خواص روغن دانه چیا برای سلامتی و پوست و مو

خواص روغن چیا چیست؟
خواص روغن چیا چیست؟

روغن چیا چیست؟ | خواص روغن چیا برای پوست | خواص روغن چیا برای مو

دانه چیا از دانه های بسیار مغذی است که برای سلامت پوست مفید بوده،  ترکیبات آنتی اکسیدانی، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در خود گنجانده و طی فرایند فشرده سازی آن روغن مغذی دانه چیا استخراج می شود.

روغن چیا چیست؟

روغن دانه چیا یک ماده چند منظوره است و به صورت خوراکی یا موضعی قابل استفاده می باشد. این روغن به خصوص در محصولات مراقبت از پوست به عنوان ماده ضد پیری کاربرد دارد و همچنین جایگزین خوشمزه ای برای روغن زیتون در آشپزخانه های سراسر دنیا محسوب می شود.

 فواید روغن دانه چیا

برای آشنایی هر چه بیشتر با روغن دانه چیا در ادامه مطلب با کوکاه همراه باشید.

1. پیری زودرس پوست

روغن دانه چیا به دلیل اسیدهای چرب فراوان موجود در آن به عنوان ماده محبوب در محصولات مراقبت از پوست شناخته شده است. از جمله اسیدهای چرب موجود در این روغن می توان به اسیدهای چرب امگا 3 به شکل اسید آلفا لینولنیک، اسیدهای چرب امگا 6 و مقادیر کمی از سایر چربی های سالم مانند اسید اولئیک و اسید استئاریک اشاره کرد.

لازم به ذکر است استفاده از چربی های سالم چه به صورت موضعی و چه در قالب یک رژیم غذایی سرشار از چربی ها به سلامت غشای پوستی، محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش و آب رسانی بهتر پوست کمک می کند که نتیجه آن کاهش خطوط ریز و ناخوشایند پوست می باشد.

بنابراین مصرف خوراکی روغن دانه چیا درجه یک و استفاده موضعی از محصولات مراقبت از پوست حاوی این روغن هر دو احتمالا تاثیر خوبی در جوان سازی پوست خواهند داشت، اگرچه کاربرد موضعی این روغن برای افرادی که پوست خشک یا ترکیبی دارند مناسب است اما افرادی که پوست چرب دارند ممکن است دچار انسداد منافذ پوستی شوند.

توصیه می شود برای کاربردهای موضعی به دنبال محصولات حاوی روغن دانه چیا که برای این منظور تولید شده اند باشید تا خطر بروز جوش و تحریکات پوستی کاهش یابد.

2. رفع خشکی پوست

پوست سالم و مرطوب دارای یک لایه حاوی چربی برای مرطوب نگه داشتن آن است. با این حال زمانی که این لایه در معرض خطر قرار گرفته یا چربی آن کاهش می یابد رطوبت پوست کم شده و به خشکی پوست منجر می شود.

روغن دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 از نوع اسید آلفا لینولنیک و اسید چرب امگا 6 از نوع اسید لینولئیک است، گفته شده هر دو چربی به بهبود لایه مرطوب محافظت کننده پوست به خصوص در افراد مبتلا به بیماری های خشکی پوست مانند درماتیت آتوپیک و پسوریازیس کمک می کنند.

برای اثر بخشی بیشتر این روغن توصیه می شود بلافاصله بعد از دوش گرفتن یا استحمام روغن را روی پوست خود بمالید زیرا در این زمان پوست به بهترین شکل ممکن آن را جذب می کند.

3. بر طرف کردن وز موها

موهای وز شده نتیجه کمبود رطوبت در لایه خارجی موها یعنی کوتیکول مو می باشد. در واقع با خشک شدن بیش از حد موها، کوتیکول زبر و متورم شده و به وز شدن موها منجر می شود.

روغن دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب مختلف است که می توانند به ساقه مو نفوذ کرده و رطوبت داخل موها را حفظ کنند، این ویژگی باعث نرم شدن، لطافت و مرطوب شدن موها می شود.

به علاوه تقویت ساقه مو و مرطوب شدن آن، از شکنندگی موها جلوگیری و به سلامت و رشد بهتر مو کمک می کند. برای اثر بخشی بیشتر توصیه می شود مقدار اندکی روغن را به موها بمالید تا مرطوب شوند.

اگرچه برخی سایت ها ادعا کرده اند روغن دانه چیا به دلیل پروتئین فراوان موجود در آن باعث افزایش رشد موها می شود اما این ادعا درست نیست. در واقع این روغن محتوای پروتئین بسیار کمی دارد، با این وجود خوردن دانه چیا و سایر غذاهای غنی از پروتئین به نوبه خود تاثیر بسزایی در رشد بهتر موها دارد.

4. درخشندگی موها

موهای سالم معمولا براق و صاف هستند اگرچه این مسئله تا حدی به بافت موها نیز بستگی دارد اما زمانی که مو آسیب دیده و خشک می شود نور نمی تواند از آن بازتاب پیدا کند و به همین دلیل کدر و کسل کننده به نظر می رسد.

درخشندگی موها در گروی حفظ رطوبت و عدم آسیب یا شکستگی موها می باشد و روغن دانه چیا به عنوان یک روغن طبیعی مفید برای موها شناخته شده که اسیدهای چرب فراوان موجود در آن به ساقه موها نفوذ کرده و به آب رسانی و درخشش طبیعی آن ها کمک می کند.

5. سلامت قلب

روغن دانه چیا سرشار از چربی امگا 3 از نوع اسید آلفا لینولنیک است که بدن ما قادر به تولید آن نمی باشد و باید آن را از طریق مواد غذایی دریافت کند.

این اسید چرب به ایجاد دو چربی امگا 3 دیگر به نام های EPA (ایکوساپنتائنوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزائنوئیک اسید) کمک می کند که هر دو برای سلامت قلب مهم هستند.

با توجه به این که محبوب ترین روغن های سالاد از جمله روغن زیتون و روغن سبزیجات هر دو حاوی مقدار کمی چربی های امگا 3 هستند بنابراین اگر قصد افزایش مصرف امگا 3 دارید بهتر است روغن دانه چیا را جایگزین آن ها کنید، توجه داشته باشید این روغن نقطه دود پایین دارد و نمی توان از آن برای پخت و پز استفاده کرد.

به نظر می رسد مصرف دانه چیا تاثیر خوبی در کاهش کلسترول، سایز دور کمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشد اما درباره روغن دانه چیا نمی توان مطمئن بود زیرا فیبر موجود در دانه چیا که برای سلامت قلب و کنترل وزن مفید است طی فرایند استخراج از روغن جدا می شود.

با این حال افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند روش عالی برای محافظت از سلامت قلب باشد.

نکته مهم دیگر این که روغن ها از جمله روغن دانه چیا منبع کالری فراوان می باشند و نباید در مصرف آن ها زیاده روی شود.

6. سلامت مغز

روغن دانه چیا به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن به حفظ سلامت مغز کمک می کند.

به نظر می رسد همه انواع اسیدهای چرب امگا 3 یعنی اسید آلفالینولنیک، ایکوساپنتائنوئیک اسید و دوکوزاهگزائنوئیک اسید اثر مثبت روی عملکرد مغز داشته، از سستم عصبی محافظت می کنند و خطر بروز سکته مغزی، آلزایمر، افسردگی و سایر اختلالات عصبی را کاهش می دهند.

در ادامه بخوانید : خواص روغن گل مغربی

منبع: healthline