15 درمان خانگی و گیاهی برای گرفتگی عضلات پا + حرکات کششی (تصویری)

درمان گرفتگی عضلات پا
درمان گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا یکی از شایع ترین علل ناتوانی در افراد مسن و زنان باردار است که با درد شدید و ناگهانی در عضلات پا رخ می دهد.

مهم ترین علل گرفتگی عضلات پا کم آبی بدن، کمبود پتاسیم و فشار عضلانی عنوان شده است اما گاهی اوقات دلایل جدی تری مانند لخته شدن خون، فشار عصبی یا کمبود مواد معدنی هم می توانند باعث گرفتگی عضلات پا شوند.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین روش های خانگی، داروهای گیاهی و حرکات کششی مناسب برای رفع گرفتگی عضلات پا آشنا شوید.

درمان های خانگی گرفتگی عضلات پا در طب سنتی

1. زیاد آب بنوشید

کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات ساق پا محسوب می شود به همین دلیل توصیه می شود که هر روز به مقدار کافی آب بنوشید. فراموش نکنید که اگر شما فعالیت بدنی زیادی انجام می دهید باید آب بیشتری نسبت به زمان استراحت خود بنوشید.

2.کلسیم، پتاسیم، منیزیم، سدیم و ویتامین E را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

کمبود مواد معدنی ضروری بدن از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سدیم می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود، پیشنهاد می کنیم که این مواد معدنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین E باعث بهبود گردش خون در رگ ها شده و می تواند به درمان گرفتگی عضلات پا کمک کند.

  • منابع غذایی کلسیم : بادام، پرتقال، کلم پیچ و شلغم
  • منابع غذایی پتاسیم : سبزیجات برگ سبز، پرتقال، موز، حبوبات و مغزیجات
  • منابع غذایی منیزیم : انواع مغزیجات و غلات
  • منابع غذایی سدیم : کرفس، کاهو و هندوانه
  • منابع غذایی ویتامین E: حبوبات، غلات، دانه ها و مغزیجات، سبزیجات و گیاهان سبز

3. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مقادیر قابل توجه سدیم، منیزیم و پتاسیم است که به تعادل مایعات در بدن کمک کرده و با جلوگیری از کم آبی بدن به درمان گرفتگی عضلات پا کمک می کند.

برای درمان سریع گرفتگی عضلات پا 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا هر شب قبل از خواب 1 قاشق چای خوری سیب سرکه و عسل را به نیم لیتر آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

4. ماساژ برای گرفتگی عضلات پا

گفته می شود که جریان خون ناکافی به عضلات یکی از علت های گرفتگی عضلات پا می باشد، جریان خون ضعیف اکسیژن رسانی به بافت را کاهش داده، مواد معدنی در خون کاهش پیدا می کنند و در نتیجه عضله پا دچار گرفتگی می شود.

ماساژ به ویژه اگر با روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون گرم انجام شود، می تواند با بهبود جریان خون، ماهیچه ها را آرام کند و درد و گرفتگی را از بین ببرد، علاوه بر این ماساژ می تواند از گرفتگی عضلات پا پیشگیری کند. فراموش نکنید که پس از ماساژ با یک حوله گرم دور ساق پا را بپوشانید.


حتما بخوانید : فواید ماساژ کف پا


5. کمپرس آب گرم و سرد

کمپرس آب گرم با افزایش جریان خون در عضلات پا می تواند به درمان گرفتگی عضلات کمک کند و کمپرس آب سرد تورم ناشی از گرفتگی عضلات پا را کاهش می دهد.

6. زیاد ننشینید

گرفتگی عضلات پا ممکن است به علت نشستن زیاد و فشار ناشی از آن بر روی عضلات ایجاد شود، اگر شما به خاطر کار خود زیاد می نشینید هر روز صبح و ظهر ها زمان استراحت برای ناهار کمی پیاده روی کنید.

7. دوش آب گرم با نمک اپسوم

یک حمام آب گرم با وان حاوی نمک اپسوم یا سولفات منیزیم، به دلیل مقادیر بالای منیزیم موجود در آن به درمان گرفتگی عضلات پا کمک کند.

وان حمام یا یک تشت بزرگ را با آب گرم پر کنید و 2 فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید، پاها را 20 دقیقه در این آب بگذارید تا گرفتگی عضلات ساق پا درمان شود.

افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی نمی توانند از حمام نمک اپسوم استفاده کنند.

8. طب فشاری

طب فشاری برای گرفتگی عضلات پا
طب فشاری برای گرفتگی عضلات پا

طب فشاری یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای درمان سریع گرفتگی عضلات پا محسوب می شود. اگر دچار گرفتگی عضلات پا شدید، فاصله ی بین انگشت بزرگ و انگشت دوم پا و یا فاصله ی بین نوک بینی و لب را فشار دهید تا درد شما کاهش پیدا کند.

حرکات کششی و ورزش های مناسب برای گرفتگی عضلات پا

تمرینات ورزشی و حرکات کششی از بهترین روش های خانگی برای درمان گرفتگی عضلات پا هستند؛

9. کشش پا

حرکت کششی برای گرفتگی عضلات پا
حرکت کششی برای گرفتگی عضلات پا

صاف بنشینید و پایی که دچار گرفتگی شده را دراز کنید، زانوی پای دیگر را خم کنید و یک کش ورزشی یا حوله دور مچ پای آسیب دیده بیندازید. در حالیکه محکم حوله را به سمت خود می کشید پا را به سمت مخالف فشار داده و به آرامی به سمت بالا حرکت دهید.

10. کشش ساق پا

حرکت کششی ساق پا
حرکت کششی ساق پا

بر روی پله ها صاف بایستید، نوک پنجه ی پا را بر روی پله ها قرار داده و با دست نرده ها را محکم بگیرید حالا کف پا را به سمت پایین بکشید و تا زمانی که کششی در ساق پا احساس می کنید این حرکت را ادامه دهید، 30 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اول برگردید.

11. کشش انگشتان پا

حرکت کششی انگشتان پا
حرکت کششی انگشتان پا

صاف بایستید و انگشتان پا را با زوایای مختلف بالا آورده و به آن ها فشار وارد کنید، فشار بر روی انگشتان پا می تواند به ساق پا هم فشار وارد کرده و گرفتگی عضلات پا را درمان کند.

گیاهان دارویی برای گرفتگی عضلات پا

12. ملاس سیاه

ملاس سیاه (ملاس سیاه عصاره ای غلیظ، تیره و چسبناک است که در روند تهیه شکر از چغندر قند یا نیشکر به دست می آید) غنی از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و سلنیوم است که به درمان گرفتگی عضلات پا کمک می کند.

یک بار در هفته 1 تا 2 قاشق چای خوری ملاس سیاه را به 1 فنجان شیر گرم اضافه کنید و بنوشید.

13. خردل زرد

در بسیاری از کشور های جهان مردم برای درمان سریع گرفتگی عضلات پا مقداری خردل زرد استفاده می کنند. هنوز دلیل دقیق این کار مشخص نشده اما به نظر می رسد که طعم تلخ خردل باعث تحریک عصبی شده بنابراین بر روی اعصاب پا اثر می گذارد و به درمان گرفتگی عضلات پا کمک می کند.

1 قاشق چای خوری خردل زرد بخورید تا گرفتگی عضلات پا در عرض چند دقیقه درمان شود.

14. گل میخک

روغن گل میخک به دلیل خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضد درد طبیعی که دارد برای درمان گرفتگی عضلات پا مفید می باشد.

اگر دچار گرفتگی عضلات پا شدید، روغن گل میخک را کمی گرم کرده و با آن ساق پا را ماساژ دهید تا درمان شود.

15. چای یا دمنوش بابونه

بابونه یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان گرفتگی عضلات پا در خانه محسوب می شود، چای یا دمنوش بابونه به دلیل خواص آرام بخشی قوی که دارد به درمان درد ناشی از گرفتگی عضلات پا کمک می کند.

اگر دچار گفتگی عضلات پا شده اید، روزانه حداقل 4-5 فنجان چای یا دمنوش بابونه به مدت 2 تا 3 هفته استفاده کنید.


در ادامه بخوانید : درمان خانگی خار پاشنه پا


منابع : brightsidetop10homeremedies