تیپ شخصیتی ENFP چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ENFP
تیپ شخصیتی ENFP

خصوصیات تیپ شخصیتی ENFP چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

تیپ شخصیتی ENFP، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) قابل شناسایی می باشد.

این چهار حرف به لاتین مخفف ویژگی های برونگرایی، شهودی، احساسی و ادراکی است.

افراد دارای این تیپ شخصیتی معمولا به عنوان افرادی پر اشتیاق، کاریزماتیک و خلاق شناخته می شوند. آن ها بسیار جذاب، پر انرژی و مستقل هستند.

این افراد خلاق اند و در موقعیت هایی که بتوانند آزادی کامل برای خلاق و مبتکر بودن داشته باشند، بهترین عملکرد را دارند. طبق آمار تخمینی، حدود 5 تا 7% از افراد جمعیت، دارای تیپ شخصیتی ENFP هستند.

ویژگی های کلیدی افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP

  • ENFP ها دارای مهارت های اجتماعی بسیار بالا اند. آن ها علاوه بر داشتن شور و اشتیاقی غیر قابل وصف، سخاوتمندانه به دیگران نیز اهمیت می دهند.

این افراد در درک احساسات دیگران بسیار خوبند و با توجه به اشتیاق، کاریزما و خلاقیتی که دارند، می توانند رهبران خوبی باشند.

  • افراد دارای این تیپ، از روتین ها خوش شان نمی آید و ترجیح می دهند بر آینده تمرکز کنند.

اگرچه در پرورش ایده های جدید بسیار عالی هستند، اما معمولا کارهای مهم را تا اخرین لحظه به تعویق می اندازند. در واقع ایده پروری و عملی نکردن ایده ها، یکی از مشکلات رایج این افراد به شمار می رود.

  • افراد تیپ ENFP، خیلی راحت حواس شان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهند؛ خصوصا زمانی که مشغول انجام کاری هستند که به نظرشان حوصله سربر باشد.
  • این افراد بسیار انعطاف پذیر هستند و دوست دارند همواره گزینه های پیش رویشان باز باشد. آن ها بسیار نفوذپذیر بوده، و سازگاری بالایی با تغییر دارند.

آن ها از روتین ها اجتناب می کنند و بی نظمی و به تعویق انداختن کارها، از عمده ترین مشکلات شان محسوب می شود.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ENFP

نقاط قوت: گرم و دارای اشتیاق سوزان، دلسوز و همدل، دارای مهارت های اجتماعی بالا، دارای مهارت های ارتباطی بالا، مفرح و نفوذپذیر، خلاقیت بالا

نقاط ضعف: نیاز به تایید از سوی دیگران، بی نظمی، به راحتی تحت فشار و استرس قرار می گیرند، گاهی بیش از حد عاطفی و احساسی، بیش از حد متفکر، عدم علاقمندی به پیروی از قوانین

عملکردهای شناختی

هر تیپ شخصیتی متشکل از چهار عملکرد شناختی است که با نحوه پردازش اطلاعات توسط شخص و نیز تصمیم گیری، در ارتباط هستند.

دو عملکرد اول، عمده ترین نقش را در شخصیت فرد ایفا می کنند. دو عملکرد بعدی نیز، اگرچه تنها در شرایط و موقعیت های خاص بروز می کنند، اما در شکل گیری شخصیت فرد نقش دارند.

عملکرد غالب: شهودی برونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP، به طور کلی در دنیای امکان پذیری ها سیر می کنند. آن ها دارای قدرت تفکر انتزاعی بوده، و ترجیح می دهند بر جزئیات ناچیز تمرکز نگذارند.

آن ها مبتکر هستند و بر آینده تمرکز دارند. ENFP ها گرایش دارند همه چیز را آن طور که می توانند باشند ببینند، نه آن طور که هستند!

این افراد، گرایشی ذاتی در تمرکز بر روابط داشته، و در یافتن الگوها و ارتباطات میان افراد، موقعیت ها و ایده ها، مهارت دارند.

عملکرد کمکی: احساسی درونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP، هنگام تصمیم گیری به جای منطق و معیارهای عینی، بر احساسات و ارزش های شخصی شان ارزش می گذارند.

آن ها گرایش به پیروی از قلب شان دارند، با دیگران همدلی می کنند و اجازه می دهند احساسات شان در تصمیم گیری ها راهنمای آن ها باشد.

ENFPها تمایل زیادی به روراست بودن با خودشان و ارزش هایشان دارند. جهان این افراد، هنگامی که با ارزش هایشان در تجانس و همخوانی باشد، جهانی ایده آل خواهد بود.

عملکرد درجه دو: منطقی برونگرایانه

این عملکرد شناختی، بر سازماندهی منطقی اطلاعات و ایده ها متمرکز است. افراد دارای تیپ ENFP، ممکن است هنگام مشاهده اطلاعات، از این عملکرد برای مرتب سازی داده های جدید جهت شناسایی موثر ارتباطات موجود استفاده نمایند.

به عنوان مثال، یک فرد ENFP، ممکن است هنگام کار بر روی یک مسئله، با صدای بلند فکر کند تا همه اطلاعات خود را در اختیار گروه فکر قرار دهد.

عملکرد درجه سه (نادر): حسی درونگرایانه

افراد تیپ ENFP، این عملکرد را در قالب مقایسه چیزهایی که در حال تجربه کردن هستند، با چیزهایی که در گذشته تجربه کرده اند، بروز می دهند.

بدین ترتیب، آن ها اغلب خاطرات، احساسات و حواس مرتبط با وقایع گذشته را خیلی خوب به یاد می آورند.

این امر، آن ها را قادر می سازد که به دنبال یافتن الگوها باشند و انتظارات خود را بر پایه تجربیات پیشین خود شکل دهند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ENFP که ممکن است بشناسید

  • اندی کافمن، کمدین
  • دکتر سئوس، نویسنده کودکان
  • سالوادور دالی، نقاش
  • اِلن دی جنرس، کمدین و مجری تلویزیونی
  • ران وسلی، هری پاتر

روابط شخصی

افراد تیپ ENFP، افرادی برونگرا هستند که این یعنی آن ها عاشق وقت گذرانی با دیگرانند. در واقع در اجتماع بودن به آن ها انرژی بیش تری می دهد و کمک می کند تا احساس سرزندگی، تازگی و هیجان نسبت به زندگی داشته باشند.

اگرچه دیگر انواع برونگراها از تنهایی و انزوا خوش شان نمی آیند، اما تیپ شخصیتی ENFP، به تنهایی و وقت گذرانی با خود جهت تفکر و تامل نیز، نیاز دارند.

این افراد در روابط خود گرم و صمیمی و پر شور و اشتیاق اند. از آنجا که برونگرا هستند، ذاتا شادکام و جمع دوست می باشند.

در روابط خود، همواره به دنبال رشد و راه هایی برای قدرت بخشیدن به شریک خود هستند. آن ها پر توجه و خودجوش هستند. البته ریسک پذیری بالای آن ها، گاهی می تواند برای کسانی که عاشق شان هستند، استرس زا باشد.

مسیرهای شغلی

افراد برای انتخاب شغل مناسب خود، لازم است که از نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی خود آگاه باشند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP، در مشاغلی که دارای انعطاف پذیری بالا باشند، عملکرد بهتری دارند.

از آنجا که این افراد بسیار همدل و علاقمند به دیگران هستند، معمولا در مشاغل خدمات محور بهتر عمل می کنند. آن ها باید از مشاغلی که پر از جزئیات و وظایف روتین می باشند، اجتناب کنند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ENFP

  • روانشناسی
  • خبرنگاری
  • بازیگری
  • گزارشگری
  • متخصص تغذیه
  • پرستاری
  • مددکار اجتماعی
  • سیاستمدار
  • مشاور
  • نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP

روابط دوستانه

ENFPها روابط دوستانه هیجان انگیز و مفرحی را ایجاد می کنند. آن ها از انجام تازه ها لذت می برند و معمولا دایره دوستان شان وسیع است.

آن ها احساسات دیگران را به خوبی درک می کنند و خیلی سریع می توانند آن ها را بفهمند. شما می توانید با حمایت عاطفی از دوست ENFP خود در رسیدن به اهدافش، دوست خوبی برای او باشید.

روابط والدینی

از آنجا که ENFPها از روتین خوش شان نمی آید، فرزندان شان ممکن است آن ها را بی ثبات تصور کنند. با این حال، آن ها روابطی قوی و عاشقانه با فرزندان خود دارند و در انتقال حس ارزش های خود خوب عمل می کنند.

پدر و مادرهای دارای تیپ شخصیتی ENFP، متوجه قدرت تجسم و اشتیاق کودک خود برای زندگی خواهند شد. ممکن است انرژی بالای کودک آن ها گاهی آزاردهنده باشد، اما باید به دنبال راهی برای کمک به فرزندشان جهت شکوفایی خلاقیت او باشند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، در خصوص ارائه دستورالعمل ها و محدودیت هاست. اگرچه آن ها نیاز به وجود چنین محدودیت ها و دستورالعمل هایی را حس می کنند، اما در تعیین این محدودیت ها خوب عمل نمی کنند.

والدین فرزندان تیپ شخصیتی ENFP، باید فرزندان خود را به خلاق بودن تشویق کنند، اما برای آن ها قوانین تعیین کرده، و راهنمایی هایی ارائه دهند.

روابط عاطفی

افراد تیپ شخصیتی ENFP، در روابط عاطفی خود بسیار پر شور و اشتیاق اند. روابط طولانی مدت، گاهی برای آن ها با مشکل روبرو می شود؛ زیرا آن ها به جای تمرکز بر چیزی که هست، بر چیزی که می توانست باشد، تمرکز می کنند.

شما به عنوان شریک عاطفی این افراد، برای قدرت بخشیدن به عشق و رابطه رمانتیک خود، باید به دنبال راه هایی برای هیجان بخشیدن به رابطه تان باشید.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا