میزان مصرف چای سبز در طول روز برای سلامتی و لاغری چقدر است؟

میزان مجاز مصرف روزانه چای سبز
میزان مجاز مصرف روزانه چای سبز

قبلا در مقاله خواص چای سبز به بررسی فواید سالم ترین نوشیدنی دنیا برای سلامتی بدن و پوست و مو پرداختیم.

همان طور که گفتیم چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و کاتچین هایی که دارد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، باعث لاغری و کاهش وزن شده و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را از بین می برد.

بد نیست بدانید که چای سبز را می توان به صورت دمنوش، چای سرد و همینطور چای ماچا استفاده کرد. در ادامه همراه کوکا باشید تا با مقدار مصرف چای سبز در روز بیشتر آشنا شوید؛

خانم های یزدی کلیک کنن

 میزان صحیح مصرف چای سبز در روز

اطلاعات دقیقی درباره میزان مصرف روزانه چای سبز وجود ندارد اما بعضی از مطالعات نشان می دهد که بسته به نوع بیماری و برای استفاده از مزایای سلامتی بهتر است روزانه بین 1 تا 5 فنجان چای سبز مصرف کنید.

نشریه بهداشتی هاروارد توصیه می کند که هر روز 3 فنجان چای سبز بنوشید تا از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه کرده روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز که حاوی 240 تا 320 میلی گرم پلی فنل می باشد، مصرف کنید.

لاغری و کاهش وزن : گفته می شود که نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود.

سرطان دهان : در یک مطالعه مشخص شد زنانی که 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز مصرف می کنند، کمتر به سرهان دهان مبتلا می شوند.

سرطان پروستات : یک مطالعه نشان داده افرادی که روزانه بیشتر از 5 فنجان چای سبز می نوشند کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

سرطان معده : مطالعات نشان می دهد افرادی که روزانه بیشتر از 5 فنجان چای سبز می نوشند کمتر احتمال دارد به سرطان معده مبتلا شوند.

سرطان پستان : مطالعات متعدد نشان می دهد که زنانی که روزانه بیش از 3 فنجان چای سبز در روز می نوشند کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

سرطان پانکراس : یک مطالعه نشان داده که مصرف روزانه بیشتر از 5 فنجان چای سبز خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهد.

دیابت : در یک مطالعه مشخص شده افرادی که روزانه بیشتر از 6 فنجان چای سبز می نوشند تا 33 درصد کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

بیماری های قلبی و عروقی : مطالعات متعدد نشان داده افرادی که روزانه یک تا سه فنجان چای سبز مصرف کردند، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته قلبی در آن ها کمتر می شود.

آرتریت روماتوئید : مطالعه ای در دانشگاه کلیولند نشان داده که نوشیدن چهار فنجان چای سبز در روز می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در افراد کاهش دهد.

عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

درست است که نوشیدن چای سبز به دلیل مقادیر بالای کافئین و کاتچین موجود در آن به سلامتی بدن کمک می کند اما فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف آن ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد؛

1- یک مطالعه نشان داده که مقدار کافئین 1 گرم چای سبز حدود 20 میلی گرم می باشد و هر فنجان چای سبز چیزی حدود 22 تا 40 میلی گرم کافئین دارد؛

زیاده روی در مصرف کافئین می تواند باعث اضطراب، بی خوابی، معده درد و سردرد شود.

مصرف مقدار زیادی کافئین در دوران بارداری ممکن است خطر نقایص زایمان و سقط جنین را افزایش دهد، بر اساس تحقیقات فعلی زنان باردار نباید روزانه بیش از 300 میلی گرم کافئین مصرف کند.

مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز می تواند خطز ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد چون باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می شود.

2- مقادیر بالای کاتچین های موجود در چای سبز ممکن است توانایی بدن برای جذب آهن از مواد غذایی را کاهش داده و باعث کم خونی فقر آهن شود.

توصیه می شود افرادی که در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند (نوزادان و کودکان، زنان باردار، دختران جوان که قاعده می شوند، افرادی که دیالیز می شوند و افرادی که خونریزی داخلی دارند) نباید چای سبز را حداقل تا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنند.

همچنین این افراد برای به حداقل رساندن کاهش جذب آهن بهتر است چای سبز را با شیر یا لیمو ترش تازه مصرف کنند.

علاوه بر این کاتچین ممکن است با برخی دارو ها مانند داروهای کاهش فشار خون، بیماری های قلبی، دارو های درمان افسردگی مانند لیتیم، برخی از آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد بارداری تداخل دارویی داشته باشد.

در ادامه بخوانید : خواص چای سبز برای لاغری

منابع : healthline livestrong