همه چیز درباره واکسن کرونا و شرکت فایزر (Pfizer)

شرکت فایزر آمریکا واکسن کرونا
شرکت فایزر آمریکا واکسن کرونا

طی چند ساعت گذشته خبری مبنی بر موفقیت آمیز بودن آزمایش های انجام شده روی واکسن کووید 19 شرکت Pfizer که در تاریخ 27 جولای وارد فاز سوم شده بود هیجان زیادی در سطح دنیا ایجاد کرده است. نکته بسیار مهم این است که به نظر می رسد این واکسن تا 90 درصد در مقابله با ویروس کووید 19 موفق عمل می کند.

خوشبختانه تجزیه و تحلیل نهایی این واکسن عملکرد بسیار بهتری از آن چه متخصصان انتظار داشته اند نشان داده و بسیاری از کارشناسان امیدوار هستند بر جولان همه جانبه کرونا در سراسر جهان که تاکنون بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ برده پایان دهد.

به گفته تولید کنندگان اولین نتایج آزمایش در مقیاس وسیع نشان داده این واکسن از قدرت محافظتی بسیار بالای 90 درصد در برابر عفونت کرونا ویروس برخوردار بوده است و در عین حال هیچ گونه عارضه جانبی جدی در افراد مورد آزمایش نشان نداده است.

این مطالعه روی 43,538 شرکت کننده انجام شده که 42 درصد از شرکت کنندگان جهانی و 30 درصد شرکت کنندگان ایالات متحده دارای پیشینه های مختلف قومی و نژادی بوده اند و هیچ مورد جدی نگران کننده ای در زمینه ایمنی واکسن مشاهده نشده است.

دکتر آلبرت بورلا – رئیس و مدیر اجرایی شرکت فایزر – می گوید:

“امروز روز عالی برای علم و بشریت است زیرا اولین مجموعه نتایج حاصل از آزمایش واکسن کووید 19 در فاز سوم به دست آمده و شواهد اولیه حاکی از آن است که این واکسن قدرت مقابله با این ویروس را دارد … ما گام مهمی در جهت دستیابی به موفقیت برای پایان دادن به این بحران جهانی برداشته ایم و مشتاقانه منتظر دریافت اطلاعات مربوط به کارایی و ایمنی این واکسن روی هزاران شرکت کننده دیگر هستیم.”

او در ادامه صحبت های خود بیان کرد اطلاعات دریافتی پس از گذشت یک هفته از دوز دوم تزریق، ایمنی 90 درصدی واکسن را نشان داده است. به عبارت دیگر محافظت در برابر ویروس 28 روز بعد از شروع واکسیناسیون که شامل یک برنامه دو دوزه است حاصل می شود.

بیل گروبر – یکی از برترین دانشمندان Pfizer در زمینه تولید واکسن – نیز در مصاحبه ای بیان کرده که امروز یک روز عالی برای سلامت عمومی است و این امکان فراهم شده تا بتوانیم همه را از شرایطی که در حال حاضر در آن قرار داریم خارج کنیم.

اگرچه آزمایشات همچنان ادامه دارد و ممکن است میزان اثر بخشی اعلام شده در مورد این واکسن تغییراتی داشته باشد اما همه سیاستمداران، مقامات و کارکنان بخش سلامت و مردم دنیا از شنیدن احتمال چنین موفقیتی هیجان زده شده اند.

به گفته شرکت Pfizer جمع آوری اطلاعات درباره ایمنی کامل این واکسن تا هفته سوم نوامبر ادامه دارد و پس از رسیدن به این نقطه عطف زمانی درخواست مجوز استفاده اضطراری از آن برای سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال می شود. در صورتی که صدور مجوز به سرعت انجام شود احتمالا اولین دوزهای این واکسن تا پایان سال میلادی جاری به کارکنان مراکز بهداشت تزریق شود.

به نظر می رسد این واکسن در افراد از نژادهای مختلف از جمله سیاه پوستان و سایرین نیز همین میزان حفاظت را ایجاد می کند.

ناگفته نماند شرکت فایزر از ده ماه پیش مطالعاتش در زمینه تولید واکسن کرونا را آغاز کرده است.

منبع: theguardianpfizer

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا