10 روش ساده برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی

چگونه روغن آرگان اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
چگونه روغن آرگان اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

روغن آرگان از روغن های فوق العاده پرخاصیت، پرطرفدار و گران قیمت است که از هسته میوه درخت آرگان به دست می آید و بومی کشور مراکش می باشد.

از آن جا که پروسه تولید روغن آرگان بسیار سخت و زمان بر است، این روغن به عنوان یکی از کمیاب ترین و گران ترین روغن های جهان شناخته شده و با توجه به خواص خارق العاده و قیمت گران آن، متاسفانه برخی شرکت ها به تولید و فروش روغن آرگان تقلبی یا رقیق شده با سایر روغن ها اقدام می کنند و با عنوان روغن آرگان اصل ارزان به فروش می رسانند.

تحقیقات نشان داده ترکیب و رقیق کردن روغن آرگان با سایر مواد باعث کاهش چشم گیر بسیاری از خواص این روغن می شود و به همین دلیل امروزه یافتن روغن آرگان اصل پرخاصیت در بازار بسیار دشوار می باشد.

جالب است بدانید با این که این روغن بومی کشور مراکش است اما اگر با نحوه تشخیص و تفاوت های روغن آرگان اصل و تقلبی آشنا نباشید ممکن است حتی در این کشور نیز روغن تقلبی به جای روغن اصل خریداری کنید!

خرید روغن آرگان تقلبی در بهترین حالت هدر دادن پول و در بدترین حالت به آلرژی یا حساسیت های پوستی منجر شده و به پوست آسیب خواهد رساند.

برای آشنایی با روش های تشخیص روغن آرگان خالص و طبیعی در ادامه مقاله با کوکا همراه شوید تا با تعدادی از مهم ترین تفاوت های روغن آرگان اصل و تقلبی آشنا شویم.

روش های تشخیص روغن آرگان اصل و تقلبی

1. مواد تشکیل دهنده

به دنبال روغن آرگانی باشید که روی برچسب آن تنها از یک عنصر تشکیل دهنده نام برده باشد: روغن آرگان 100 درصد طبیعی (آرگانیا اسپینوزا). بدون مواد افزودنی، نگهدارنده ها، بدون عطر، بدون پارافین و آب.

2. بسته بندی

هرگز روغن آرگان را در بطری های رنگ روشن یا پلاستیکی خریداری نکنید زیرا نور باعث از بین رفتن بهترین خواص این روغن شده و بطری های شیشه ای تیره تنها راه نگهداری و حفظ روغن آرگان از تجزیه شدن می باشد.

بطری های شیشه ای همچنین سازگار با محیط زیست بوده و به طور کامل قابل بازیافت هستند.

3. قیمت

از آن جا که تولید روغن آرگان اصل بسیار دشوار است هرگز با قیمتی بسیار ارزان به فروش نخواهد رسید، اگرچه ادعا نمی کنیم گران ترین روغن آرگان بهترین آن است اما ارزان بودن بیش از حد این روغن را می توان به عنوان معیاری برای تشخیص روغن آرگان اصل و تقلبی در نظر گرفت زیرا روغنی به نام روغن آرگان بسیار ارزان وجود ندارد مگر این که با ترکیبات و روغن های دیگر رقیق شده و اصل نباشد!

توصیه اکید می شود برای جلوگیری از هدر رفتن پول خود علاوه بر قیمت محصول، به تمام موارد ذکر شده در این مقاله توجه داشته باشید.

4. عطر و رایحه

روغن آرگان اصل بوی ملایم فندق تازه یا مغزهای گیاهی دارد که برخی آن را به بوی پاپکورن تشبیه می کنند.

روغن آرگان اصل خیلی سریع جذب پوست می شود و به همین دلیل رایحه آن بعد از چند دقیقه کوتاه از روی پوست محو می شود.

روغن آرگان طبیعی و اصل تقطیر بخار نمی شود زیرا پروسه تقطیر عطر فندقی و بسیاری از مواد مغذی این روغن را از بین می برد.

توصیه می شود از خرید روغن آرگان با عطر قوی یا بدون عطر و بو خودداری کنید.

5. بافت روغن 

روغن آرگان اصل بافتی نرم و غیر چسبنده داشته و چندان آبکی به نظر نمی رسد. هنگامی که آن را روی پوست اعمال می کنید خیلی سریع جذب پوست شده و باعث تسکین و آرامش پوست می شود.

6. روغن آرگان اصل چه رنگی است؟

خصوصیات روغن آرگان اصل
نحوه تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی از روی رنگ

 

روغن آرگان آرایشی اصل رنگ زرد طلایی روشن دارد و اگر رنگ روغن بسیار روشن باشد به احتمال قوی با سایر روغن ها ترکیب شده است.

روغن آرگان آشپزی اصل رنگ قهوه ای طلایی دارد.

7. برچسب روغن

مطمئن شوید روی برچسب بطری روغن آرگان عباراتی همچون “100 درصد خالص”، “پرس سرد” یا “ساخت مراکش” حک شده و گواهی اکوسرت ( ECOCERT ) روی آن قابل مشاهده باشد.

8. رسوب روغن

رسوب در روغن های طبیعی و خالص نشانه کیفیت محصول می باشد و جای نگرانی ندارد زیرا معمولا اندکی رسوب غبار گونه در ته بطری روغن خالص که به شدت تصفیه نشده مشاهده می شود.

این رسوبات، مواد نامحلول روغن و شامل الکل های چرب، توکوفرول ها، کارتنوئیدها، استرول ها و غیره می باشند که در روغن آرگان سرد حالت نیمه جامد پیدا کرده و در روغن آرگان گرم به حالت ابری یا غبار آلود با ذرات شناور در آن تغییر می کند.

9. محل خرید

برای اطمینان از خرید روغن آرگان اصل و طبیعی تنها از مراکز معتبر و دارای مجوز اقدام به تهیه این محصول کنید.

10. روغن آرگان آشپزی یا آرایشی

به طور کلی دو نوع روغن آرگان تولید می شود: آرگان آرایشی و آرگان مخصوص پخت و پز

هنگام تولید روغن آرگان آشپزی، هسته های آرگان ابتدا بو داده شده و طی این فرایند بسیاری از مواد مغذی که برای مصارف آرایشی بهداشتی مورد نیاز است از بین می رود اما برای تولید روغن آرگان آرایشی از این مرحله صرف نظر می شود.

منابع: essentialsyou arganoilexperts

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا