تیپ شخصیتی INFJ چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی INFJ
تیپ شخصیتی INFJ

خصوصیات تیپ شخصیتی INFJ چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

INFJ، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) شناسایی می شود.

اگر طبق این آزمون مشخص شود که تیپ شخصیتی شما INFJ است، یعنی شما فردی درونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتی هستید.

این افراد که ملقب به «مدافع» یا «ایده آل گرا» هستند، معمولا درست فهمیده نمی شوند! شاید بدین دلیل که این تیپ شخصیتی در آزمون مایرز-بریگز، نادرترین تیپ شخصیتی است و در آمریکا تنها 1% تا 3% از جمعیت دارای این تیپ هستند.

یا شاید بدین خاطر است که گفتار و کردارشان با هم متناقض است و کمال گرایانی سهل انگار هستند! آن ها هم منطقی و عاطفی، و هم خلاق و موشکاف هستند.

اگرچه آزمون MBTI، یک آزمون رایج است اما به خاطر روایی و پایایی ضعیفش، انتقادات زیادی به آن وارد است. پس بهتر است هنگام استفاده از این آزمون، نسبت به معنای نتایج حاصله، احتیاط کنید.

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی INFJ

  • شفیق: افراد دارای این تیپ شخصیتی، با حس ششم قوی و درک عاطفی بالای خود، همدل و خوش زبان هستند. اما این بدین معنا نیست که همه چیز را ساده می گیرند. آن ها دارای اعتقاداتی عمیق بوده، و برای رسیدن به خواسته خود، قاطعانه عمل می کنند.
  • یاری دهنده: با این که این افراد ذاتا درونگرا هستند، اما می توانند ارتباطات قوی و معناداری با دیگران برقرار کنند. آن ها از کمک کردن به دیگران لذت می برند اما برای شارژ مجدد، نیاز به زمان و خلوت دارند.
  • ایده آل گرا: آنچه که افراد INFJ را متمایز می کند، توانایی آن ها در عملی کردن ایده آل گرایی هایشان می باشد. آن ها برای تغییر جهان، صرفا رویاپردازی نمی کنند، بلکه آن را عملی می کنند.
  • منظم: افراد دارای این تیپ شخصیتی، دوست دارند با برنامه ریزی، سازمان دهی و تصمیم گیری در اسرع وقت، بر همه چیز کنترل کامل داشته باشند.
  • هم منطقی و هم عاطفی: این افراد هنگام تصمیم گیری، بیش تر بر عواطف خود تاکید دارند تا بر حقایق عینی. اما این بدین معنا نیست که جهان را گل و بلبل می بینند! آن ها خوب و بد جهان را درک می کنند و امیدوارند که شرایط را بهتر کنند.

نقاط ضعف و قوت افراد INFJ

از نقاط قوت افراد دارای این تیپ شخصیتی می توان به حساس بودن نسبت به نیازهای دیگران، توداری، خلاقیت و هنرمندی بالا، تمرکز روی آینده، ارزش گذاری بر روابط صمیمی و عمیق، لذت بردن از تفکر درباره معنای زندگی و ایده آل گرایی اشاره کرد.

حساسیت بیش از حد، انتظارات بالا، لجبازی، دوری از مقابله و اینکه گاهی خیلی سخت می توان آن ها را شناخت، از حمله نقاط ضعف این افراد است.

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت مایرز-بریگز، توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز در دهه 1940 و بر اساس نظریه روانشناسی سوئیسی به نام کارل یونگ ساخته شد.

یونگ معتقد بود که چندین فرایند ذهنی در ترکیب با یکدیگر، تیپ روانشناختی هر فرد را تشکیل می دهند.

او 4 عملکرد روانشناختی اصلی را شناسایی کرد: منطقی، احساسی، حسی و شهودی. هر یک از این عملکردها هر کدام به صورت برونگرایانه (در افراد برون گرا) و یا درونگرایانه (در افراد درونگرا) بروز می کنند.

تیپ شخصیتی INFJ، هنگام تجزیه و تحلیل نتایج، به قول خودشان از «پشتوانه کارکردی» استفاده می کنند. می توانید عملکردهای شناختی مختلف را به عنوان عناصر تشکیل دهنده یک تیپ شخصیتی در نظر بگیرید.

به وجود آمدن هر تیپ شخصیتی، توسط نحوه ترکیب و تعامل این عناصر با یکدیگر کنترل می شود.

خود آزمون MBTI، بر فاکتورهای کلیدی دوگانه استوار است که به روش های مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند و 16 تیپ شخصیتی مختلف را حاصل می کنند؛ اول، خود عملکردها و دوم، ترتیب آن ها.

هر تیپ شخصیتی، دارای یک عملکرد غالب است که ویژگی بارز هر تیپ شخصیتی است. سپس با عملکرد کمکی پشتیبانی می شود. عملکرد کمکی (عملکردی که گاها بروز می کند)، یکی دیگر از جنبه های شخصیتی است.

عملکردهای درجه دوم و سوم (که نادرتر هستند)، کم تر خودآگاهانه و ارادی هستند. تیپ شخصیتی INFJ، عمدتا بر چهار عملکرد شناختی زیر استوار می باشد:

عملکرد غالب: شهودی درونگرایانه

  • این بدین معناست که آن ها بیش تر بر بینش های درونی شان تمرکز دارند.
  • به محضی که درباره چیزی به شهود دست پیدا کنند، شدیدا به آن شهود تکیه می کنند؛ تا حدی که کاملا خود رای عمل می کنند.
  • به همین دلیل، این افراد معمولا لجباز و تسلیم ناپذیر به نظر می رسند.

عملکرد کمکی: احساسی برونگرایانه

  • این ویژگی تیپ شخصیتی INFJ، آن ها را از نوع احساسات دیگران آگاه می کند؛ اما این افراد، معمولا از احساسات و عواطف خودشان، کم تر آگاهند.
  • به همین دلیل، معمولا در «نه» گفتن به درخواست های دیگران، دچار مشکل هستند. آن ها آنچنان متوجه احساسات و عواطف دیگران هستند، که می ترسند مبادا باعث نا امیدی یا رنجیده خاطر شدن آن ها شوند.

عملکرد درجه دو: منطقی درونگرایانه

  • افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ، تصمیمات خود را بر اساس ایده ها و نظریاتی که طبق بینش های خودشان شکل داده اند، می گیرند.
  • این افراد هنگام تصمیم گیری، یا شهودی درونگرایانه، و یا منطقی برونگرایانه عمل می کنند؛ خصوصا اگر در کنار دیگران باشند. اگر تنها باشند، بیش تر منطقی درونگرایانه تصمیم می گیرند.
  • افراد تیپ INFJ در موقعیت های پر فشار و پر استرس، برای تصمیم گیری بر عواطف خود تکیه می کنند؛ خصوصا وقتی پای خشنود کردن دیگران در میان باشد! آن ها تحت شرایط کم استرس، برای تصمیم گیری بیش تر بر شهود خود تکیه می کنند.

عملکرد درجه سه (نادر): حسی برونگرایانه

  • اگرچه این عملکرد در افراد تیپ INFJ کم تر توسعه یافته و عمدتا جنبه ناخودآگاهانه و غیر ارادی شخصیت آن هاست، اما باز هم بر شخصیت آن ها تاثیرگذار است.
  • این جنبه از شخصیت، به این افراد کمک می کند تا توجه بیش تری به جهان اطراف خود داشته، و نسبت به پیرامون شان آگاه باشند.
  • عملکرد حسی برونگرایانه، همچنین به آن ها کمک می کند تا به جای نگرانی برای آینده، بیش تر در لحظه حال زندگی کنند.
  • این عملکرد، باعث می شود تا افراد دارای این تیپ شخصیتی، به فعالیت های فیزیکی نظیر پیاده روی یا رقص، علاقه نشان دهند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی INFJ که ممکن است بشناسید

  • اُپرا وینفری، شخصیت تلویزیونی
  • مارتین لوتر کینگ، رهبر حقوق مدنی
  • آتیکوس فینچ، شخصیت فیلم «کشتن مرغ مقلد»
  • کارل یونگ، روانکاو
  • تیلور سویفت، خواننده

روابط شخصی

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ، استعداد درخشانی در سخنگویی دارند و معمولا در ابراز کردن خودشان بسیار خوب عمل می کنند.

آن ها مسائل زندگی خصوصی خود را برای دیگران به جز صمیمی ترین دوستان شان، بازگو نمی کنند. اگرچه ساکت و حساس اند، اما می توانند رهبران خوبی هم باشند.

حتی وقتی مستقیما نقش های رهبری را به عهده نمی گیرند، اما باز هم در پشت پرده و در سکوت و آرامش، تاثیر خود را می گذارند.

افراد تیپ INFJ، تحت تاثیر ارزش های قوی قرار دارند و در تمامی جنبه های زندگی اعم از روابط و کار، به دنبال معنا هستند.

این افراد، معمولا عمیق و پیچیده به نظر می رسند. شاید دایره دوستان بزرگی نداشته باشند، روابط دوستانه صمیمی آن ها، بسیار نزدیک و ماندگار است.

افراد دارای این تیپ شخصیتی، دوست دارند به دیگران کمک کنند و جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. آن ها شنونده خوبی هستند و با افرادی که از لحاظ عاطفی به آن ها نزدیک هستند، تعامل خوبی برقرار می کنند.

با اینکه عمیقا به دیگران اهمیت می دهند، اما درونگرا بوده و فقط در کنار معدود افرادی که با آن ها صمیمی اند، خود واقعی شان می شوند. بعد از قرارگیری در موقعیت های اجتماعی، نیاز دارند با خودشان خلوت کنند، تا دوباره انرژی بگیرند و به اصطلاح «شارژ» شوند!

 مسیرهای شغلی

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ، در مشاغلی که بتوانند در آن ها خلاق باشند، عالی عمل می کنند. همچنین، از آنجا که این افراد دارای ارزش ها و اعتقادات عمیقی هستند، مشاغلی که از این ارزش ها و اعتقادات پیروی کنند، برای آن ها مناسب هستند.

آن ها اغلب در شغلی که هم نیاز آن ها به خلاق بودن را پوشش می دهد، و هم خواسته آن ها مبنی بر ایجاد تغییرات معنادار در جهان را تامین می کند، عملکردی عالی دارند.

افراد تیپ INFJ، معمولا در همه چیز به جایگاه های بالا دست می یابند، و چه در دانشگاه ها و چه در محیط کار، سرآمد و برتر هستند.

آن ها کمال گرا بوده، و در شغلی که دارند، نهایت تلاش شان را می کنند. همکاران این افراد، آن ها را به عنوان افرادی سخت کوش، مثبت و خوش مشرب می دانند.

اما از آنجا که درونگرا هستند، ممکن است متوجه شوند که همکارشان نیاز دارد کمی تنها باشد تا دوباره انرژی بگیرد!

در نقش های مدیریتی، معمولا در حفظ اقتدار دچار مشکل هستند. آن ها با حساسیت رهبری می کنند و به زیر دستان شان در محل کار کمک می کنند.

مشاغلی که مستلزم روتین خاصی باشند یا از قوانین سختی تبعیت کنند، برای افراد دارای این تیپ شخصیتی مناسب نیستند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی INFJ

  • هنرمند
  • بازیگر
  • کارآفرین
  • فعال مذهبی
  • موسیقیدان
  • کتابدار
  • مشاور
  • روانشناس
  • نویسنده
  • معلم
  • عکاس

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ

روابط دوستانه

از آنجا که این افراد، افرادی تودار و دارای حریم شخصی هستند، ممکن است به سختی بتوان آن ها را شناخت. آن ها برای روابط دوستانه صمیمی و عمیق، ارزش زیادی قائلند و خیلی زود می رنجند؛ اگرچه رنجش خود را از دیگران پنهان می کنند.

ارتباط داشتن با یک فرد INFJ، نیازمند درک و تامین نیاز او به تنهایی و بازیابی مجدد انرژی می باشد. افراد دارای این تیپ شخصیتی، معمولا به خوبی فهمیده نمی شوند. با درک دیدگاه او و قدردانی از نقاط قوتش، می توانید دوست خوبی برای او باشید!

روابط والدینی

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ، احساسات دیگران را خیلی خوب درک می کنند، می توانند با فرزندان خود بسیار نزدیک و صمیمی باشند.

آن ها استانداردهای بالایی دارند و انتظارات رفتاری شان بسیار بالاست. آن ها نگران تربیت فرزندان شان هستند و دوست دارند فرزندانی مهربان، دلسوز و شفیق پرورش دهند.

پدر و مادران دارای تیپ شخصیتی INFJ، فرزندان خود را به دنبال کردن علایق و استعدادهایشان تشویق می کنند، تا آن ها بتوانند پتانسیل فردی خود را کاملا بشناسند.

روابط عاطفی

افراد دارای این تیپ شخصیتی، در درک احساسات دیگران توانایی ذاتی دارند و از بودن در روابط عاطفی صمیمانه و نزدیک، لذت می برند.

آن ها در روابطی که بتوانند ارزش های اساسی خود را با شریک عاطفی شان به اشتراک بگذارند، بهترین هستند.

به عنوان شریک عاطفی این افراد، حمایت و ایجاد صمیمیت عاطفی بسیار مهم است. احترام، صداقت و اعتبار، از جمله ویژگی هایی هستند که افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ در شریک عاطفی خود جستجو می کنند.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا