بهترین آب میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی

بهترین معجون های تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی
بهترین معجون های تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی

سلامت سیستم ایمنی بدن که پیوسته در حال فعالیت و بررسی سلول های مختلف، تشخیص سلول های سالم از سلول های مهاجم و از بین بردن عوامل خارجی و تهدید کننده می باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

با توجه به اهمیت عملکرد درست سیستم ایمنی بدن و برای تامین انرژی مورد نیاز آن، لازم است در طول روز به مصرف مواد غذایی مغذی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن توجه زیادی داشته باشیم تا خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهیم.

به همین بهانه در ادامه مطلب به معرفی تعدادی از معجون های خانگی مفید برای تقویت سیستم ایمنی و طرز تهیه آن ها پرداخته ایم. با کوکا همراه باشید.

1. آب سیب، هویج و پرتقال

هویج، سیب و پرتقال ترکیبی خارق العاده برای افزایش سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت ها می باشد و نوشیدن این آب میوه جادویی همراه صبحانه به ایجاد حس خوب و نشاط روزانه کمک می کند.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A ، B6 و C
  • پتاسیم
  • اسید فولیک

مواد لازم برای تهیه این آب میوه به صورت زیر است:

  • هویج: 2 عدد
  • سیب سبز: 1 عدد
  • پرتقال: 1 عدد

طرز تهیه:

سیب را به چهار قسمت برش داده و پرتقال را پوست بگیرید، همه مواد را داخل آب میوه گیری بریزید.

اگرچه بهتر است آب میوه را همان لحظه بنوشید اما می توانید آن را داخل ظرف شیشه ای دربسته بریزید، بلافاصله داخل یخچال قرار دهید و طی دو روز آینده میل کنید.

نکته: میوه و سبزیجات را قبل از استفاده خوب بشویید اما تا زمانی که از محصولات ارگانیک استفاده می کنید نگران پوست گرفتن آن ها نباشید. اگرچه پوست مرکبات بهتر است جدا شود زیرا باعث تلخ شدن آب میوه خواهد شد.

2. آب پرتقال و گریپ فروت

همان طور که می دانید ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و بسیاری خواص دیگر است که از سلول های بدن در برابر عوامل خطرزا محافظت کرده و کمبود این ویتامین می تواند باعث ناتوانی بدن در برابر عفونت، کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن و طولانی شدن زمان بهبودی زخم شود.

آب پرتقال و گریپ فروت منبع عالی ویتامین C است و نیاز روزانه بدن به این ویتامین را به طور کامل برطرف می کند. این آب میوه خوشمزه برای شروع یک روز عالی انتخاب ایده آلی است و بهتر است همراه یک کاسه غلات، نان تست و مواد غذایی مشابه میل شود.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A ،B6 و C
  • اسید فولیک
  • روی

مواد لازم برای تهیه این آب میوه به صورت زیر است:

  • پرتقال ناول: 2 عدد
  • گریپ فروت: 1 عدد
  • پرتقال کلمانتین: 4 عدد
  • لیمو: نصف میوه

طرز تهیه:

پوست مرکبات را گرفته و گوشت آن ها را برش بزنید، همه میوه ها را داخل دستگاه آب میوه گیری بریزید و نوشیدنی حاصل را خنک سرو کنید.

3. آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی از دیگر نوشیدنی های پرخاصیت و مقوی سیستم ایمنی بدن و منبع عالی فولات است که خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهد.

بهترین راه برای اطمینان از تازه و طبیعی بودن آب گوجه فرنگی این است که خودتان در منزل آن را درست کنید. برای این کار نیازی به آب میوه گیری یا مخلوط کن ندارید و به صورت دستی می توانید آن را انجام دهید.

گوجه فرنگی ماده اصلی این نوشیدنی است اما می توانید از ادویه هایی همچون پودر پاپریکا، پودر پیاز، نمک کرفس یا سایر ادویه های مورد علاقه برای آن استفاده کنید. اگر طعم تند دوست دارید می توانید اندکی پودر فلفل تند یا چند قطره سس تند نیز به آن اضافه کنید.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A و C
  • آهن
  • فولات

طرز تهیه:

ابتدا گوجه فرنگی ها را شسته، تخم آن را جدا و به چهار قسمت برش دهید، گوجه ها را داخل کاسه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به مدت 30 دقیقه بپزد و نرم شود.

در مرحله بعد گوجه فرنگی ها را با فشار از صافی عبور داده تا آب آن کاملا جدا شود. مجددا آب گوجه فرنگی را روی حرارت بگذارید، ادویه های مورد نظر را به آن اضافه و منتظر بمانید آب گوجه فرنگی کمی بجوشد و طعم دار شود، از جوشاندن زیاد خودداری کنید.

برای کنسرو کردن لازم است مقداری آب لیمو به آب گوجه فرنگی اضافه کنید تا اسیدیته آن افزایش پیدا کند زیرا امروزه اغلب گوجه فرنگی ها به اندازه کافی اسیدی نیستند.

4. آب کلم کیل، گوجه فرنگی و کرفس

این ترکیب مغذی سبزیجات دارای ویتامین A فراوان است و نیاز روزانه بدن به این ویتامین را به طور کامل برطرف می کند. در دستور تهیه زیر از ترب کوهی نیز استفاده شده که خواص ضد التهابی قوی دارد.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A و C
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • آهن
  • اسیدهای چرب

مواد لازم برای تهیه این آب میوه به صورت زیر است:

  • ترب کوهی: 1 قاشق چایخوری
  • سس سویا: 1 قاشق غذاخوری
  • آب گوجه فرنگی تازه: نصف فنجان + 2 قاشق غذاخوری
  • آب کلم کیل تازه: 1/4 فنجان
  • آب کرفس تازه: 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری
  • سس تند

طرز تهیه:

ترب کوهی و سس سویا را با هم مخلوط کرده و آب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. آب کلم کیل، کرفس، لیمو و سس تند را به مواد افزوده و مجددا خوب هم بزنید. این نوشیدنی را خنک میل کنید.

5. معجون آب چغندر، هویج، زنجبیل و زردچوبه

ترکیب این چهار ماده غذایی که همگی از ریشه های پرخاصیت گیاهی هستند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و علائم التهاب را کاهش می دهد. التهاب در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت ها است و می تواند باعث بروز علائم آنفلوآنزا یا سرماخوردگی مانند آب ریزش بینی، سرفه یا درد بدن شود.

افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند نیز می توانند از مزایای ضد التهابی خارق العاده این نوشیدنی بهره مند شوند.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A ،C و E
  • آهن
  • کلسیم

مواد لازم برای تهیه این آب میوه به صورت زیر است:

  • چغندر پوست گرفته و خرد شده متوسط: 1 عدد
  • هویج پوست گرفته و خرد شده متوسط: 3 عدد
  • پرتقال خونی (یا آب هر پرتقالی) متوسط پوست گرفته و بدون هسته: 1 عدد
  • لیمو پوست گرفته و بدون هسته: نصف میوه
  • زردچوبه: 10 گرم
  • زنجبیل تازه: 10 گرم
  • اندکی فلفل کاین
  • اندکی پودر فلفل سیاه تازه

طرز تهیه:

میوه ها و سبزیجات ذکر شده را داخل آب میوه گیری بریزید و اندکی فلفل سیاه و کایین به آن افزوده و خنک بنوشید.

6. آب توت فرنگی و انبه

ماکتیل انبه و توت فرنگی یکی دیگر از نوشیدنی های فوق العاده مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. انبه دارای مقادیر فراوانی ویتامین E است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی بوده و بخصوص در افراد مسن سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A ،C و E
  • آهن
  • فولات

مواد لازم برای تهیه این آب میوه به صورت زیر است:

  • انبه پوست گرفته و خرد شده: 1 عدد
  • آب پرتقال: نصف فنجان
  • عسل: 2 قاشق غذاخوری
  • توت فرنگی: 10 عدد
  • آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری
  • قطعات یخ

طرز تهیه:

همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید و تا زمانی که کاملا نرم شوند مخلوط و خنک سرو کنید.

7. آب هندوانه

هندوانه نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند بلکه به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند، درد عضلانی از علائم شایع آنفلوآنزا بخصوص در افراد مسن می باشد.

مواد مغذی مهم این آب میوه عبارت است از:

  • ویتامین های A و C
  • منیزیم
  • روی

مواد لازم برای تهیه این آب میوه به صورت زیر است:

  • هندوانه بدون پوست و دانه: 1 عدد
  • برگ نعناع: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • نمک سیاه: به مقدار لازم
  • یخ

طرز تهیه:

هندوانه و نعناع را داخل مخلوط کن بریزید، اندکی نمک سیاه و یخ به آب میوه حاصل اضافه کرده و خنک بنوشید.

8. اسموتی توت فرنگی، نعناع و کیوی

توت فرنگی و کیوی از دیگر انتخاب های عالی سرشار از ویتامین C هستند اما از آن جا که حدود 4 فنجان توت فرنگی برای تهیه 1 فنجان آب این میوه نیاز است بهتر است به جای آب میوه به اسموتی این میوه فکر کنید!

در این اسموتی از ماست یونانی که منبع خوب منیزیم و پروبیوتیک است نیز استفاده می کنیم.

مواد مغذی مهم این اسموتی عبارت است از:

  • ویتامین های A ،C و B6
  • منیزیم
  • روی
  • فولات

مواد لازم برای تهیه این اسموتی به صورت زیر است:

  • نعناع: 2 شاخه
  • کیوی: 2 عدد
  • ماست یونانی توت فرنگی: 48 گرم
  • چند عدد توت فرنگی
  • آب پرتقال: 226 میلی لیتر

برگ های نعناع را جدا کرده، کیوی را پوست بگیرید، چند برگ نعناع را برای چاشنی نگه داشته و بقیه آن را به همراه سایر مواد داخل مخلوط کن بریزید. در پایان اسموتی را داخل لیوان ریخته و با برگ نعناع تزیین کنید.

9. شیر تخمه کدو تنبل

شیر تخمه کدو تنبل نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند بلکه برای سلامت استخوان، کاهش علائم یائسگی، سلامت دستگاه مجاری ادراری، پوست و مو، سلامت روان و سلامت پروستات نیز مفید است.

مواد مغذی مهم شیر تخمه کدو عبارت است از:

  • ویتامین های A ،C و B6
  • منیزیم
  • روی

مواد لازم برای تهیه شیر تخمه کدو به صورت زیر است:

  • تخمه کدو تنبل خام: 1 فنجان
  • آب تصفیه شده: 3 فنجان
  • نمک سلتیک دریا: به مقدار لازم

طرز تهیه:

تخمه کدو تنبل را در یک کاسه شیشه ای یا سرامیکی یا لیوان بزرگ بریزید و آب تصفیه شده به آن اضافه کنید به طوری که روی تخمه ها را بپوشاند. سپس 1 قاشق چایخوری نمک دریا سلتیک، مقداری آب لیمو تازه یا سرکه سیب به آن اضافه کنید. ظرف را با پارچه نازک بپوشانید و بگذارید به مدت 8 ساعت در دمای اتاق خیس بخورد.

بعد از این مدت تخمه ها را از صافی عبور داده و مایع آن را دور بریزید. تخم کدوها را چندین بار بشویید و به همراه آب و نمک در مخلوط کن بریزید و بگذارید 30 تا 60 ثانیه مخلوط شود.

10. آب اسفناج، کاهو و کلم کیل

آب سبزیجات اسفناج، کاهو و کلم کیل یک نوشیدنی عالی دیگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. برای افزایش ویتامین B6 می توانید مقداری جعفری نیز به آن اضافه کنید، این ویتامین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

مواد مغذی مهم این نوشیدنی عبارت است از:

  • ویتامین A ،C و B6
  • آهن
  • کلسیم

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی به صورت زیر است:

  • کرفس: 2 ساقه متوسط
  • کاهو: 4 عدد برگ داخلی یا 2 عدد برگ بیرونی
  • کلم کیل: 2 برگ
  • اسفناج: 1 فنجان
  • سیب سبز: 1 عدد متوسط
  • خیار متوسط: نصف میوه
  • لیمو شیرین پوست گرفته: نصف میوه
  • یک تکه زنجبیل

طرز تهیه:

همه مواد را داخل دستگاه آب میوه گیری بریزید و آب آن را میل کنید.

منبع : healthline