هفته فرهنگی همدان در ایروان؛ یکی از جشن‌های عجیب ارمنستان در 2024

برنامه روزهای فرهنگی همدان در ایروان به مناسبت انتخاب شدن همدان به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری در تاریخ 18 بهمن 1402 برگزار شد. در این مراسم مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، محمد اسید موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، معاون وزیر فرهنگ، علوم، آموزش و ورزش ارمنستان و دیگر اساتید و نخبگان ایران و ارمنستان حضور داشتند. در این جشن نمایشگاهی از صنایع دستی همدان برگزار شده و آثار فرهنگی و هنر مردم همدان به نمایش گذاشته شد. رزرو تور ارمنستان و تور ایروان فرصتی برای شرکت در این جشن‌های عجیب و مراسم‌های فرهنگی در ارمنستان است.

هفته فرهنگی همدان در ایروان

هفته فرهنگی همدان؛ فرصتی برای تقویت روابط فرهنگی ملت ها

جالب است بدانید یکی از دستاوردهای مهم این مراسم تقویت روابط فرهنگی بین ایران و ارمنستان بود. محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان معتقد است برگزاری چنین مراسم‌هایی تاثیر مثبتی روی روابط ملت و دولت‌های دو کشور دارد. وی در سخنرانی که داشت افزود: معرفی ظرفیت‌های استان‌های ایران و ارمنستان علاوه بر اینکه موجب تعامل و توسعه روابط و مناسبات فرهنگی و هنری می‌‌شود؛ بلکه سبب تبادل تجارب بین هنرمندان ایرانی و ارمنی می‌‌شود.

این مراسم سبب شد تا فرهنگ و سوغات همدان زبانزد ایران و کشورهای همسایه شود. فرش و گلیم، منبت، یقال چوب، مرواربافی، محصولات کشاورزی مانند انگور و گردوی همدان و مواردی از این قبیل در این جشن معرفی شد. از دیگر سخنان اسدی موحد در این جشن چنین بود: هفته فرهنگی همدان در ایروان می‌تواند گام مؤثری برای تبادل تجارب بین هنرمندان فعالان فرهنگی و گردشگری دو کشور باشد. در این مراسم برخی با تور ارمنستان و تور ایروان به این شهر سفر کردند.

هفته فرهنگی همدان؛ افزایش الفت و دوستی بین مردم ایران و ارمنستان

هفته فرهنگی همدان در ایروان

با توجه به صحبت‌های مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران که در این جشن حضور داشت چنین برداشت شد که این رویداد و مراسمات بین‌المللی، دوستی عمیقی بین مردم ایران و ارمنستان ایجاد می‌‌کند. وی گفت فرهنگ و هنر در دسته ابزارهای مهم و اصیل دیپلماسی قرار می‌‌گیرند که الفت را میان مردم دو کشور ایجاد می‌‌کنند. کشور ایران از نظر فرهنگ و تمدن در بین مردم جهان به ویژه خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای دارد و فاتح قله‌های فرهنگی است. در نهایت مهدی سبحانی از مسئولان استان همدان نهایت تقدیر و تشکر را بابت برگزاری این مراسم به جا آورد.

محمدرضا خلجی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان نیز در این جشن سخنرانی گوهرباری داشت. وی در خصوص صنایع دستی و سوغات این شهر فرهنگی در ایران صحبت‌هایی کرد و بر این اساس به معرفی شهر لاجین، شهر جهانی سفال و سرامیک و ملایر شهر جهانی مبل منبت پرداخت. سوغات خوراکی همدان نیز سیر، انگور و گردوی جهانی است که در این مورد نیز صحبت شد. با سفر به همدان می‌‌توان تمامی این سوغاتی و صنایع دستی را معرفی کرد.

جشن فرهنگی همدان در ارمنستان؛ برقراری رابطه روحی و عاطفی با اجرای نقالی ایرانی

هفته فرهنگی همدان در ایروان

دانیل دانیالیان که معاون وزیر فرهنگ، علوم، آموزش و ورزش است و در این مراسم حضور داشت اعلام کرد که برگزاری چنین رویدادهایی سبب ایجاد روابط بین جوانان دو کشور و آشنایی با تمدن و زبان ایران و ارمنستان است. از آنجایی که دانیل دانیالیان از نقالی و موسیقی ایرانی بسیار شگفت‌زده بود، به منظور تقدیر و تشکر از هنرمندان ایرانی گفت: اگرچه اجرای هنرمندان به زبان فارسی بود اما حس هنری آن کاملاً قابل انتقال بود به‌ویژه برقراری ارتباط روحی با اجرای نقال کاملاً امکان‌پذیر بود، امیدوارم به زودی به ایران و حتما همدان سفر کنم و تا از نزدیک با جاذبه‌های فرهنگی این شهر تاریخی آشنا شوم.

در نهایت در دنباله این مراسم شاهد گروه سرود دانش‌آموزان بودیم که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه اجرا کردند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند. پس از آن نیز گروه موسیقی آیینی، آهنگ‌های سنتی و اصیل ایرانی را اجرا نمودند.

جالب است بدانید در این مراسم متوجه استقبال شگرف مردم ارمنستان بودیم. آن‌ها از اجراهای نقالی و موسیقی سنتی ایرانی بی‌نهایت شگفت‌زده شدند و در انتهای این جشن نیز مراسم و نمایشگاه صنایع دستی همدان در ایروان با حضور مقامات ارمنستان برگزار شد.

تور ارمنستان؛ فرصتی برای شرکت در رویداد و مراسم‌های این کشور

در کشور ارمنستان مراسم و رویدادهای مشابه مجدد برگزار خواهد شد. به منظور شرکت در این مراسمات می‌‌توانید در تور ایروان یا تور ارمنستان با مناسب‌ترین هزینه شرکت کنید. لحظه آخر به عنوان یک مجموعه گردشگری معتبر در این زمینه و برگزارکننده انواع تورهای ارمنستان و ایروان در ایام مختلف از آژانس‌های گردشگری متنوع، گزینه‌ای خوب جهت رزرو آنلاین تورهاست. همچنین می‌‌توانید اطلاعات گردشگری در خصوص سفر به ارمنستان را در این سایت مشاهده و مطالعه نمایید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو آنلاین تورها به سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا