خواص دارویی و درمانی روغن آرگان خوراکی برای سلامتی بدن

خواص روغن آرگان خوراکی
خواص روغن آرگان خوراکی

روغن آرگان طی قرن های گذشته به عنوان یکی از عناصر اصلی پخت و پز در کشور مراکش محسوب می شده است زیرا علاوه بر طعم آجیلی و ظریف، خواص و فواید بالقوه فراوانی در این روغن شگفت انگیز نهفته است.

این روغن که به طور طبیعی از هسته میوه درخت آرگان استخراج می شود بومی کشور مراکش است، اگرچه امروزه در سراسر نقاط دنیا و در زمینه های مختلف آشپزی، آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد.

فواید روغن آرگان خوراکی

پیش از این در مقاله خواص روغن آرگان برای پوست و مو به بررسی فواید این روغن برای زیبایی پرداخته ایم که پیشنهاد می کنیم آن را حتما مطالعه کنید. در ادامه با برخی از فواید دارویی روغن آرگان آشنا خواهید شد.

1. حاوی مواد غذایی ضروری است

روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی است و بیشتر محتوای چربی آن را اسید اولئیک و اسید لینولئیک تشکیل می دهد.

از آن جا که حدود 29 تا 36 درصد اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان اسید لینولئیک یا امگا 6 و حدود 43 تا 49 درصد آن اسید اولئیک (اگرچه ضروری نمی باشد) می باشند، این روغن به عنوان منبع خوب مواد مغذی ضروری و چربی های بسیار سالم شناخته شده است.

اسید اولئیک که از چربی های سالم موجود در روغن زیتون نیز می باشد، به دلیل تاثیر مثبتی که روی سلامت قلب به جا می گذارد شناخته شده است.

روغن آرگان همچنین منبع غنی ویتامین E نیز محسوب می شود که برای سلامت پوست، مو و چشم ها ضروری بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد.

2. دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است

ترکیبات فنلی مختلف موجود در روغن آرگان احتمالا منشا بسیاری از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این روغن می باشند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است، نوعی ویتامین محلول در چربی که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و به کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

ترکیبات دیگر موجود در روغن آرگان از جمله کوآنزیم کیو 10، ملاتونین و استرول های گیاهی نیز در خواص آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

نتایج مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان می دهد موش هایی که قبل از قرار گرفتن در برابر سموم کبدی التهابی، روغن آرگان مصرف کرده اند در مقایسه با بقیه موش ها، کاهش قابل توجهی در نشانگرهای التهابی داشته اند.

به علاوه برخی تحقیقات نشان داده اعمال مستقیم روغن آرگان روی پوست به کاهش التهاب ناشی از جراحت ها یا عفونت ها کمک می کند.

گرچه این نتایج امیدوار کننده است اما تحقیقات بیشتری برای تعیین روش استفاده روغن آرگان در صنعت پزشکی به منظور کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در انسان ها نیاز است.

3. سلامت قلب را بهبود می بخشد

روغن آرگان منبع غنی اسید اولئیک – از چربی های امگا 9 تک غیر اشباع – محسوب می شود.

این چربی در چند ماده غذایی دیگر از جمله روغن آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد و اغلب به عنوان محافظت کننده قلب از آن یاد می شود.

یک مطالعه کوچک انسانی نشان داده که توانایی روغن آرگان در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از طریق اثر روی سطح آنتی اکسیدانی خون با روغن زیتون قابل مقایسه است.

در مطالعه انسانی دیگری مشخص شد که مصرف مقادیر زیاد روغن آرگان به کاهش کلسترول بد خون و افزایش سطح آنتی اکسیدان های موجود در خون مرتبط است.

مطالعه ای که به بررسی خطر ابتلا به بیماری های قلبی در 40 فرد سالم پرداخته نیز نشان داده افرادی که به مدت یک ماه روزانه 15 گرم روغن آرگان مصرف کرده اند نسبت به دیگران حدود 16 تا 20 درصد کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید داشته اند.

گرچه این نتایج امیدوارکننده است اما برای درک بهتر تاثیر روغن آرگان بر سلامت قلب در انسان ها نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

4. برای دیابت مفید است

برخی مطالعات حیوانی اولیه نشان داده روغن آرگان به پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک می کند.

دو مطالعه انجام شده نشان می دهد موش هایی که از رژیم غذایی سرشار از قند به همراه روغن آرگان استفاده کرده اند کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا و مقاومت انسولین از خود نشان داده اند.

نتایج مطالعات این خاصیت روغن آرگان را به محتوای آنتی اکسیدانی آن مرتبط دانسته اند.

هرچند نتایج به دست آمده امیدوار کننده است اما به این معنا نیست که در انسان ها نیز اثرات مشابهی دیده شود و نیاز به مطالعات انسانی در این زمینه می باشد.

5. اثر ضد سرطانی دارد

روغن آرگان ممکن است تولید و رشد سلول های سرطانی خاص را کاهش دهد.

طی یک مطالعه لوله آزمایشی ترکیبات پلی فنلیک موجود در روغن آرگان را به سلول های سرطانی پروستات اعمال کردند و نتایج به دست آمده نشان داد عصاره رشد سلول های سرطانی را تا 50 درصد مهار می کند.

نتایج مطالعه لوله آزمایشگاهی دیگر نیز حاکی از آن است که ترکیب روغن آرگان و ویتامین E نرخ مرگ سلول های سرطانی در سرطان سینه و روده بزرگ را افزایش می دهد.

اگرچه نتایج این تحقیقات جالب است اما برای اطمینان از این که آیا مصرف روغن آرگان برای درمان سرطان در انسان ها موثر است یا خیر نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

6. معده و دستگاه گوارش

ترکیبات ارگانیک موجود در روغن آرگان می توانند سطح پپسین معده را افزایش دهند که همین به بهبود هضم غذا کمک می کند.

روش استفاده از روغن آرگان در آشپزی

اگر دوست دارید از روغن آرگان برای پخت و پز استفاده کنید هنگام خرید دقت کنید روغن مخصوص پخت و پز را انتخاب کرده یا روغن آرگان 100 درصد خالص تهیه کنید.

روغن آرگانی که برای اهداف آرایشی تولید شده ممکن است حاوی مواد افزودنی باشد که برای مصرف خوراکی مناسب نیستند.

به طور سنتی از روغن آرگان برای نمناک کردن نان یا اضافه کردن به سبزیجات استفاده می شود. همچنین می توان اندکی آن را حرارت داد اما برای حرارت بالا مناسب نیست و خیلی سریع می سوزد.

عوارض و مضرات

مصرف خوراکی روغن آرگان ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی از جمله تهوع، گاز و اسهال شده و در برخی موارد به کاهش اشتها، باد و برخی واکنش های پوستی همچون جوش یا آکنه منجر شود.

در موارد بسیار نادر مصرف مکمل های خوراکی روغن آرگان با عوارض شدیدتری همچون گیجی، مشکلات خواب، کسالت عمومی، هیجان بیش از حد، افسردگی و آشفتگی می شود.

به محض مشاهده هر یک از این علائم مصرف روغن را متوقف کنید.

سخن پایانی

روغن آرگان از دیرباز در زمینه های مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده شده است.

این روغن منبع غنی مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است.

تحقیقات اولیه نشان داده این روغن ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش دهد و به درمان برخی بیماری های پوست کمک کند.

اگرچه تحقیقات جاری درباره اثر روغن آرگان روی درمان بیماری ها نظر قطعی ندارد اما بسیاری از افرادی که از این روغن استفاده کرده اند نتایج مطلوبی را گزارش داده اند.

در ادامه بخوانید : چگونه بفهمیم روغن آرگان اصل است؟

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا