کاربرد و مفهوم درصد در زندگی روزمره چیست؟

درصد در زندگی ما چه کاربردی دارد؟
مواردی از کاربرد درصد در زندگی روزمره

تاریخچه استفاده از درصد | درصد چیست و چرا استفاده می شود؟ | کاربردهای درصد در زندگی روزمره

درصد یکی از مفاهیم پر کاربرد و رایج در علم ریاضیات است که امروزه در زمینه های مختلف زندگی از صحبت های معمولی و تخفیف هایی که روی درب فروشگاه ها خودنمایی می کند گرفته تا بیان داده های بزرگ آماری در حوزه های مختلف پزشکی، جغرافیا، تاریخ، شیمی و غیره از آن استفاده می شود.

حتما برای شما هم پیش آمده هنگام خرید، کار یا ورزش از درصد برای بیان مبلغ ها، استفاده از تخفیف ها، محاسبه سود و زیان و یا حتی میزان چربی سوزی بدن تان استفاده کرده باشید.

تاریخچه درصد

ریشه کلمه درصد (percentage) از کلمه لاتین per centum لاتین گرفته شده که centum به معنای صد می باشد. بنابراین درصد به معنای در هر صد و عدد آن صورت کسری با مخرج 100 می باشد.

در روم باستان و مدت ها قبل از آمدن سیستم اعشاری، محاسبات اغلب به صورت کسری که مضربی از 1/100 بود انجام می شدند. مثلا آگوستوس (نخستین امپراتور روم) مالیات 1/100 برای کالاهای در یک حراجی تعیین کرده بود.

با افزایش کاربرد پول در قرون وسطی محاسباتی که با مخرج 100 انجام می شدند رواج یافت و در اواخر قرن 15 تا اوایل قرن 16 استفاده از محاسبات درصد در متون ریاضی رایج شد که معمولا برای بیان سود و زیان، نرخ بهره و غیره استفاده می شد، در قرن هفدهم بیان نرخ بهره با درصد به یک امر طبیعی و مرسوم تبدیل شده بود.

درصد چیست و چرا استفاده می شود؟

درصد یک عدد بدون واحد یا بعد است که یک کسر از 100 را بیان می کند و با نماد % نمایش داده می شود. بنابراین 20% در واقع 20 قسمت از 100 است که می توان آن را به صورت 20/100 یا 1/5 نیز نشان داد.

برای تبدیل درصد به کسر کافیست عدد را روی مخرج 100 قرار دهیم (عدد را در 1/100 ضرب کنیم) و برای تبدیل کسر به درصد کافیست آن را در 100 ضرب و نتیجه را به 100 تقسیم کنیم. سپس مخرج که 100 است شکل % به خود گرفته و صورت را به صورت عددی بیان می کنیم.

مثلا اگر بخواهیم 2/5 را به صورت درصد نشان دهیم ابتدا 2/5 را در 100 ضرب کرده، عدد حاصل که 40 است را در 1/100 ضرب می کنیم و به صورت 40/100 یا 40 درصد نشان می دهیم.

نکته مهم این است که هنگام بررسی یک موضوع مجموع درصدهای بیان شده در آن عددی بیشتر از 100 نمی شود.

اما چرا از درصد به جای کسر استفاده می کنیم؟

با یک مثال به این سوال پاسخ می دهیم، فرض کنید به شما گفته شود بین 3/4 و 7/8 کدام یک بزرگ تر است شاید کمی طول بکشد تا جواب را پیدا کنید اما اگر بگویند بین 75 درصد و 87.5 درصد کدام بزرگ تر است خیلی زود جواب می دهید چون کار کردن با درصدها بسیار راحت تر از کار کردن با کسرها است.

کاربردهای درصد در زندگی روزمره

1. مقایسه کسرها

برای ساده تر شدن مقایسه می توان کسرها را به درصد تبدیل کرد که به خصوص زمانی که کسرها هم مخرج نیستند بسیار مفید است.

به عنوان مثال علی 3/5 و مهدی 5/8 پیتزای خودشان را نوش جان کرده اند، کدام یک بیشتر غذا خورده است؟ برای پاسخ به این سوال هر کسر را جداگانه در 100 ضرب و تقسیم می کنیم که برای علی 60 درصد و برای مهدی 62.5 درصد خواهد بود، به عبارت دیگر مهدی غذای بیشتری خورده است.

2. پیدا کردن درصد افزایش یا کاهش

این مورد اهمیت ویژه ای در تحلیل ها و مقایسه عملکردها و پیشرفت ها دارد.

مثلا مینا در آزمون بین دوره ای امتیاز 310 از 500 و در فینال امتیاز 430 از 500 کسب کرده است، می خواهیم ببینیم او در فینال نسبت به میان دوره چقدر رشد یا کاهش داشته است.

مسلما امتیاز مینا در فینال افزایش یافته، برای بیان درصد رشد 310 را از 430 کم کرده و عدد آن را با مخرج 500 در 100 ضرب و تقسیم کنید و جواب حاصل 24 درصد خواهد بود.

3. محاسبه مالیات

بسته به منطقه ای که زندگی می کنید ممکن است لازم باشد مالیات فروش اجناسی که خریداری می کنید را بپردازید. مالیات فروش به هزینه ای گفته می شود که به قیمت اقلام مختلف اضافه و مبلغ آن همواره به صورت درصد بیان می شود.

فرض کنید در منطقه ای زندگی می کنید که مالیات فروش 8 درصد است و یک کالای 55000 تومانی خریداری کرده اید، برای این که مبلغ کل کالا را بپردازید باید بدانید 8 درصد 55000 تومان چقدر است.

برای این کار 8/100 را در 55000 تومان ضرب کرده و عدد به دست آمده که 4400 تومان است مقدار مالیات شما به ازای این جنس را مشخص می کند.

4. تخفیف ها

یکی از دوست داشتنی ترین کاربردهای درصد را معمولا می توان روی درب فروشگاه ها و اجناس مختلف و برای بیان تخفیف ها مشاهده کرد.

حتما برای تان پیش آمده هنگام خرید متوجه شوید به کالای مورد نظرتان تخفیف مثلا 20 درصدی خورده است یا شاید با استفاده از کوپن می توانید از تخفیف 30 درصدی استفاده کنید.

تخفیف معمولا درصدی از قیمت اصلی را نشان می دهد که هنگام پرداخت مبلغ کالا از آن کم می شود.

مثلا پیراهنی 60000 تومان قیمت دارد و 20 درصد تخفیف خورده است، برای این که بدانید چقدر از پول شما صرف خرید آن می شود باید 20/100 را در 60000 ضرب کرده و 12 هزار تومان تخفیف بگیرید.

5. درک چقدر و چه تعداد با استفاده از درصد

کار کردن با درصد به ما در محاسبه دقیق مقدار آن چه درباره اش صحبت می کنیم کمک می کند.

مثلا خواهرتان 60 درصد حقوق خود را صرف کارهای غیر ضروری می کند، به عبارت دیگر 60 تومان از هر 100 تومان درآمدش را بی مورد خرج می کند، برای این که بفهمید این درصد چه مقدار از حقوقش را تشکیل می دهد عدد درآمدش را در 60/100 ضرب کرده و مقدار آن به دست می آید.

6. سایر کاربردهای درصد

  • از درصد در متون و اسناد مختلف در زمینه های گوناگون همچون سلامت، جغرافیا، تاریخ، آمار و غیره که به مقایسه موارد مختلف می پردازند به وفور استفاده می شود
  • با کمک درصد می توان داده های بزرگ را با دقت بالا و در مدت زمان کمی آنالیز کرد
  • درصدها در دوره انتخابات نقش مهمی در درک چگونگی رقابت میان کاندیداهای مختلف دارند
  • بیشترین میزان استفاده از درصد در بخش تجارت است، مثلا در زمینه هایی همچون بیان سود و ضرر و بسیاری از موارد دیگر از درصد استفاده می شود
  • درصد برای دولت و نظرسنجی ها اهمیت زیادی دارد و با استفاده از آن می توان فهمید چه تعداد از مردم با طرحی موافق یا مخالف هستند، همچنین برای تصویب لایحه و طرح های مختلف در مجلس لازم است حداقل درصد خاصی از نمایندگان با آن موافق باشند
  • درصد راه خوبی برای نمایش داده ای عددی به ساده ترین روش ممکن است
  • درصد اطلاعات خوبی درباره افزایش جمعیت تمدن ها، شهرنشینی و افزایش تولید به ما می دهد

در ادامه بخوانید : کاربرد هوش مصنوعی

منابع: toppredu.gcfglobalquora

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا