عصاره چای سبز چیست و چه فوایدی دارد؟

فواید عصاره چای سبز
فواید عصاره چای سبز

چای سبز یکی از پرمصرف ترین چای های محبوب در سراسر جهان است.

عصاره چای سبز شکل غلیظ یا متمرکز شده چای سبز است و کپسول مکمل آن حاوی همان مقدار مواد مغذی موجود در 1 فنجان متوسط چای سبز می باشد.

همانند چای سبز، عصاره چای سبز نیز منبع خوب آنتی اکسیدان ها محسوب می شود که فواید زیادی برای سلامتی بدن از قلب، کبد و مغز گرفته تا پوست و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان به همراه دارد.

علاوه بر این بسیاری از مطالعات درباره قابلیت عصاره چای سبز برای کاهش وزن تحقیق کرده و در بسیاری از محصولات لاغری از این ماده به عنوان یکی از عناصر اصلی یاد شده است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 خاصیت اثبات شده علمی عصاره چای سبز بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

خواص و فواید عصاره چای سبز

1. آنتی اکسیدان های فراوان

فواید سلامتی عصاره چای سبز اغلب از محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن نشات می گیرد.

آنتی اکسیدان ها می توانند با مقابله با آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند. این آسیب های سلولی با علائم پیری و چند بیماری دیگر رابطه نزدیکی دارند.

آنتی اکسیدان های پلی فنلی کاتچین بیشترین محتوای آنتی اکسیدانی عصاره چای سبز را تشکیل می دهد و به نظر می رسد بین کاتچین های موجود در چای سبز ماده اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) که بیشترین تحقیق روی آن انجام شده پرخاصیت ترین این آنتی اکسیدان ها باشد.

مطالعات نشان داده عصاره چای سبز ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش داده و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

2. به بهبود سلامت قلب کمک می کند

استرس اکسیداتیو باعث افزایش تجمع چربی ها در خون می شود که التهاب در شریان ها را افزایش داده و به فشار خون بالا منجر می شود.

خوشبختانه آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز می توانند التهاب و فشار خون بالا را کاهش دهند. همچنین با مهار جذب چربی در سلول ها به کنترل سطح چربی خون کمک می کنند.

3. برای مغز مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز بخصوص EGCG از سلول های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

این اثر آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب های مغزی – که از عوامل بروز کاهش توانایی ذهنی و بیماری های مغزی همچون پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل می باشد – کمک می کند.

علاوه بر این عصاره چای سبز باعث کاهش فعالیت فلزات سنگینی همچون آهن و مس می شود که هر دو می توانند به سلول های مغزی آسیب برسانند. همچنین با افزایش ارتباط میان بخش های مختلف مغز به بهبود حافظه کمک می کند.

4. می تواند به کاهش وزن کمک کند

عصاره چای سبز منبع غنی کاتچین ها و مقادیر مناسبی کافئین است و به نظر می رسد ترکیب این دو ماده به لاغری افراد کمک می کند.

مطالعات نشان داده هر دو ترکیب با تنظیم هورمون افزایش دهنده ترموژنز باعث کاهش وزن می شوند.

ترموژنز فرایندی است که طی آن بدن برای هضم غذا کالری سوزانده و گرما تولید می کند. چای سبز با بهبود کالری سوزی بدن به این پروسه کمک کرده که در نهایت به لاغری منجر می شود.

یک مطالعه انجام شده روی 14 نفر که کپسول حاوی ترکیب کافئین و EGCG از چای سبز و عصاره گوارا قبل از وعده غذایی مصرف کردند نشان داد شرکت کنندگان به طور میانگین در عرض 24 ساعت 179 کالری بیشتر  سوزاندند.

از سوی دیگر نتایج مطالعه ای 12 هفته ای روی 115 زن چاق که روزانه 856 میلی گرم عصاره چای سبز مصرف می کردند نشان داده این زنان در این مدت حدود 1.1 کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

5. عملکرد کبد را بهبود می بخشد

کاتچین موجود در عصاره چای سبز ممکن است به کاهش التهاب ناشی از برخی بیماری های کبدی از جمله بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

یک مطالعه روی 80 شرکت کننده مبتلا به این بیماری نشان داد سطح آنزیم های کبدی در افرادی که به مدت 3 ماه، روزانه 500 میلی گرم عصاره چای سبز مصرف کردند نسبت به گروهی که شبه دارو مصرف می کردند کاهش قابل توجهی داشته که نشان دهنده بهبود سلامت کبد می باشد.

اگرچه دوز مصرفی عصاره چای سبز بسیار مهم است و مصرف بیش از حد آن می تواند به کبد آسیب برساند

6. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

مرگ سلولی و رشد مجدد آن ها شاخصه نگهداری از بافت ها و اندام های بدن است. سلول های خاصی به نام سلولی های بنیادی سلول های جدید را تولید می کنند که جایگزین سلول های مرده می شوند. این پروسه سلول های بدن را فعال و سالم نگه می دارد.

هنگامی که این تعادل به هم می خورد سرطان رخ می دهد، زمانی که بدن شروع به تولید سلول های ناکارامد کرده و سلول ها در زمانی که باید، نمی میرند.

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز مخصوصا EGCG به نظر می رسد اثر مطلوبی روی حفظ تعادل تولید و مرگ سلولی داشته باشد.

7. برای پوست مفید است

عصاره سبز خواه به صورت موضعی یا مصرف مکمل های آن برای سلامت پوست مفید می باشد.

یک بررسی جامع نشان داده که استفاده موضعی عصاره چای سبز روی پوست می تواند به درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی مانند درماتیت، روزاسه و زگیل کمک کند. همچنین مصرف مکمل های آن برای درمان آکنه و پیری پوست مفید بوده است.

برای مثال مطالعه ای نشان داده مصرف روزانه 1500 میلی گرم عصاره چای سبز به مدت 4 هفته به کاهش قابل توجه قرمزی پوست ناشی از آکنه کمک می کند.

به علاوه مصرف خوراکی و موضعی عصاره چای سبز به نظر می رسد از مشکلات پوستی همچون کاهش الاستیسیته پوست، التهاب، پیری زودرس و سرطان ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند.

افزودن عصاره چای سبز به محصولات آرایشی نیز برای مرطوب شدن پوست مفید است.

8. برای کارایی و ریکاوری تمرینات ورزشی مفید است

عصاره چای سبز به نظر می رسد به تمرینات ورزشی – خواه از نظر کارایی یا افزایش ریکاوری – کمک می کند.

اگرچه تمرینات ورزشی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد اما باعث تولید استرس اکسیداتیو و آسیب سلول های بدن نیز می شود.

خوشبختانه آنتی اکسیدان های کاتچین موجود در چای سبز آسیب سلولی را کاهش داده و خستگی عضلانی را به تاخیر می اندازد.

در واقع مطالعه انجام شده روی 35 مرد نشان داده مصرف عصاره چای سبز به همراه تمرینات قدرت برای 4 هفته، حفاظت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد.

به علاوه محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مسابقات دو سرعت مکرر در 16 دونده ای که به مدت 4 هفته عصاره چای سبز مصرف کرده اند بیشتر بوده است.

9. به کاهش قند خون کمک می کند

کاتچین های موجود در چای سبز بخصوص EGCG حساسیت انسولین را افزایش داده و تولید قند خون را تنظیم می کند که هر دو به کاهش سطح قند خون کمک می کنند.

یک مطالعه روی 14 فرد سالم که ماده قندی و 1.5 گرم چای سبز یا شبه دارو مصرف کرده بودند نشان داد تحمل قند خون بعد از 30 دقیقه در گروهی که چای سبز مصرف کردند بهتر بوده و نتایج بعدی بهتری نیز در این گروه مشاهده شده است.

10. افزودن آن به رژیم غذایی آسان است

عصاره چای سبز به شکل های مختلف مایع، پودر و کپسول قابل خریداری است و آن را به راحتی می توان تهیه کرد.

عصاره مایع آن را باید با آب رقیق کرده در حالی که پودر آن را می توان داخل اسموتی ها حل کرد، هرچند طعم قوی دارد.

دوز توصیه شده عصاره چای سبز بین 250 تا 500 میلی گرم در روز است، این مقدار را می توان با مصرف 3 تا 5 فنجان یا 1.2 لیتر چای سبز نیز به دست آورد.

اما مهم است بدانیم که همه مکمل های چای سبز یکسان تولید نمی شوند. بعضی از مکمل های چای سبز تنها حاوی برگ های چای سبز خشک هستند در حالی که برخی دیگر حاوی اشکال جداگانه ای از یک یا چند کاتچین می باشند.

کاتچین EGCG بیشترین تاثیر را روی مزایای سلامتی عصاره چای سبز دارد و ما باید مطمئن شویم مکمل مورد استفاده حتما دارای این نوع کاتچین باشد.

همچنین بهترین زمان مصرف عصاره چای سبز این است که همراه غذا مصرف شود. در هر دو حالت مصرف بیش از حد و با معده خالی می تواند باعث آسیب جدی کبدی شود.

سخن پایانی …

عصاره چای سبز به لطف خواص آنتی اکسیدانی بالای موجود در آن، به بهبود سلامت بدن کمک می کند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده عصاره چای سبز می تواند به کاهش وزن، تنظیم قند خون، پیشگیری از بیماری ها و ریکاوری تمرینات کمک کند.

همچنین به حفظ سلامت کبد و پوست کمک کرده، سطح چربی خون را کاهش می دهد و برای تنظیم فشار خون و سلامت مغز مفید است.

عصاره چای سبز می تواند به صورت کپسول، محلول یا پودر مصرف شود، دوز توصیه شده بین 250 تا 500 میلی گرم در روز است و بهترین روش مصرف آن همراه غذا می باشد.

مصرف عصاره چای سبز روشی آسان برای افزودن آنتی اکسیدان های مفید به رژیم غذایی برای بهبود سلامتی و پیشگیری از بیماری ها می باشد.

منبع: healthline