هوموس خوراکی چیست؟ + خواص و طرز تهیه حمص اصل و سس آن

غذای هوموس چیست؟
غذای هوموس چیست؟

طرز تهیه حمص عربی | خواص حمص | حمص را با چی میخورن؟

غذای هوموس چیست؟

هوموس خوراکی یا حمص یکی از غذا های مدیترانه ای-عربی سالم، ساده و خوشمزه است که با استفاده از نخود پخته شده، ارده، سیر و روغن زیتون تهیه شده و به عنوان پیش غذا به همراه نان پیتا سرو می شود.

امروزه انواع هوموس را با استفاده از لوبیا سفید، لوبیا سیاه، ادامامه، بادمجان، کدو، فلفل دلمه ای و سیب زمینی شیرین هم تهیه می کنند.

در ادمه همراه کوکا باشید تا با آموزش درست کردن هوموس عربی اصل با نخود، سس هوموس و خواص هوموس برای سلامتی آشنا شوید؛

طرز تهیه هوموس خوشمزه عربی اصل

طرز تهیه هوموس
طرز تهیه هوموس

مواد لازم برای تهیه هوموس

  • نخود – 2 فنجان
  • سیر تازه – 3 تا 5 حبه
  • روغن زیتون – به مقدار دلخواه
  • فلفل سیاه و زیره سبز – به مقدار دلخواه
  • آب سرد – 1 فنجان

مواد لازم برای تهیه سس هوموس

  • ارده – 3/4 فنجان
  • آب لیمو ترش تازه – نصف فنجان
  • نمک – به مقدار لازم

طرز تهیه هوموس خانگی

نخود را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید و سپس به مدت 2 ساعت بپزید تا خوب پخته و له شوند.

سیر ها را کبابی کنید تا له شوند.

برای تهیه سس هوموس ارده، آب لیمو ترش تازه و نمک را با هم مخلوط کنید.

حالا نخود های پخته شده را پوست بکنید و به همراه سیر در یک غذاساز بریزید و بگذارید با هم ترکیب شوند، سس هوموس، یک فنجان آب سرد، روغن زیتون و فلفل قرمز را به آن اضافه کنید و دوباره با هم ترکیب کنید.

نخود پخته شده و سیر را در غذاساز بریزید
نخود پخته شده و سیر را در غذاساز بریزید
سس هوموس را به نخود اضافه کنید
سس هوموس را به نخود اضافه کنید

هوموس شما آماده است، آن را در ظرفی بریزید و با مقداری روغن زیتون و زیره سبز تزیین کرده و با نان پیتا  وانواع سبزیجات تازه سرو کنید.

هوموس نخود آماده است
هوموس نخود آماده است

فواید و خواص هوموس برای سلامتی بدن

کلسترول خون

نخود به کار رفته در تهیه هوموس حاوی مقادیر بالای فیبر و مواد مغذی است که به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند.

سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در هوموس به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در هوموس به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

منبع پروتئین گیاهی

هوموس حاوی مقادیر بالای پروتئین است و به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ساپونین، مهارکننده های پروتئاز و اسید فیتیک موجود در نخود به کار رفته در هوموس، خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

لاغری و کاهش وزن

ارده به کار رفته در تهیه هوموس دارای چربی های غیر اشباع است به کاهش چربی های بدن به ویژه چربی شکم کمک می کنند.

مقادیر بالای فیبر موجود در هوموس به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

پوکی استخوان

نخود به کار رفته برای تهیه هوموس عربی حاوی مقادیر بالای کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

درمان کم خونی

مقادیر بالای آهن موجود در نخود به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای درمان کم خونی یا آنمی مفید می باشد.

دیابت و قند خون

مواد مغذی موجود در هوموس به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

سلیاک

هوموس گلوتن ندارد و به عنوان یکی از بهترین غذا ها برای افراد مبتلا به سلیاک و افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.

عوارض و مضرات هوموس

زیاده روی در مصرف هوموس خطر ابتلا اسهال و چاقی را افزایش می دهد.

طبع هوموس

هوموس یا حمص حاوی مقادیر بالای ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، منیزیم، آهن، کلسیم، فیبر و پروتئین است.

هوموس را با چی بخوریم؟

هوموس را بیشتر با نان پیتا، کراکر یا سبزیجات تازه و خام مانند ساقه های کرفس تازه، هویج، فلفل دلمه ای رنگی، خیار، پیاز، گوجه فرنگی، کلم و کاهو سرو می کنند.

ارزش غذایی هوموس (100 گرم)

  • کالری : 177
  • چربی : 9 گرم
  • کربوهیدرات : 20 گرم
  • پروتئین : 4.9 گرم
  • فیبر : 4 گرم
  • قند : 0.3 گرم

منابع : lifehackfrommybowl

فال روزانه کوکا