تفاوت ها و شباهت های لیمو ترش و لیمو شیرازی چیست؟

فرق لیمو ترش و لیمو شیرازی چیست؟
فرق لیمو ترش و لیمو شیرازی چیست؟

لیمو ترش و لیمو شیرازی از محبوب ترین مرکبات در سراسر جهان و ایران هستند، این دو میوه اگرچه از بسیاری جهات بسیار شبیه هم هستند و بسیاری افراد ممکن است آن ها را با هم اشتباه بگیرند اما در واقع دو میوه کاملا متفاوت می باشند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی شباهت ها و تفاوت های اصلی بین لیمو ترش و لیمو شیرازی بپردازیم و درباره طرز استفاده هر یک بیشتر بدانیم. با کوکا همراه باشید.

لیمو ترش و لیمو شیرازی چه هستند؟

لیمو ترش و لیمو شیرازی هر دو میوه هستند و اگرچه از نظر ژنتیکی با هم متفاوت هستند اما از ویژگی های مشترک زیادی نیز برخوردارند.

بعضی کارشناسان معتقدند لیمو ترش در واقع پیوند لیمو شیرازی و بالنگ می باشد هرچند این باور تنها در حد یک نظریه باقی مانده است.

هر دو لیمو ترش و شیرازی مانند پرتقال، نارنگی، بالنگ و گریپ فروت به خانواده بزرگ مرکبات تعلق دارند و در حال حاضر در سراسر جهان رشد می کنند با این حال لیمو ترش معمولا در آب و هوای معتدل و لیمو شیرازی اغلب در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری دارند.

هر دو شکل تازه یا فراوری شده این دو میوه در صنایع مختلف مصارف گسترده ای داشته و به طعم اسیدی ترش خود شناخته شده اند.

لیمو ترش و لیمو شیرازی از دیرباز در زمینه های مختلف از جمله آشپزی، نگهداری مواد غذایی و یا به عنوان طعم و عطر دهنده به غذاها استفاده می شده اند، همچنین روغن های ضروری آن ها اغلب برای اهداف دارویی و آرایشی کاربرد داشته و به دلیل عطر متمایز و خاصیت ضد باکتریایی این دو میوه در تولید محصولات پاک کننده استفاده می شوند.

شباهت های لیمو ترش و لیمو شیرازی

اگرچه لیمو ترش و لیمو شیرازی از بسیاری جهات تفاوت هایی با هم دارند اما ویژگی های مشترک زیادی نیز می توان برای آن ها قائل شد بخصوص هنگامی که صحبت از ارزش تغذیه ای و فواید سلامتی آن ها باشد.

ارزش تغذیه ای

100 گرم لیمو ترش و لیمو شیرازی دارای مواد مغذی زیر می باشد:

مواد مغذی موجود در لیمو ترش

  • کالری: 29
  • کربوهیدرات: 9 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • چربی: 0
  • پروتئین: 1 گرم
  • ویتامین C برابر 88 درصد نیاز روزانه
  • آهن: 3 درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 4 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 برابر: 4 درصد نیاز روزانه
  • فولات: 3 درصد نیاز روزانه

مواد مغذی موجود در لیمو شیرازی

  • کالری: 30
  • کربوهیدرات: 11 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • چربی: 0
  • پروتئین: 1 گرم
  • ویتامین C برابر 48 درصد نیاز روزانه
  • آهن: 3 درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 3 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 برابر: 2 درصد نیاز روزانه
  • فولات: 2 درصد نیاز روزانه

همانطور که مشاهده می کنید محتوای ریزمغذی های کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در این دو میوه یکسان است اگرچه لیمو شیرازی از نظر کربوهیدرات و کالری اندکی غنی تر از لیمو ترش بوده در حالی که لیمو ترش از نظر ویتامین C به لیمو شیرازی برتری دارد با این حال هر دو میوه منبع عالی ویتامین C محسوب می شوند.

به طور کلی لیمو ترش حاوی مقادیر بیشتری ویتامین و مواد معدنی همچون پتاسیم، فولات و ویتامین B6 می باشد.

فواید لیمو ترش و لیمو شیرازی

مرکباتی همچون لیمو و لیمو شیرازی به خاطر خواص دارویی فوق العاده آن ها در طب سنتی شناخته شده اند.

ویتامین C یکی از مهم ترین مواد مغذی یافت شده در این دو میوه است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی بوده و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

مرکبات همچنین حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضدباکتریایی می باشند و مطالعات متعدد نشان داده این ترکیبات نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و انواع خاص سرطان از جمله سرطان سینه و روده بزرگ ایفا می کنند.

ننتایج مطالعه انجام شده روی موش ها نیز حاکی از آن است که اسید سیتریک – ترکیب خاص یافت شده در مرکبات – از مغز و کبد در برابر التهاب محافظت می کند.

با این وجود تحقیقات انجام شده روی فواید بالقوه دارویی لیمو ترش و لیمو شیرازی به آزمایش های حیوانی و لوله آزمایشی محدود بوده و برای اثبات فواید آن ها برای انسان نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

تفاوت های لیمو ترش و لیمو شیرازی

لیمو ترش و شیرازی از جهات مختلف از جمله ظاهر و طعم با هم تفاوت هایی دارند:

تفاوت ظاهری

شاید واضح ترین تفاوت بین لیمو ترش و لیمو شیرازی در ظاهر آن ها باشد. لیمو ترش معمولا به رنگ زرد روشن است در حالی که لیمو شیرازی اغلب به رنگ سبز روشن یافت می شود، اگرچه برخی انواع آن بعد از رسیدن زرد می شوند و در آن زمان تشخیص این دو میوه از هم دشوارتر خواهد شد.

لیمو شیرازی از لیمو ترش کوچک تر و گردتر می باشد، انواع لیمو شیرازی اندازه های مختلفی دارند اما معمولا قطر آن ها 3 تا 6 سانتی متر است در حالی لیمو ترش اغلب بین 7 تا 12 سانتی متر قطر داشته و به شکل بیضی یا مستطیلی است.

تفاوت در طعم

این دو مرکبات از نظر طعم تا حدود زیادی شباهت دارند، هر دو ترش مزه هستند و هنگام خوردن، تغییر حالات چهره خبر از ترشی فوق العاده هر دو میوه خواهد داد!

با این حال لیمو ترش از نظر طعم کمی به شیرینی می زند در حالی که لیمو شیرازی طعم مایل به تلخی دارد.

گاهی لیمو شیرازی را ترش تر از لیمو ترش توصیف می کنند و علت آن احتمالا همین تلخی اندک موجود در آن می باشد.

تفاوت در کاربردهای آشپزی

در زمینه آشپزی و پخت و پز از هر دو میوه لیمو ترش و لیمو شیرازی به روش های مشابه می توان استفاده کرد. هر دو را می توان به سس سالاد، سس ها، ماریناد و نوشیدنی اضافه کرده و این که کدام را انتخاب کنید به نوع خوراکی مورد نظر بستگی دارد.

از آن جایی که لیمو شیرازی تلخ تر است اغلب برای غذاهای طعم دار نمکی یا تند (به جای شیرین) استفاده می شود در حالی که شیرینی اندک لیمو ترش باعث شده این میوه در هر دو نوع غذاهای شیرین و نمکی یا تند کاربرد داشته باشد.

اگرچه این قانون کلی و قطعی نیست و استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال لیمو شیرازی را می توان به عنوان یک ماده افزودنی در برخی نوشیدنی های خاص مانند مارگاریتا یا لیموناد و یا تهیه دسر از جمله پای لیمو شیرازی استفاده کرد.

با این حال کاربرد لیمو ترش در خوراکی های شیرین بیشتر از لیمو شیرازی است.

در کل می توان در طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی ها این دو میوه را به عنوان جایگزین هم استفاده کرد فقط باید دقت کنید که توازن طعم تلخ و شیرین آن ها را نگه دارید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا