کیت تست کرونا؛ آزمایش تشخیص کرونا چگونه انجام می شود؟

عکس کیت تست کرونا
نحوه کارکرد کیت تشخیص کرونا

تست کرونا ویروس چگونه انجام می شود؟ | جواب تست کرونا کی آماده می شود؟ | آیا ممکن است نتیجه تست کرونا اشتباه باشد؟

با همه گیر شدن شیوع کرونا در سراسر دنیا همه روزه افراد زیادی به دلیل بروز علائمی همچون تب، مشکل تنفسی و سرفه های خشک به عنوان افراد مشکوک به کرونا شناخته شده و تحت نظر و قرنطینه خانگی قرار می گیرند.

برخی بیماران نیز با علائم شدیدتری همچون مشکلات حاد ریوی یا ذات الریه راهی بیمارستان شده و بستری می شوند اما از آن جا که این علائم علاوه بر کووید 19 در برخی بیماری های تنفسی دیگر نیز دیده می شود پزشکان چگونه از ابتلای بیمار به کرونا اطمینان حاصل می کنند؟

پاسخ این سوال کیت تشخیص کرونا است که در حال حاضر در تعدادی از آزمایشگاه ها در سراسر دنیا برای تشخیص بیماری کووید 19  انجام می شود.

یکی از سوالاتی که دغدغه بسیاری از مردم است نحوه عملکرد کیت تست کرونا می باشد که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

تست کرونا ویروس چگونه انجام می شود؟

عکس کیت تشخیص کرونا
عکس کیت تشخیص کرونا

مرحله اول: نمونه گیری از بیمار

تست کرونا تفاوت چندانی با تست آنفلوآنزا ندارد.

ابتدا نمونه تست از فرد مشکوک به بیماری جمع آوری می شود تا حضور ویروس در آن بررسی شود.

به گفته متخصصان بهداشت، ویروس کرونا در دستگاه تنفسی تکثیر شده و باعث بروز بیماری تنفسی در فرد می شود، بنابراین به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پزشکان از گلوی فرد مشکوک به کرونا نمونه بر می دارند.

در صورتی که فرد سرفه خلط دار داشته باشد ممکن است از خلط هنگام سرفه که ترکیبی از بزاق دهان و خلط است نیز به عنوان نمونه استفاده شود.

معمولا نیازی به نمونه برداری از سایر مایعات بدن نمی باشد زیرا این بیماری نیز مانند آنفلوآنزا در ریه متمرکز می شود و نمونه مدفوع، ادرار یا خون لازم نیست. با این حال این روش نمونه برداری ممکن است در آینده تغییر کند.

مرحله دوم: ارسال نمونه به آزمایشگاه

بعد از جمع آوری نمونه از بیماران، آن ها را داخل لوله استریل یا ویال قرار داده و به آزمایشگاهی که به کیت تشخیص کرونا مجهز است ارسال می کنند.

برای خنک نگه داشتن نمونه ها، آن ها را در پک های یخ قرار می دهند، این نمونه های خنک شده تنها 72 ساعت قابل نگهداری هستند و در صورت تاخیر بیشتر، از یخ خشک استفاده می شود.

تاخیر بیش از حد در تست نمونه می تواند باعث از بین رفتن ویروس و مواد ژنتیکی داخل آن شده و نتیجه منفی کاذب به دنبال داشته باشد.

مرحله سوم: استفاده از کیت کرونا

پس از دریافت نمونه توسط آزمایشگاه، تکنسین ها از روشی به نام RT-PCR یا واکنش زنجیره‌ ای پلیمراز رونوشت‌ بردار معکوس برای جستجوی ویروس کرونا در نمونه استفاده می کنند.

گاهی از تست مشابه این پروسه برای تشخیص آنفلوآنزا استفاده می شود تا پزشک مطمئن شود که آیا توالی ژنتیکی خاصی در نمونه – سواب گلو یا نمونه خلط قبلا جمع آوری شده – وجود دارد یا خیر.

همان طور که گونه های مختلف موجودات DNA منحصر به فرد خودشان را دارند هر ویروس نیز دارای کد ژنتیکی منحصر به فرد خودش است که به آن ژنوم ویروسی می گویند و با تکثیر ویروس طرح کلی ویروس را فراهم می کند.

در اصل کیت تشخیص کرونا با تعیین این که آیا نمونه مورد نظر حاوی ژنوم کرونا ویروس مجزا است یا خیر، کار می کند.

برای این منظور ابتدا تکنسین ها همه اطلاعات ژنتیکی را از سواب گلو و نمونه های خلط استخراج می کنند.

سپس مواد ژنتیکی خالص شده با مجموعه ای از عناصر از جمله برخی اجزایی که از خود کرونا ویروس مشتق شده ترکیب می شود و کل محلول در دستگاه تست قرار می گیرد.

اگر نمونه بیمار حاوی کرونا ویروس باشد مواد ژنتیکی ویروس افزایش یافته و دستگاه نتیجه را مثبت اعلام می کند.

جواب تست کرونا کی آماده می شود؟

مدت زمان آماده شدن نتیجه تست کرونا در ایران 48 ساعت می باشد و در این مدت بیمار در قرنطینه به سر می برد.

از آن جا که بسیاری از افراد مشکوک به کرونا معمولا علائم خفیفی دارند و تعداد کیت های تشخیص کرونا محدود هستند این تست تنها روی بیماران با علائم شدیدتر یا کسانی که در تماس مستقیم با افراد مبتلا به کرونا بوده اند انجام می شود.

آیا ممکن است نتیجه تست کرونا اشتباه باشد؟

از آن جا که در تست تشخیص کرونا به دنبال ماده ژنتیکی ویروس در نمونه خلط یا سواب هستیم کیفیت نمونه بسیار مهم است.

مقدار ویروس منتقل شده توسط نمونه و این که آیا ویروس در محلی که نمونه برداری از آن انجام شده حضور دارد یا خیر، از موارد مهمی هستند که روی نتیجه تست اثر می گذارند.

لازم به ذکر است ویروس کرونا ممکن است به برخی قسمت های دستگاه تنفسی بیمار علاقه بیشتری داشته باشد، بنابراین مثلا اگر ویروس به سمت دستگاه تنفسی تحتانی کشیده شود ممکن است استفاده از نمونه خلط نسبت به سواب گلو برای تست کرونا موثرتر باشد.

در ادامه بخوانید : ویروس کرونا تا کی ادامه دارد؟

منبع: cnn

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا