آیا روغن آرگان برای درمان پسوریازیس مفید است؟

روغن آرگان و درمان پسوریازیس
روغن آرگان و درمان پسوریازیس

پسوریازیس از بیماری های خود ایمنی مزمن است که معمولا روی پوست، پوست سر، ناخن ها و گاهی اوقات مفاصل (آرتریت پسوریازیس) تاثیر می گذارد.

پسوریازیس باعث می شود سلول های جدید روی سطح پوست با نرخ سریع تری رشد کنند که موجب ایجاد لکه های خارش دار خاکستری رنگ روی پوست شده و ممکن است با درد، ترک خوردگی و خونریزی همراه باشد.

پسوریازیس یک بیماری مزمن است اما علائم آن ممکن است برای مدتی بهبود پیدا کرده یا اندازه، ضخامت و مکان آن ها تغییر کند.

پسوریازیس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به خودش حمله می کند اما علت این بیماری هنوز مشخص نشده است. علائم پسوریازیس ممکن است با آفتاب سوختگی، عفونت های ویروسی، استرس یا مصرف بیش از حد الکل عود کند.

افرادی که سابقه خانوادگی پسوریازیس دارند بیش از دیگران در معرض این بیماری هستند و استرس، استعمال دخانیات و اضافه وزن می تواند علائم آن را تشدید کند.

درمان پسوریازیس

هیچ درمان شناخته شده ای برای پسوریازیس وجود ندارد و یافتن ترکیبی از درمان ها که تاثیر خوبی در کاهش علائم بیماری داشته باشد دشوار است و همین می تواند باعث افسردگی، اضطراب و کاهش بهره وری روزانه فرد شود.

داروهای شیمیایی پسوریازیس با هدف مهار سوء عملکرد سیستم ایمنی بدن تجویز می شوند. بعضی از این داروها التهاب را کاهش داده و رشد بی رویه سلول ها را متوقف می کند.

بسیاری از افراد مبتلا نیز سعی می کنند از داروهای بدون نسخه ای همچون مرطوب کننده ها برای تسکین درد پوست، خارش و التهاب استفاده کنند.

به یاد داشته باشید پسوریازیس درمان قطعی ندارد اما با برخی روش های درمانی می توان علائم آن را از بین برد.

فواید روغن آرگان

روغن آرگان از فشرده سازی دانه های درخت آرگانیا اسپینوزا در آفریقای شمال غربی به دست می آید و طی هزاران سال گذشته از آن در زمینه های مختلف آشپزی و همچنین برای اهداف آرایشی استفاده شده است.

این روغن به خاطر توانایی خارق العاده اش در درخشنده کردن موها و سلامت پوست شناخته شده و از گران ترین روغن های خوراکی در سراسر جهان به شمار می رود.

روغن آرگان حاوی ویتامین E، اسکوالن و اسیدهای چرب است و محققان درباره خواص آن روی سلامت قلب تحقیق کرده اند.

مطالعات متعددی درباره فواید روغن آرگان برای پوست انجام شده است از جمله:

یک مطالعه شواهد بیشتری برای اثبات ادعای خاصیت ضد پیری این روغن به دست آورده، مطالعه دیگر نشان می دهد مصرف روغن آرگان انعطاف پذیری و الاستیسیته پوست در زنان یائسه را افزایش می دهد و مطالعه سوم نیز به بررسی و اثبات خواص هیدراتاسیون روغن آرگان برای پوست پرداخته است.

پسوریازیس باعث خشکی و شکنندگی پوست می شود و اثر هیدراته روغن آرگان می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. ویتامین E نیز یک ترکیب ضروری در روغن آرگان است که به سلامت پوست کمک کرده و اسکوالین موجود در این روغن نیز به عنوان یک ماده چرب و مرطوب کننده در لوازم آرایشی شناخته شده است.

با این وجود روغن آرگان تنها یکی از روغن های طبیعی حاوی این ترکیبات می باشد، به عنوان مثال روغن زیتون نیز منبع خوب ویتامین E و اسکوالین محسوب می شود و این مسئله نشان می دهد روغن های گیاهی ارزان تر از روغن آرگان نیز می توانند به کاهش درد و ناراحتی های پوستی کمک کنند.

سخن پایانی …

در صورتی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید همزمان با مراجعه به پزشک و توجه به توصیه های پزشکی به درمان های موضعی بدون نسخه نیز توجه داشته باشید.

پزشک ممکن است کرم های کورتن تجویز کند که به کاهش قرمزی، خشکی و ناراحتی پوستی ناشی از پسوریازیس کمک می کند. مرطوب کننده های ضد آلرژیک نیز باعث آرامش و تسکین پوست می شوند.

از سوی دیگر با کاهش استرس و انجام تکنیک های آرام سازی یا مراقبه و ترک نوشیدنی های الکلی می توان علائم این بیماری را کاهش دهید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا