آیا قارچ گانودرما خاصیت درمانی اثبات شده دارد؟

اغلب مردم بر این باورند که قارچ‌های قرمز، سمی هستند اما قارچ گانودرما با نام علمی Ganoderma Lucidum یکی از گونه‌های قارچ قرمز غیر سمی است از قارچ گانودرما به عنوان روح افزا نیز یاد می شود.

اگر حتی برای یک بار به فروشگاه قارچ گانودرما مراجعه کرده و طعم آن را چشیده باشید مطمئنا تلخی آن از یاد شما نرفته است اما همین طعم تلخ نیز مانع از آن نشد که در طب سنتی از آن استفاده نشود و قدمت این استفاده به 2000 سال می‌رسد. گانودرما دارای هشتاد گونه مختلف بوده که در طبیعت و جنگل‌ها به صورت خودرو رشد می‌کند و دارای بافتی چوبی، صیقلی و براق می‌باشد و تشخیص آن کار سختی نخواهد بود.

قارچ گانودرما

مواد مغذی تشکیل‌ دهنده قارچ گانودرما

طبق تحقیقات انجام شده در مورد قارچ گانودرما، گفته شده که این قارچ دارای شش رنگ که شامل سفید، سبز، سیاه، بنفش، زرد و قرمز می‌شود است که البته از لحاظ مواد مغذی و خواص دارای تفاوتی نمی‌باشند اما نوع قرمز آن بیشتر از دیگر گونه‌ها رواج داشته و شناخته شده است.

کل بدنه این قارچ یعنی هم ساقه و هم کلاهک آن دارای بتاگلوکان بوده که می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر بدن انسان بگذارد. اما باید بگوییم این قارچ دارای 400 ماده مغذی بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع آنتی‌اکسیدان، پتاسیم، فسفر، کلسیم، پروتئین، و انواع ویتامین‌ها همچون A و D  و … اشاره کرد که وجود هر یک از آن‌ها برای بدن انسان بسیار مفید است و به همین دلیل مردم به سمت خرید قارچ گانودرما سوق داده می‌شوند.

قارچ گانودرما دارای چه خواص درمانی است؟

قارچ گانودرما علاوه بر مواد مغذی زیادی که دارا می‌باشد از خواص درمانی زیادی از نظر طب سنتی برخوردار است. این خواص نیز به دلیل وجود همان مواد مغذی اشاره شده می‌باشد که می‌توانند در طولانی مدت جذب بدن شده و تأثیراتی بر سلامت افراد بگذارند‌.

قارچ گانودرما

از مهم‌ترین این خواص می‌توان به:

  • کمک به سلامت قلب: همانطور که به آن اشاره کردیم قارچ گانودرما دارای چهارصد ماده مغذی بوده که یکی از آن‌ها، اسید گانودریک یا ganoderic acid می‌باشد. طبق تحقیقات محققان این ماده می‌تواند جریان خون را در بدن بهبود بخشد و اکسیژن مورد نیاز برای عضله قلب را تنظیم کند. البته این قارچ دارای خاصیت کاهش کلسترول در بدن بوده که در نهایت از لخته شدن خون در شریان‌ها جلوگیری و به سلامت قلب کمک می‌کند.
  • کمک به درمان کبد چرب: یکی دیگر از خواص قارچ گانودرما، کمک به درمان کبد چرب به خصوص در نوع الکلی(ALD) می‌باشد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده عصاره این گیاه می‌تواند در مدت کوتاهی، آثار بسیار مثبتی در درمان کبد چرب داشته باشد اما به یاد داشته باشید این تاثیر را می‌توان در مراحل اولیه بیماری مشاهده نمود و اگر بیماری در مراحل حاد قرار داشته باشد باید به دکتر متخصص مراجعه کرده و هر چه سریع‌تر روند درمان پیش گرفته شود.
  • بهبود سیستم ایمنی: شما می‌توانید با مصرف قارچ گانودرما سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و از دچار شدن به بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید. این قارچ با تنظیم سیستم ایمنی، تعادل متابولیک بدن را بهتر کند و گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد. همانطور که می‌دانید وظیفه گلبول‌های سفید حفاظت از بدن در برابر انواع ویروس‌ها و باکتری‌هاست و در نهایت می‌تواند از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری کند.
  • پیشگیری و درمان سرطان: در یک مطالعه پزشکی، چند تن از پزشکان حاذق تصمیم گرفتند تأثیر قارچ گانودرما را بر بدن افراد سرطانی تست کنند و برای اینکار از 36 فرد مبتلا به سرطان پیشرفته کمک گرفتند و از آن‌ها خواستند سه بار قارچ گانودرما را در مدت دوازده هفته مصرف کنند. پس از دوازده هفته نتایج آزمایش افراد سرطانی افزایش سلول های سالم را نمایش می‌داد که پزشکان متوجه شدند قارچ گانودرما با تولید اکسیژن در بدن بیماران از تولید سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • تسکین عفونت‌های ادراری: برای اینکه افراد به خواص دیگر قارچ گانودرما پی ببرند آزمایش‌های علمی و پزشکی زیادی انجام می‌شد که یکی از آن‌ها، مطالعه موردی بر 88 نفر مبتلا به بیماری عفونت ادراری بود که طی این مطالعه، بیماران به مدت دو هفته از قارچ گانودرما برای درمان خود استفاده کردند. نتیجه در این مورد نیز بسیار رضایت‌بخش بود و مشخص شد مصرف قارچ گانودرما در تسکین بیماری عفونت‌های ادراری بسیار تاثیرگذار است.
  • آنتی‌اکسیدان بسیار قوی: یکی از دلایلی که افراد به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شوند عدم وجود آنتی‌اکسیدان به اندازه کافی در بدن آن‌هاست اما قارچ گانودرما به دلیل وجود پلی ساکارید و پپتید پلی ساکارید می‌تواند به عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی در بدن عمل کند و بر سلامت جسم افراد تاثیر بسیار فوق‌العاده‌ای بگذارد.

عوارض مصرف قارچ گانودرما

مطمئنا شما نیز با شنیدن اطلاعاتی راجع به خواص این قارچ در طب سنتی مشتاق شده‌اید که به یک فروشگاه قارچ گانودرما مراجعه و اقدام به خرید قارچ گانودرما از آن نمایید. اما باید بدانید مصرف این قارچ می‌تواند عوارضی نیز برای بدن داشته باشد که البته به دلیل غیر سمی بودن این قارچ این عوارض جدی نمی‌باشد و با مراجعه به دکتر رفع خواهد شد.

از شایع‌ترین این موارد می‌توان به سرگیجه، مشکلات گوارشی، خارش پوست، خون‌دماغ، آکنه و … اشاره کرد که البته در همه افراد به صورت یکسان نشان داده نخواهد شد و بستگی به مقاومت بدن فرد و میزان حساسیت آن دارد.

آیا قارچ گانودرما خاصیت درمانی اثبات شده دارد؟

همانطور که به آن اشاره کردیم کشف و استفاده از قارچ گانودرما از گذشته‌های بسیار دور در طب سنتی چین رواج داشته و البته امروزه هم از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. به عنوان مثال در گذشته اغلب مردم به این باور رسیده بودند که می‌توان با مصرف روزانه قارچ گانودرما به یک آرامش ابدی و جاودانگی رسید و به همین دلیل حتما در یکی از وعده‌های غذایی مصرف می‌شد.

البته امروزه نیز پزشکان زیادی سعی در اثبات خواص قارچ‌ گانودرما داشته‌اند و مقالاتی نیز چاپ شده است ولی تاکنون هیچ سازمان رسمی‌ علمی این خواص را تایید نکرده است. در این مورد مقاله های زیادی نیز از طرف پزشکان نوشته شده که می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر به آن‌ها مراجعه نمایید.

سخن آخر

شاید به گوش همه ما رسیده باشد که گیاهی دارویی به نام قارچ گانودرما دارای خواص زیادی بوده و می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار باشد. این خواص دارویی به دلیل وجود مواد مغذی موجود در قارچ است که حاصل شده و مردم زیادی را نیز به سمت خود جذب کرده است.

البته استفاده از این قارچ مربوط به امروز نمی‌شود بلکه از دو هزار سال پیش در کشور چین طب سنتی به خواص دارویی این قارچ پی برد و تا امروز نیز از آن استفاده می‌کند. اما تا به امروز هیچ منبع علمی موثقی این خواص را تایید نکرده و این خواص فقط در طب سنتی پذیرفته شده است. مصرف این قارچ می‌تواند در برخی موارد باعث عوارضی نیز باشد که بهتر است در صورت مشاهده هر حالت غیر عادی در سریع‌ترین حالت به دکتر مراجعه کرده و مشکل را گزارش کنید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا