10 فایده موسیقی برای ورزش کردن و تاثیر آن بر بدن

تاثیر گوش دادن به آهنگ هنگام ورزش
تاثیر گوش دادن به آهنگ هنگام ورزش

آیا شما نیز از جمله افرادی هستید که هنگام باشگاه رفتن و یا آماده شدن برای یک پیاده روی طولانی اولین و آخرین چیزی که کنترل می کنید به همراه داشتن هدفون است؟

بی تردید در این مورد تنها نیستید و بسیاری از ورزشکاران عادت دارند هنگام تمرینات ورزشی موسیقی گوش دهند اما آیا می دانستید این کار علاوه بر این که حال و هوای شما را بهتر می کند فواید عالی دیگری نیز برای سلامتی، روحیه و اثربخشی بیشتر تمرینات ورزشی دارد؟

در این مطلب کوکا به سراغ اهمیت موسیقی در ورزش رفته و قصد داریم شما را با تاثیر گوش دادن موسیقی هنگام ورزش کردن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

1. حواس شما را پرت می کند

بله! بسیاری از مردم ورزش کردن را دوست دارند و از انجام تمرینات ورزشی لذت می برند اما برخی نیز علاقه چندانی به ورزش نداشته و تنها به دلایلی همچون تناسب اندام، کاهش وزن و یا حجیم کردن عضلات به تمرینات ورزشی پناه آورده اند، بی شک در چنین شرایطی ورزش و باشگاه رفتن کار چندان ساده ای نخواهد بود.

این افراد با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود هنگام تمرینات می توانند ذهن را از این حقیقت که در باشگاه و در حال انجام تمرینات ورزشی هستند دور کرده و ورزش را به فعالیتی لذت بخش تر از آن چه به نظر می رسد تبدیل کنند.

2. تمرکز را افزایش می دهد

اگر عادت دارید هنگام تمرینات ورزشی موسیقی گوش دهید حتما متوجه شده اید هنگامی که هدفون خود را فراموش کرده اید یا مشغله فکری زیادی دارید تمرکز روی تمرینات یکی از سخت ترین کارهای ممکن به نظر می رسد!

در این شرایط عملکردتان کاهش پیدا کرده و به هرچیزی از شام شب گرفته تا مشکلات روزمره فکر می کنید اما نه به آن چه در حال انجام آن هستید.

در حالی که موسیقی کمک می کند تا صداهای ذهن و محیط اطراف خاموش شده و تمام حواس خود را به فعالیتی که در حال انجام آن هستید معطوف کنید.

3. انرژی بخش است

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام گوش دادن به آهنگ شادی که به آن علاقه دارید ناخودآگاه حرکات سریع تری انجام داده و حس کنید انرژی بیشتری پیدا کرده اید. بله! موسیقی باعث می شود سریع تر بدوید، مسافت بیشتری را دوچرخه سواری کنید، مدت زمان بیشتری شنا کنید و حتی خودتان هم متوجه این افزایش مسافت یا سرعت نشوید.

به عبارت دیگر موسیقی می تواند حکم دوپینگ قانونی برای ورزشکاران داشته باشد و گفته شده استقامت بدنی آن ها را تا 15 درصد افزایش می دهد.

4. درد را تسکین می دهد

در مطالعه انجام شده در دانشگاه مک گیل در سال 2013 مشخص شد گوش دادن به موسیقی نیاز ورزشکاران به مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد بعد از تمرینات را کاهش می دهد.

اگرچه موسیقی جایگزین دارو برای درمان دردهای مزمن محسوب نمی شود اما می تواند حواس ورزشکار را از دردهای شایع در طول تمرینات ورزشی پرت کرده و ورزشکار برای مدت طولانی تری می تواند به تمرین ادامه دهد.

5. روحیه و خلق و خو را بهبود می بخشد

موسیقی دوپامین و سروتونین مغز را به صورت طبیعی افزایش می دهد. دوپامین و سروتونین هر دو از انتقال دهنده های عصبی مغز هستند، دوپامین روی سیستم پاداش و لذت در مغز تاثیر زیادی داشته و باعث تمرکز و ایجاد انگیزه در فرد می شود و سروتونین موجب تقویت روحیه شده و احساس شادی و نشاط در فرد ایجاد می کند.

به همین دلیل گوش دادن به موسیقی در ورزش حس خوبی به ورزشکاران بخشیده و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند، بخصوص در تمرینات آرام مانند یوگا یا تمرینات کششی بهتر است آهنگ های ملایم یا بدون کلام گوش کنید تا ذهن و جسم تان آرامش پیدا کند.

6. سیستم ایمنی را تقویت می کند

همان طور که قبلا اشاره کردیم موسیقی باعث کاهش استرس و بهبود خلق و خو می شود و همین مسئله تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و باعث می شود کمتر دچار سرماخوردگی و بیماری های مشابه شوید.

7. سرعت دویدن را ثابت نگه می دارد

همگام کردن گام های دویدن با ریتم یک آهنگ شاد علاوه بر افزایش سرعت و حفظ آن به بهبود استقامت بدنی نیز کمک می کند. لازم به ذکر است آهنگ هایی با ضرب آهنگ 140 تا 160 برای دویدن مناسب هستند.

براساس نتایج یک مطالعه موسیقی می تواند همانند مترونوم (پایه شمارش یا ضرب آهنگ) عمل کرده که به حفظ سرعت ثابت کمک می کند و مانع اتلاف انرژی می شود.

8. اشعار خوب روحیه بخش هستند

علاوه بر تاثیر فوق العاده ای که موسیقی روی روحیه افراد دارد متن آهنگ مورد نظر نیز می تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت تمرینات ایجاد کرده و انگیزه ورزشکار را تا حد زیادی افزایش دهد.

9. ذهن و مغز نیز تمرین خواهد کرد

همان طور که تمرینات ورزشی به سلامت جسم و تناسب اندام کمک می کند گوش دادن به موسیقی نیز می تواند تمرینی برای مغز محسوب شود. به گفته پروفسور دانیل جی لویتین فعالیت های موزیکال تقریبا هر ناحیه مغز و هر زیر سیستم عصبی شناخته شده را درگیر می کند.

به عنوان مثال در حالی که یک بخش از مغز زیر و بم صدا و تمپو را تحلیل می کند بخش دیگر مغز توسط اشعار یک آهنگ برانگیخته می شود.

10. ضربان قلب را کاهش می دهد

موسیقی آهسته و ملایم به کاهش ضربان قلب کمک کرده و برای قلب مفید است. برای کاهش ضربان قلب شدید هنگام انجام تمرینات ورزشی بهتر است موسیقی آرام با ضرب آهنگ 60 تا 80 گوش کنید تا حرکات به صورت طبیعی آهسته تر شده و ضربان قلب کاهش پیدا کند.

منبع: besthealthmag