طرز تهیه روغن گل همیشه بهار در منزل (آموزش تصویری)

طرز تهیه روغن گل همیشه بهار
طرز تهیه روغن گل همیشه بهار

طرز تهیه روغن کالاندولا (روش سنتی – زمان بر) | طرز تهیه روغن کالاندولا (روش سریع) | کاربردهای روغن کالاندولا

کالاندولا چیست؟

کالاندولا که در ایران به نام گل همیشه بهار نیز شناخته شده از گیاهان دارویی است که طی قرن های گذشته کاربردهای زیادی در طب سنتی و آشپزی داشته است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد کالاندولا، لطیف و در عین حال قوی بودن آن است که باعث شده به عنوان یک روغن همه فن حریف در درمان مشکلات پوستی شناخته شود.

ترکیبات موجود در این گیاه به قدری لطیف و ملایم است که روی پوست نوزادان نیز قابل استفاده می باشد و به قدری قوی و اثربخش است که برای درمان جوش پوشک، زخم ها، بریدگی ها، خراش ها، نیش حشرات، آفتاب سوختگی، بهبود چشم صورتی و تسکین گلو درد از آن بهره می برند.

گلبرگ های کالاندولا عطر و طعمی شبیه زعفران دارند و می توان از آن ها به عنوان جایگزین این ادویه گران قیمت و همچنین برای طلایی تر کردن رنگ کره، پنیر و کرم کاستارد استفاده کرد.

کالاندولا برخلاف بسیاری از گیاهان کمیاب که پیدا کردن آن ها دشوار و خریدشان گران تمام می شود ارزان بوده و به راحتی در دسترس است.

روش های استخراج ترکیبات گیاهی کالاندولا

به طور کلی برای استخراج ترکیبات گیاهی و پر خاصیت کالاندولا می توان از سه روش و سه واسطه مختلف استفاده کرد:

1. ترکیب کالاندولا و آب

حاصل این روش دمنوش کالاندولا است و برای تهیه آن لازم است گلبرگ های کالاندولا و آب داغ را مخلوط کرده و دمنوش حاصل را به صورت خوراکی استفاده کنید.

از دمنوش کالاندولا گاهی به صورت موضعی و برای درمان تحریکات پوستی یا چشمی استفاده می شود.

در برخی موارد نیز دمنوش بسیار غلیظ کالاندولا را با عسل ترکیب کرده و شربت گیاهی با ماندگاری طولانی مدت تولید می کنند.

2. ترکیب کالاندولا و روغن حامل

حاصل این روش روغن کالاندولا است که معمولا به صورت موضعی استفاده می شود اما به عنوان یک افزودنی دلپذیر و تسکین دهنده روده نیز شناخته شده و می توان از آن به جای روغن زیتون در تهیه سس سالاد خانگی استفاده کرد.

در ادامه مطلب قصد داریم با دو روش تهیه روغن کالاندولا آشنا شویم:

نکته مهم: روغن های تزریق گیاهی مانند روغن کالاندولا با روغن های ضروری که مصرف خوراکی آن ها مگر به دستور پزشک توصیه نمی شود تفاوت زیادی دارند.

هنگام تهیه روغن های تزریق از روغن حامل برای استخراج ترکیبات موجود در کل گیاه استفاده می شود در حالی که برای تهیه روغن های ضروری تنها ترکیبات معطر سبک موجود در گیاه استخراج می شود.

طرز تهیه روغن کالاندولا (روش سنتی – زمان بر)

در این روش به مدت زمان طولانی بین 4 تا 6 هفته نیاز است اما این انتظار ارزشش را دارد زیرا گفته شده در این روش مواد تشکیل دهنده ظریف موجود در کالاندولا به بهترین شکل ممکن حفظ می شوند، با این حال اگر عجله دارید می توانید سراغ روش دوم بروید.

مواد لازم

  • گلبرگ های خشک و طبیعی گل های کالاندولا
  • روغن زیتون یا یکی از روغن های حامل مانند روغن بادام یا روغن آووکادو یا روغن جوجوبا (خوراکی نیست)

طرز تهیه

طرز تهیه روغن کالاندولا
طرز تهیه روغن کالاندولا

1. گلبرگ های کالاندولا را در یک ظرف شیشه ای دهان گشاد (مانند شیشه مربا) بریزید و به آن روغن زیتون اضافه کنید تا اندازه ای که 2.5 سانتی متر روی گلبرگ ها را بپوشاند زیرا وقتی گلبرگ ها خیس می خورند بزرگ تر شده و برای پوشش کامل آن ها نیاز به روغن بیشتری می باشد.

نکته: ممکن است ابتدا که روغن را اضافه می کنید گلبرگ ها روی آن شناور شوند بنابراین برای اطمینان از کافی بودن روغن به کف شیشه نگاه کنید.

2. درب شیشه را محکم ببندید و خوب تکان دهید، سپس آن را داخل کیسه کاغذی قرار داده و نزدیک یک پنجره آفتاب گیر و گرم قرار دهید.

نکته: بعضی افراد از کیسه کاغذی استفاده نمی کنند اما گفته شده استفاده از کیسه کاغذی از برخی عناصر مهم روغن کالاندولا در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

3. هر روز که به شیشه سر می زنید آن را تکان دهید.

4. بعد از 4 تا 6 هفته مواد داخل شیشه را از صافی عبور داده و روغن آن را به یک ظرف شیشه تمیز دیگر انتقال دهید، درب ظرف را محکم بسته و داخل کابینت خنک و تاریک نگهداری کنید.

طرز تهیه روغن کالاندولا (روش سریع)

1. مانند روش قبل گلبرگ های کالاندولا را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز و خشک بریزید و روغن زیتون را به آن اضافه کنید تا جایی که حدود 2.5 سانتی متر روی گلبرگ ها را بپوشاند.

2. درب شیشه را محکم ببنیدید و خوب تکان دهید، سپس یک حوله آشپزخانه در ته قابلمه آرام پز برقی گذاشته و شیشه را داخلش قرار دهید.

3. در مرحله بعد مقداری آب داخل قابلمه بریزید به اندازه ای که تا نصف شیشه را بپوشاند و آن را به مدت 2 تا 6 ساعت روی کمترین درجه تنظیم کنید.

4. بعد از گذشت این زمان روغن را با استفاده از یک پارچه توری صاف کرده، آن را داخل ظرف شیشه ای تمیز بریزید و در کابینت خنک و تاریک نگهداری کنید.

برخی کاربردهای روغن کالاندولا

برخی کاربردهای رایج روغن کالاندولا عبارتند از:

  • از این روغن به عنوان کمک های اولیه برای بهبود بریدگی، خراش، سوختگی، آفتاب سوختگی، نیش حشرات و دیگر تحریکات پوستی خفیف و جزئی استفاده می شود
  • روغن کالاندولا از روغن های مفید برای مراقبت از پوست صورت و لب ها است و به عنوان یکی از مواد اولیه در بسیاری از سرم های صورت محبوب و مومیایی لب استفاده می شود، می توانید از آن به جای روغن زیتون معمولی برای تهیه مومیایی لب خانگی استفاده کنید
  • برای درمان جوش پوشک نوزادان مقداری روغن کالاندولا به ناحیه اعمال کرده و اندکی خاک رس بنتونیت روی آن بپاشید، روغن کالاندولا و خاک رس هر دو برای این منظور مفید هستند
  • روغن کالاندولا به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و خشکی و ترک آن را برطرف می کند
  • از روغن کالاندولا – در صورتی که روغن حامل خوراکی در آن استفاده شده باشد – می توان به جای روغن زیتون معمولی در سس سالاد استفاده کرد، این روغن برای دستگاه گوارش مفید بوده و طعم ملایم زعفرانی دارد که به خوش طعم شدن سالاد کمک می کند

در ادامه بخوانید : طرز تهیه روغن بنفشه در منزل

منبع: mommypotamus

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا