تیپ شخصیتی ENFJ چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ENFJ
تیپ شخصیتی ENFJ

خصوصیات تیپ شخصیتی ENFJ چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

تیپ شخصیتی ENFJ، که به عنوان شخصیت «بخشنده» یا «قهرمان» نیز شناخته می شود، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) قابل تشخیص می باشد.

افراد دارای این تیپ شخصیتی معمولا به عنوان افرادی گرم و صمیمی، اجتماعی، وفادار و حساس تعریف می شوند.

از میان همه تیپ های شخصیتی، تیپ ENFJ به عنوان «اجتماعی ترین» افراد شناخته می شوند. آن ها قادرند با تمامی تیپ های شخصیتی دیگر، حتی با درونگراترین و کم حرف ترین افراد، رابطه دوستانه خوبی برقرار کنند.

آن ها به خاطر توانایی شان در درک احساسات دیگران و تاثیرگذاری بر نحوه رفتار دیگران، قادرند بر دیگران تاثیر بگذارند و حتی در آن ها تغییر ایجاد کنند.

این امر توسط سیستم ارزشی قوی آن ها و تمایل شان به کمک به دیگران در جهت بهترین بودن، متعادل شده است. تیپ شخصیتی ENFJ، دقیقا نقطه مقابل تیپ شخصیتی ISTP می باشد.

روانشناس دیوید کِرسی اظهار داشته است که تقریبا 2 تا 5% از افراد جمعیت، دارای تیپ شخصیتی ENFJ می باشند.

ویژگی های کلیدی افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ

  • افراد دارای این تیپ، شدیدا برونگرا هستند و از وقت گذرانی با دیگران لذت می برند.
  • آن ها دارای مهارت های اجتماعی بالا بوده، و معمولا به عنوان افرادی گرم، تاثیرگذار و حامی شناخته می شوند.
  • این افراد در تشویق دیگران عالی هستند و با کمک کردن به دیگران به رضایت خاطر می رسند.
  • آن ها علاقمند به این هستند که خود را وقف دیگران کنند و معمولا در این راه از نیازهای خود می گذرند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ، گاهی زیاد از حد به خود سخت می گیرند، و وقتی اشتباهی صورت می گیرد یا اوضاع خوب پیش نمی رود، خود را سرزنش می کنند.

به خاطر این ویژگی، بسیار مهم است که این افراد به طور منظم اوقاتی را با خود خلوت کنند و به نیازهای خودشان توجه بیش تری کنند.

  • ENFJها در جمع کردن افراد مختلف دور هم، خیلی خوب عمل می کنند. به همین خاطر، می توانند رهبرانی برجسته باشند، و شور و اشتیاقی را وارد گروه کنند که الهام بخش و انگیزاننده باشد.

یک راز مشترک بین «قهرمان ها» این است که همواره اجتماعی هستند. اگرچه عاشق دیگران هستند، اما جهت سازماندهی به افکار خود، به تنهایی نیز، نیاز دارند.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ENFJ

نقاط قوت: اجتماعی و خونگرم، همدل، دارای دایره وسیعی از دوستان، مشوق، منظم، با محبت، متقاعد کننده

نقاط ضعف: به دنبال تایید، بیش از حد حساس، بلاتکلیف، از خود گذشته، محکم و سازش ناپذیر، بیش از حد محافظ، تغییر دهنده

عملکردهای شناختی

هر تیپ شخصیتی در آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، می تواند توسط سلسله مراتبی از عملکردهای شناختی مشخص شود، که نشان دهنده نحوه تعامل فرد با جهان اطرافش هستند.

این عملکردها بر نحوه دریافت اطلاعات از جهان پیرامون توسط فرد و نحوه استفاده او از این اطلاعات برای تصمیم گیری، تمرکز دارند.

عملکرد غالب: احساسی برونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ، این عملکرد را از طریق مشارکت در رفتار اجتماعی و روابط متوازن اجتماعی بروز می دهند.

آن ها با احساسات دیگران هماهنگ هستند؛ تا جایی که گاهی ممکن است نیازهای خود را نادیده بگیرند تا دیگران را خشنود سازند.

افراد دارای شخصیت «قهرمان»، هنگام تصمیم گیری به جای تمرکز بر معیارهای عینی، تاکید قوی بر ملاحظات ضمنی و شخصی دارند و معمولا اثرات تصمیم شان بر دیگران، از نخستین چیزهایی است که در نظر می گیرند.

عملکرد کمکی: شهودی درونگرایانه

این افراد ترجیح می دهند به جای لحظه حال، بر آینده تمرکز کنند. آن ها اغلب آنچنان بر یک هدف بزرگ تر تمرکز می کنند که از جزئیات موجود غافل می شوند.

افراد تیپ ENFJ هنگام دریافت اطلاعات از جهان پیرامون خود، از شهود درونگرایانه شان جهت پردازش این اطلاعات استفاده می کنند تا تفاسیر، نظرات و اندیشه های خود را شکل دهند.

این ویژگی آن ها را قادر می سازد تا الگوها را شناسایی کرده، و اطلاعات پیچیده یا انتزاعی را بهتر درک کنند.

عملکرد درجه دو: حسی برونگرایانه

ویژگی حسی بودن برونگرایانه باعث می شود یک فرد دارای تیپ ENFJ، در لحظه بتواند جزئیات مشخص و اطلاعات حسی را از محیط پیرامون خود دریافت کند. به همین دلیل، آن ها معمولا به دنبال حس ها و تجربیات تازه و جذاب اند.

افراد دارای شخصیت قهرمان، بسیار از محیط پیرامون خود آگاه اند. این امر می تواند به حس زیبایی شناسی و تمایل آن ها به ایجاد فضایی دلپذیر، کمک نماید.

عملکرد درجه سه (نادر): منطقی درونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ، منظم هستند و از ساختار و برنامه ریزی دقیق لذت می برند. پایبندی به یک برنامه ریزی و زمانبندی مشخص، به این افراد کمک می کند تا احساس کنند بر جهان پیرامون شان کنترل دارند.

از آنجا که این عملکرد، یک عملکرد نادر در این افراد است، ممکن است این افراد خودشان به توانایی شان در منطقی بودن و منظم بودن، اعتماد نداشته باشند.

توسعه این عملکرد به افراد دارای این تیپ شخصیتی کمک می کند تا تعادل بیش تری را احساس کنند و در روند تصمیم گیری ها، کنترل بیش تری به دست داشته باشند.

نادیده گرفتن این عملکرد، باعث می شود این افراد هنگام تصمیم گیری، صرفا بر ارزش های شخصی شان تکیه کنند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ENFJ که ممکن است بشناسید

  • آبراهام مازلو، روانشناس
  • پیتون منینگ، فوتبالیست
  • باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
  • بونو، موسیقیدان
  • الیزابت بنت، شخصیت داستان «غرور و تعصب»

روابط شخصی

افراد دارای این تیپ شخصیتی، ارزش زیادی برای دیگران قائلند و در روابط شخصی خود خونگرم، پر مهر و حامی هستند. آن ها گاهی خود را در مشکلات دیگران غرق می کنند.

این افراد بسیار نوع دوستند و علاقمند به کمک کردن به دیگرانند که گاهی می تواند برایشان خارج از تحمل باشد. آن ها در بین دیگران محبوب و دوست داشتنی هستند و سخاوتمندی و دلسوزی شان مورد قدردانی دیگران است.

افراد تیپ ENFJ به عنوان والدین، بسیار صمیمی و پر مهر هستند؛ اگرچه گاهی اوقات ممکن است لقب «والدین هلی کوپتری» به آن ها نسبت داده شود!

اگرچه گاهی ممکن است سرسخت و انعطاف ناپذیر باشند، اما به طور مستقیم در زندگی فرزندان خود دخیل اند.

این افراد باید به خاطر داشته باشند که نیاز است به فرزندان شان فضای کافی برای جستجو و ابراز فردیت بدهند؛ خصوصا فرزندانی که در سن بلوغ هستند.

افراد تیپ شخصیتی ENFJ، دارای شخصیتی اجتماعی هستند و از وقت گذرانی با دیگران لذت می برند. بودن در محیط های اجتماعی، به این افراد انرژی می دهد.

افراد در روابط دوستانه و سایر روابط، از کسانی که دارای شخصیت «قهرمان» هستند، معمولا به عنوان افرادی حامی و مفرح یاد می کنند. آن ها در برقراری ارتیاط با دیگران بسیار خوب هستند و کاری می کنند تا اطرافیان شان بهترین خودشان باشند.

مسیرهای شغلی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ، در مشاغلی که مربوط به خدمت رسانی به دیگران باشند و بیش ترین تعامل را با دیگران داشته باشند، بهترین عملکرد را دارند.

آن ها به خاطر ارتباطات قوی و مهارت های سازمانی خود، می توانند بهترین رهبران و مدیران باشند.

آن ها در سازماندهی به فعالیت ها، کمک به اعضای گروه در دستیابی به پتانسیل هایشان و حل و فصل منازعات بین فردی، بسیار خوب عمل می کنند.

آن ها قادرند در هر شرایطی، توازن و هماهنگی ایجاد کنند و به نظر می رسد همیشه می دانند از چه راهی تنش ها را آرام سازند و مخالفت ها را به حداقل برسانند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ENFJ

  • مشاور
  • معلم
  • روانشناس
  • مددکار اجتماعی
  • مدیر منابع انسانی
  • نماینده فروش
  • مدیر

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ

روابط دوستانه

یکی از بهترین راه ها برای این که دوست خوبی برای یک فرد دارای تیپ شخصیتی ENFJ باشید، این است که حمایت و دلسوزی ذاتی او را بپذیرید.

افراد دارای این تیپ شخصیتی از کمک به دوستان خود لذت می برند، و خیلی مهم است که شما هم نشان دهید که این حمایت و کمک را پذیرفته اید و قدردان آن هستید.

همچنین، بسیار مهم است که شما نیز در مقابل، از او حمایت کنید. ENFJها همیشه درخواست کمک نمی کنند. در برخی موارد، همین که به درد دل های آن ها گوش دهید، بزرگ ترین کمکی است که در حق آن ها کرده اید.

روابط والدینی

فرزندان افراد ENFJ، معمولا از برآورده سازی انتظارات بالای پدر و مادر خود، عاجز اند. گاهی اوقات، رویکرد عملی والدین دارای این تیپ شخصیتی در مورد فرزند پروری، می تواند خسته کننده باشد و جستجو و کاوش در جهان پیرامون را برای کودک دشوار سازد.

والدین کودکان دارای تیپ شخصیتی ENFJ، باید بدانند که کودکان شان شدیدا همدل و دلسوز هستند؛ تا حدی که گاهی ممکن است غرق در عواطف قوی شوند که دیگران در آن بیدار می کنند.

این کودکان، دلسوز و بخشنده هستند اما گاهی ممکن است تحمل مشکلات دیگران به همراه مشکلات خودشان، خارج از توان آن ها باشد.

اگر فرزند شما دارای شخصیت «قهرمان» است، باید او را تشویق کنید که در کنار دلسوزی و اهمیت دادن به دیگران، به رفاه عاطفی خود نیز، توجه کند.

روابط عاطفی

از آنجا که فرد دارای تیپ شخصیتی ENFJ، نسبت به احساسات دیگران حساس می باشد، بنابراین خوشبختی و خوشحالی شما به عنوان شریک عاطفی، برای خوشبختی و خوشحالی او امری حیاتی است.

یادتان باشد که شریک عاطفی شما ممکن است از نیازهای خود چشم پوشی کند تا مطمئن شود که ابتدا نیازهای شما تامین شده اند.

باید احساس قدردانی خود را نسبت به حمایت ها و دلسوزی های او ابراز کنید و سعی کنید با حمایت و دلسوزی خود، آن را جبران سازید؛ حتی اگر شریک عاطفی تان درخواست کمک و حمایت نکند.

کلام آخر

مانند تمامی تیپ های شخصیتی، تیپ شخصیتی ENFJ نیز، دارای مجموعه ای از نقاط ضعف و قوت است.

کسب دانش و اطلاعات بیش تر در مورد تیپ شخصیتی تان، به شما در درک ویژگی هایی که ممکن است بر روابط و رفاه حال تان تاثیر بگذارند، کمک شایانی خواهد کرد.

افراد دارای شخصیت «قهرمان»، افرادی نوع دوست، دلسوز و وفادار هستند؛ اما گاهی ممکن است بیش از حد قهرمانانه و حامیانه رفتار کنند.

آن ها برای دیگران اهمیت زیادی قائلند و تمام سعی خود را به کار می گیرند تا دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند؛ اما این بدین معناست که گاهی نیازهای خود را نادیده می گیرند.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا