و نقطه نظرات شان را با دیگران به اشتراک می گذارند، به راحتی ارتباط دوستانه برقرار می کنند اما ممکن است در درک افراد درونگرا، حساس یا عاطفی، دچار مشکل باشند.

روابط والدینی

والدین کودکان دارای تیپ شخصیتی ENTJ، باید متوجه استقلال و کنجکاوی ذهنی فرزند خود باشند. شما باید به فرزند خود اجازه دهید تا حس کنجکاوی خود را ارضا کند.

یادتان باشد که باید با دلیل و منطق به فرزند خود توضیح دهید که چرا باید از یک سری قوانین خاص پیروی کند.

همچنین می توانید با صحبت کردن آزادانه در مورد عواطف و احساسات، درک عاطفی فرزند خود را توسعه بخشید.

به احساسی که دیگران ممکن است داشته باشند اشاره کنید تا فرزندتان یاد بگیرد بهتر احساسات خود و دیگران را تفسیر نماید.

روابط عاطفی

یک فرد دارای تیپ شخصیتی ENTJ، اغلب در رابطه عاطفی خود سلطه گر به نظر می رسد. از آنجا که زیاد خود را درگیر عواطف و احساسات نمی کند، ممکن است نسبت به عواطف شریک خود بی احساس تلقی شود.

باید به خاطر داشته باشید که این ویژگی هرگز به معنای بی احساس بودن او نیست؛ بلکه او برای ابراز احساسات خود، فقط باید کاملا احساس راحتی کند.

این افراد بسیار به روابط خود متعهد بوده، و همواره به دنبال راه هایی برای بهبود آن هستند.

اگر با شریک عاطفی ENTJ خود مشکلی دارید، باید صراحتا و صادقانه بیان کنید؛ زیرا او ترجیح می دهد حقیقت را از زبان تان بشنود تا این که بخواهد احساس شما را حدس بزند!

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا