کاربرد محیط دایره چیست و چگونه به دست می آید؟

کاربرد محیط دایره
کاربرد محیط دایره در زندگی روزمره

دایره چیست؟ | فرمول محیط دایره | چند نمونه از کاربردهای محیط دایره

دایره چیست؟

وقتی به اطراف خودمان دقت می کنیم چیزهایی زیادی هستند که گرد و دایره ای شکل هستند. مثلا چرخ و چرخ دنده ها، لاستیک های ماشین، صفحه بسیاری از ساعت ها، آب نبات چوبی، دکمه های لباس و حتی مردمک چشم ما همگی گرد هستند.

دایره یکی از اشکال هندسی گرد و بسیار پر کاربرد در دنیای ما است که هیچ گوشه و زاویه ای ندارد، به عبارت دیگر:

تعریف ساده: دایره در واقع نوعی خط است. یک خط راست با اندازه مشخص را در نظر بگیرید که تا زمانی که ابتدا و انتهایش به هم برسند خم شود طوری که فاصله همه نقاط روی خط از یک نقطه مرکزی داخل دایره به یک فاصله باشند.

تعریف علمی: در هندسه دایره یک شکل منحنی دو بعدی و بسته تعریف می شود.

جالب است بدانید یک خط مستقیم در واقع دایره ای با مساحت نامتناهی است.

مفاهیم مهم در مورد دایره

در دنیای دایره ها مفاهیم زیادی وجود دارد که همه ما آن ها را شنیده ایم، مثلا:

مرکز دایره: نقطه ای در دایره است که از همه نقاط روی خط دور دایره به یک فاصله قرار دارد.

شعاع: به فاصله بین مرکز دایره و دور دایره شعاع گفته می شود.

قطر: قطر دایره دو برابر شعاع است و به خط صافی گفته می شود که با عبور از مرکز دایره یک طرف آن را به طرف دیگر وصل می کند.

نیم دایره: نصف یک دایره است که با برش دادن دایره در امتداد قطر دایره به دست می آید.

مساحت دایره: به بزرگی یا اندازه فضای داخل دایره مساحت دایره گفته می شود. مثلا وقتی می خواهیم ببینیم برای کاشی کردن کف یک حوض دایره ای شکل چقدر کاشی نیاز داریم باید مساحت آن را به دست بیاوریم.

توضیح محیط دایره

محیط دایره در واقع به طول خطی گفته می شود که دور دایره کشیده شده و مرز دایره و دنیای بیرون آن را مشخص می کند.

در دنیای واقعی از اشکال دایره ای شکل و محیط آن ها استفاده زیادی می شود، به همین دلیل لازم است فرمول محاسبه محیط دایره را بدانیم:

عدد π × قطر دایره = عدد π × شعاع دایره × 2 = محیط دایره

عدد π تقریبا برابر 3.14 می باشد.

چند نمونه از کاربردهای محیط دایره

گاهی اوقات در زندگی روزمره ما پیش می آید که بخواهیم اندازه محیط یا طول خطی که اطراف یک جسم دایره ای شکل است را به دست بیاوریم. به عنوان مثال:

  • میدان شهرهای مختلف معمولا به شکل دایره هستند و هنگام ساختن آن ها لازم است به میزان بزرگ بودن آن توجه زیادی شود تا ماشین های بزرگ و کوچک به راحتی بتوانند آن را دور بزنند و ترافیک اطراف آن بهتر کنترل شود. برای این منظور به اندازه محیط دایره نیاز است. همچنین هنگام چاپ تصویر میدان در نقشه های مخصوص یا نمودارها اطلاعات مربوط به آن از جمله محیط، مساحت و قطر نیز برای راهنمایی کاربران ذکر می شود.
  • اگر شما کشاورز باشید و بخواهید یک سیلو بسازید برای تعیین این که این سیلو چقدر علف نگه می دارد باید ابعاد سازه از جمله محیط کف آن را – که یک دایره است – بدانید یا برعکس اگر بخواهید حجم خاصی از علف را در سیلوی خود نگه دارید باید ابعاد مناسب با اندازه درست انتخاب کنید که احتمالا به محیط دایره نیاز خواهید داشت.
  • خیاط ها هنگام دوختن لباس برای مشتری دور کمر، دور سینه، دور بازو و غیره را اندازه می گیرند تا بتوانند لباس قالب بدن بدوزند. اگرچه بدن ما کاملا دایره ای نیست اما تا حد زیادی نزدیک به دایره است و خیاط گاهی به اندازه محیط دایره برای دوختن یک لباس شیک و زیبا نیاز پیدا می کند.
  • هنگامی که می خواهید یک جسم دایره ای یا استوانه ای را کادو کنید باید اندازه محیط دایره را بدانید تا بتوانید کاغذ کادوی کافی برای این کار تهیه کنید.
  • زمانی که می خواهید یک استخر دایره ای شکل را تعمیر کنید ممکن است به محیط دایره نیز نیاز داشته باشید، مثلا فرض کنید قرار است کف استخر را با کاشی های آبی و دور آن را یک ردیف کاشی مشکی بچینید. باید بدانید خط دور کف استخر چه اندازه ای دارد تا بتوانید تعداد مناسب کاشی مشکی تهیه کنید.
  • محیط دایره در علوم مختلف از معماری و ساخت سازه های متنوع گرفته تا ستاره شناسی، ریاضیات، فیزیک، جغرافیا و غیره کاربردهای زیادی دارد و دانشمندان از محیط در نرم افزارهای مختلف استفاده می کنند.

منابع: quoramathopenref

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا