فواید پوشیدن جوراب هنگام خواب و نکاتی که باید بدانید

فواید و عوارض پوشیدن جوراب موقع خواب
فواید و عوارض پوشیدن جوراب موقع خواب

سرد بودن پاها از عوامل تاثیرگذار در کاهش کیفیت خواب و کم خوابی های شبانه می باشد که بسیاری از افراد ممکن است از آن رنج ببرند.

سرد شدن پاها باعث انقباض عروق خونی شده و تاثیر نامطلوبی روی گردش خون به جا خواهد گذاشت در حالی که با گرم کردن آن ها قبل از خواب، سیگنال واضحی درباره فرا رسیدن زمان خواب به مغز ارسال شده و بدن برای خواب آرام آماده می شود.

ساده ترین و ایمن ترین راه گرم کردن پاها استفاده از جوراب است که تمام شب پاها را گرم نگه می دارد در حالی که سایر روش ها از جمله استفاده از جوراب یا کیسه برنج، بطری آب گرم یا پتوی گرمایشی ممکن است باعث گرمای بیش از حد یا حتی سوختن پاها شده و نیاز به دقت زیادی حین استفاده دارند.

اگرچه خواب آرام و با کیفیت مهم ترین فایده جوراب پوشیدن هنگام خواب می باشد اما فواید آن تنها به این مورد خلاصه نمی شود.

در ادامه مطلب با کوکاه همراه شوید تا با همه مزایا و فواید جوراب پوشیدن هنگام خواب آشنا شده و درباره خطرات احتمالی آن بیشتر بدانیم.

1. جلوگیری از گر گرفتگی

گرم کردن پاها هنگام خواب تکرار و شدت گرگرفتگی های زنان در دوران یائسگی را کاهش می دهد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم گرما باعث بهبود جریان خون شده و به تنظیم درجه دمای بدن کمک می کند، دمای کنترل شده احتمالا همه آن چیزی است که برای جلوگیری از بروز یک گرگرفتگی نیاز می باشد.

بدن انسان به طور طبیعی در طول شب چند درجه کاهش دما را تجربه خواهد کرد اما اگر فرد در دوران یائسگی به سر ببرد بی نظمی هورمون ها باعث واکنش بیش از حد آن ها به کاهش دما شده و سیگنال هایی مبنی بر نیاز بدن به افزایش دما ارسال خواهند کرد که در نهایت ممکن است به گرگرفتگی منجر شود.

در حالی که پوشاندن پاها با جوراب از کاهش دمای بدن جلوگیری و احتمال گرگرفتگی را کاهش می دهد.

2. پیشگیری از ترک خوردگی پاشنه پا

تماس دائمی پاها با هوا می تواند باعث خشک شدن شدید پاها بخصوص پاشنه پا شود و مرطوب کردن نواحی خشک و پوشاندن آن ها با جوراب هنگام خوابیدن می تواند کمک زیادی به پیشگیری از ترک خوردن پاشنه پا ناشی از خشکی پوست شود.

سعی کنید از جوراب های تولید شده از مواد طبیعی مانند پنبه و پشم برای این کار استفاده کنید، در این صورت در عرض چند روز تفاوت را احساس خواهید کرد!

3. افزایش میل جنسی در زنان

یک مطالعه کوچک اروپایی نشان داده توانایی رسیدن به اوج لذت جنسی در خانم هایی که قبل از رفتن به رختخواب جوراب به پا می کنند حدود 50 تا 80 درصد بیشتر از دیگران است زیرا علاوه بر این که سرد بودن پاها روی میل جنسی همسر اثر منفی می گذارد، جوراب پوشیدن باعث افزایش گردش خون در تمام قسمت های بدن از جمله مغز و اندام تناسلی شده و به بهبود رابطه جنسی کمک می کند.

اگرچه در برخی مطالعات این تخمین حدود 30 درصد گزارش شده است.

4. کاهش خطر حمله رینود

گردش مناسب جریان خون از بیماری رینود جلوگیری می کند، این بیماری به اختلالی گفته می شود که بخش هایی از پوست بخصوص دست ها، پاها و انگشتان دست و پا به دلیل گردش ضعیف جریان خون دچار درد یا تورم شدید می شوند.

بیماری رینود با سرما و استرس روی بدن نیز رابطه دارد. اگرچه نمی توان ادعا کرد پوشیدن جوراب تاثیر مثبت روی استرس دارد اما به گرم شدن پاها و بدن کمک می کند.

انتخاب جوراب خواب

جوراب های تولید شده از الیاف نرم طبیعی معمولا بهترین گزینه برای جوراب خواب هستند که اغلب قیمت بیشتری نسبت به جوراب های پنبه ای و الیاف مصنوعی دارند، اگرچه این هزینه اضافه در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

هنگام انتخاب جوراب خواب مطمئن شوید جوراب تنگ نباشد زیرا جریان خون را مختل کرده و مانع گرم شدن صحیح پاها می شود.

نکات مهم قبل از پوشیدن جوراب خواب

برای بهبود جریان خون هنگام پوشیدن جوراب خواب به نکات زیر توجه کنید:

1. پاها را قبل از خواب ماساژ دهید

ماساژ پاها به مدت حداقل 5 دقیقه قبل از خواب به بهبود جریان خون و افزایش کیفیت خواب کمک می کند.

2. از کرم کپسایسین استفاده کنید

اگر از روغن ماساژ یا مرطوب کننده برای ماساژ پا استفاده می کنید تقویت کننده گردش خون طبیعی مانند کرم کپسایسین به آن اضافه کنید، کرم کپسایسین از فلفل قرمز به دست آمده و اغلب برای تسکین دردهای عضلانی و مفصلی استفاده می شود. استفاده از این کرم باعث بهبود جریان خون می شود، اگرچه ممکن است با سوزش نیز همراه باشد.

3. از جوراب روزانه برای این کار استفاده نکنید

پوشیدن جوراب های استفاده شده در طول روز باعث آلوده شدن تخت و بدن فرد به باکتری های مختلف شده و بوی ناخوشایندی نیز به همراه خواهد داشت!

4. جوراب را گرم کنید

با نشستن روی جوراب یا استفاده از یک وسیله گرمایشی قبل از پوشیدن جوراب آن را گرم کنید.

نکته: گرم شدن بیش از حد از ایرادهای پوشیدن جوراب هنگام خواب است. اگر احساس گرمای زیادی می کنید جوراب ها را از پا در آورده یا پاهای خود را از پتو بیرون بیاورید.

جوراب های فشرده سازی

از پوشیدن جوراب های فشرده سازی در شب خودداری کنید مگر آن که پزشک تجویز کرده باشد، اگرچه این جوراب ها با افزایش جریان خون به بهبود گردش آن کمک می کنند اما نباید در رختخواب پوشیده شوند زیرا باعث دور شدن جریان خون از پاها شده و ممکن است هنگام دراز کشیدن جریان خون را مسدود کنند.

آیا جوراب پوشیدن موقع خواب برای چشم ها ضرر دارد؟

اگرچه برخی مدعی هستند پوشیدن جوراب هنگام خواب باعث ایجاد فشار روی چشم شده و به بینایی آسیب می رساند اما تاکنون چنین ادعایی در منابع علمی تایید نشده است.

روش های دیگر برای گرم کردن پاها

1. حمام گرم

اگر دوست ندارید هنگام خوابیدن از جوراب استفاده کنید حمام گرم یکی دیگر از بهترین روش های گرم شدن و افزایش دمای بدن است که باعث بهبود گردش خون، آرامش روحی و بهبود کیفیت خواب می شود. از سوی دیگر همیشه در دسترس بوده و نیاز به هیچ دارو یا هزینه خاصی نیز ندارد.

گفته شده حمام پای گرم به رفع بی خوابی و خستگی در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند کمک می کند.

2. پتوی اضافی

استفاده از پتوی اضافی روشی دیگر برای گرم کردن بدن است و معمولا افرادی که حس خوبی به پوشیدن جوراب هنگام خواب ندارند از این روش ساده برای گرم کردن خود استفاده می کنند. می توانید مدل های الکتریکی و گرمایشی این نوع پتوها را نیز امتحان کنید.

3. بطری آب گرم

بطری آب گرم نیز به گرم شدن پاها کمک می کند و از آن جا که مدت زمانی طولانی گرم نخواهد ماند بخصوص برای افرادی که با پوشیدن جوراب در اواسط شب احساس خفگی و گرمای زیاد به آن ها دست می دهد یک مزیت مفید خواهد بود.

4. دمپایی های گرم

اگر طرفدار پوشیدن جوراب در طول شب نیستید می توانید لحظات قبل از خواب را دمپایی گرم بپوشید، این دمپایی ها اثر خوبی در آماده سازی بدن برای خواب آرام و با کیفیت دارند.

هشدار: سرد بودن پیوسته پاها در برخی موارد ممکن است نشانه اختلال شدید در جریان خون باشد، اگر دچار مشکلات جدی گردش خون یا هر نوع بیماری مزمن دیگر مانند دیابت هستید حتما با پزشک مشورت کنید.

جوراب خواب در کودکان و نوزادان

توصیه می شود از پتوهای الکتریکی یا پوشاندن جوراب گرمایشی برای نوزادان و کودکان اجتناب کنید.

بی خطرترین راه برای بهبود خواب کودک، حمام گرم و پوشاندن جوراب های از قبل گرم شده پس از حمام می باشد.

اگر از بطری آب داغ استفاده می کنید مطمئن شوید که درجه حرارت آن خیلی زیاد نباشد و یک ملحفه پنبه ای نرم اطراف آن قرار دهید که در تماس مستقیم با پوست کودک قرار نگیرد.

در صورت مشاهده علائم زیر در کودک یا نوزاد لباس یا پتوی اضافی را بردارید:

  • گرمای بیش از حد
  • تعریق
  • قرمز شدن گونه و گرگرفتگی
  • گریه و جیغ زدن کودک

منابع: healthlinesleepadvisor

فال روزانه کوکا