مضرات شام نخوردن و با شکم گرسنه خوابیدن چیست؟

عوارض گرسنه خوابیدن و شام نخوردن
عوارض گرسنه خوابیدن و شام نخوردن

حتما شنیده اید که هرگز نباید با معده خالی به خرید مواد غذایی بروید زیرا به احتمال زیاد سبد غذایی تان پر از خوراکی های غیر ضروری و تنقلات وسوسه کننده خواهد شد، جالب است بدانید این مسئله درباره خوابیدن با معده خالی نیز صدق می کند!

بعضی افراد برای کاهش چند کیلو وزن اضافه وعده های غذایی به خصوص شام را به کلی حذف کرده و با گرسنگی دادن به خود سعی می کنند مقدار کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند اما تحقیقات نشان داده این کار نه تنها برای کاهش وزن مفید نمی باشد بلکه اثر منفی روی تناسب اندام و سلامتی بدن به جا خواهد گذاشت.

در ادامه با کوکا همراه شوید تا با تعدادی از عوارض و مضرات گرسنه خوابیدن و گرسنگی قبل از خواب برای سلامتی و لاغری آشنا شویم.

عوارض گشنه خوابیدن چیست؟

1. افزایش وزن

شاید باورتان نشود اما اگر شب ها به خودتان گرسنگی بدهید و بدون غذا خوردن بخوابید چاق خواهید شد!

بدیهی است که محروم شدن از غذا میل به خوردن را افزایش می دهد، به خصوص اگر شب با معده خالی به مدت 6 تا 8 ساعت بخوابید روز بعد حتی بی مزه ترین خوراکی ها نیز برای شما وسوسه برانگیز بوده و بی شک در مقابل کیک و کلوچه و خوردنی های پرکالری خوشمزه مقاومت نخواهید کرد و همین مسئله تاثیر زیادی در افزایش وزن خواهد داشت.

2. کاهش حجم عضلانی

فرایندهای متابولیک بدن هنگام خواب کند می شود اما هرگز متوقف نخواهد شد زیرا بدن انسان هنگام خواب عمیق وارد حالت ترمیم و تجدید قوا می شود که شامل فعالیت هایی همچون ساخت توده عضلانی، تبدیل پروتئین به عضله و ترمیم بافت های آسیب دیده می باشد.

مصرف مواد غذایی پروتئین دار چند ساعت قبل از خواب حکم سوخت مورد نیاز برای این فرایندها را دارد و در صورتی که این سوخت به بدن نرسد در عملکرد درست آن اختلال ایجاد شده و حجم عضلانی بدن کاهش پیدا می کند.

3. از دست دادن انرژی

همان طور که اشاره کردیم بدن پیوسته در حال فعالیت است و به سوخت 24 ساعته نیاز دارد حتی زمانی که در خواب به سر می برید، فعالیت های بدنسازی بدن در خواب به انرژی نیاز دارد و بدون ذخیره انرژی غذایی برای تسهیل این فرایندها صبح روز بعد با وجود خواب کافی احساس خستگی خواهید کرد.

اگرچه این مسئله به معنای پیوسته غذا خوردن نیست بلکه کافیست یک میان وعده سبک سرشار از پروتئین یا فیبر در ساعات قبل از خواب داشته باشید تا صبح ها با نشاط و انرژی بیشتر بیدار شوید.

4. خلق و خو

گرسنگی باعث نوسانات سطح سروتونین بدن شده و تاثیر منفی روی خلق و خو می گذارد.

کسانی که شب ها گرسنه به خواب می روند معمولا صبح روز بعد رفتار عصبی دارند و این تندخویی روی زندگی خانوادگی و حرفه ای آن ها اثر بدی خواهد داشت.

5. کاهش انسولین

استفاده از رژیم غذایی متعادل که شامل وعده های غذایی منظم و سالم می باشد تعادل انسولین در بدن را حفظ خواهد کرد در حالی که شام نخوردن و خوابیدن با معده خالی سطح انسولین را کاهش داده و به هیپوگلیسمی منجر می شود که برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است و در افراد سالم نیز ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون سردرد و سرگیجه شود.

6. کمبود خواب

از یک سو کاهش سطح انسولین ناشی از شام نخوردن اثر منفی روی کیفیت خواب گذاشته و از سوی دیگر احساس گرسنگی آرامش مورد نیاز برای خواب شبانه را از بین می برد و این کمبود خواب به نوبه خود مقدمه بسیاری مشکلات سلامتی دیگر شده، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و به استرس و تنش های روانی منجر خواهد شد.

در ادامه بخوانید : صبحانه نخوردن چه عوارضی دارد؟

منبع: sleepadvisor