فال حافظ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای متولدین ماه های مختلف!

فال حافظ اسفند ماه
فال حافظ اسفند ماه

برای مشاهده فال حافظ اسفند ماه روی دکمه زیر کلیک فرمایید.

فال حافظ

چگونه برای ماه اسفند عادت های بهتری در زندگی مان ایجاد کنیم؟

این که چگونه روزتان را می گذرانید به شدت روی روحیه، کارایی و روابط شما با دیگران تاثیر می گذارد و از آن جا که بسیاری از ما بیشتر زمان خود را صرف چیزهایی می کنیم که اهمیتی نداشته و نسبت به آن ها احساس گناه پیدا می کنیم معمولا به یک برنامه روشن برای نحوه سپری کردن روز خود نیاز داریم.

به عنوان مثال افراد زیادی هستند که ساعت ها در شبکه های اجتماعی می چرخند در حالی که کارهای مهم زیادی برای تکمیل کردن دارند یا ممکن است پشت میز خود نشسته و در این فکر باشند که چرا برای اتمام پروژه ای که فردا باید تحویل دهند تا این حد بی انگیزه هستند.

حتما بارها از خود پرسیده اید که چگونه می توان این وضعیت را تغییر داد؟ پاسخ این سوال در ایجاد عادات بهتر نهفته است. در واقع کلید داشتن یک زندگی رضایت بخش ایجاد عادت های مثبت و شکستن عادات منفی است.

ایجاد عاداتی که با ارزش ها و اهداف شما هم خوانی داشته باشد باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. به علاوه برای فعالیت های مفیدی همچون ورزش و مدیتیشن زمان بیشتری خواهید داشت که ثابت شده سطح شادی را افزایش می دهند.

در ادامه قصد داریم به معرفی 17 تکنیک موثر برای ایجاد عادت بهتر بپردازیم، با ما همراه باشید.

1. هدف خود را تعریف کنید

از خودتان بپرسید در زندگی خود برای رسیدن به چه چیزی تلاش و برنامه ریزی می کنید؟ بدیهی است بدون داشتن یک هدف مشخص به راحتی ممکن است از مسیر منحرف شده یا کاملا تسلیم شوید.

به عنوان مثال فرض کنید می خواهید ورزش کردن را شروع کنید. گفتن این که “من می خواهم سالم باشم” کافی نیست بلکه باید مشخص کنید که ورزش کردن برای شما چه معنایی دارد. آیا می خواهید لاغر شوید؟ عضله سازی کنید؟ مسافت بیشتری بدوید؟

هدف تان باید چیزی باشد که بتوانید آن را اندازه گیری کنید تا بفهمید چقدر به آن نزدیک شده اید. در این صورت با انگیزه حرکت کرده و سمت جلو پیش خواهید رفت.

2. زمان و مکان خاصی را در نظر بگیرید

اگر زمان و مکان خاصی برای انجام آن داشته باشید به احتمال زیاد عادت های مثبت شما با گذشت زمان زمان باقی مانده و از بین نمی روند.

به عنوان مثال اگر می خواهید مدیتیشن را شروع کنید تصمیم بگیرید که هر روز صبح به محض این که از خواب بیدار شدید به مدت 5 دقیقه مراقبه کنید یا اگر می خواهید ورزش را شروع کنید متعهد شوید که سه روز در هفته راس ساعت 6 عصر به باشگاه بروید.

دقت داشته باشید هر چه در این مورد دقیق تر باشید نتیجه بهتری به دست می آورید. این کار ایجاد عادت را آسان تر می کند و شما مجبور نخواهید بود به زمان یا مکان انجام آن فکر کنید.

3. کار را برای خود آسان کنید

اگر آن عادت خاص را برای خود ساده کنید به احتمال زیاد به آن پایبند خواهد ماند، چرا که نه تنها احتمال انجام آن توسط شما افزایش می یابد بلکه کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کنید.

برخی عادت های ساده و در عین حال موثر عبارتند از:

به اندازه کافی بخوابید

اکثر افراد به حدود 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند که البته بسته به سن، سبک زندگی و وضعیت سلامتی فرد ممکن است کمتر یا بیشتر شود. داشتن خواب کافی به دلایل متعدد اهمیت دارد که از جمله آن ها می توان به کاهش استرس، بهبود خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

تغذیه سالم داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای تندرستی عمومی بدن بسیار مهم است و مصرف مقادیر فراوان میوه، سبزیجات و غلات کامل می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

علاوه بر این تغذیه سالم برای بهبود خلق و خو و سطح انرژی مفید است.

ورزش منظم داشته باشید

ورزش کردن یکی دیگر از عادت های مهم برای سلامت عمومی بدن است که می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن، بهبود سلامت روان و افزایش طول عمر کمک کند. مهم است از یک برنامه ورزشی مفید استفاده کنید که بتوانید به آن پایبند بمانید.

زمان استفاده از صفحه نمایش موبایل و غیره را محدود کنید

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش موبایل و موارد مشابه می تواند اثر بدی روی سلامتی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به فشار چشم، سردرد، گردن درد و خستگی اشاره کرد.

برای محدود کردن زمان استفاده از این صفحات سعی کنید یک محدودیت روزانه برای خود تعیین کرده یا هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید.

زمانی را به عزیزان خود اختصاص دهید

سپری کردن اوقات با عزیزان برای سلامت روانی و سلامت عاطفی مهم است و به کاهش استرس، بهبود خلق و خو و افزایش عزت نفس کمک می کند.

4. با قدم های کوچک شروع کنید

هنگام ایجاد یک عادت جدید باید قدم به قدم پیش بروید. به عنوان مثال اگر می خواهید ورزش را شروع کنید همان ابتدا نباید پنج روز در هفته و هر بار به مدت دو ساعت به باشگاه بروید زیرا این کار در همان ابتدا فشار زیادی به شما وارد کرده و به احتمال زیاد ورزش را رها می کنید.

به جای آن بهتر است با سه روز در هفته و هر بار 30 دقیقه شروع کنید. زمانی که به این برنامه عادت کردید می توانید مدت تمرین یا تعداد حرکات را به دلخواه خود افزایش دهید.

این شیوه در مورد سایر عادات مانند تغذیه سالم و مدیتیشن نیز صدق می کند. شروع کردن با قدم های کوچک به شما کمک می کند تا قبل از ایجاد تغییرات بزرگ تر به برنامه خود پایبند شوید.

5. یاد بگیرید که سازگار باشید

این مورد می گوید هر روز به برنامه خود پایبند باشید حتی زمانی که تمایلی به این کار ندارید. البته همیشه ممکن است شرایطی ایجاد شود که نتوانید آن طور که می خواهید پیش بروید و این کاملا طبیعی است اما هنگام شروع دوباره از جایی که برنامه را ترک کرده اید ادامه دهید. مهم ادامه دادن است.

سایر نکات مفید برای اطمینان از سازگار شدن با عادات عبارتند از:

  • تنظیم یادآورهایی همچون تقویم، زنگ هشدار یا برنامه های تلفن هوشمند که به شما یادآوری کند چه زمانی باید روی عادت های خود کار کنید
  • گره زدن عادت خود به یکی از عادات موجود، مثلا اگر می خواهید صبح ورزش کنید آن را به یک عادت روزانه دیگر مانند مسواک زدن دندان ها یا درست کردن قهوه مرتبط کنید
  • ساده نگه داشتن آن؛ سعی کنید تنها چند مورد را به طور همزمان تغییر دهید و روی ایجاد یک عادت در هر زمان تمرکز داشته باشید

6. نسبت به خودتان صبور باشید

ایجاد یک عادت جدید به زمان نیاز دارد. در بیشتر موارد حداقل 21 روز طول می کشد تا یک عادت جدید شکل بگیرد، اگرچه برخی عادات ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

نکته مهم این است که صبور باشید و به تلاش ادامه دهید تا در نهایت عادت جدید در وجودتان نهادینه شود.

7. در برابر شکست ها مقاوم باشید

به خاطر داشته باشید هنگام تلاش برای ایجاد یک عادت جدید، شکست اجتناب ناپذیر است. در این شرایط ممکن است یک یا دو روز یا حتی بیشتر متوقف شده یا حتی گاهی اوقات به عادات قدیمی خود برگردید.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد تسلیم نشوید و به جای آن خود را جمع و جور کرده و دوباره شروع کنید. ایجاد عادت جدید فرایندی زمان بر است.

8. به خودتان پاداش دهید

در صورتی که برای مدت معین به عادت خود پایبند مانده اید به خودتان پاداش کوچکی بدهید. این کار به تقویت آن عادت و رفتار کمک کرده و آن را ماندگارتر می کند.

برخی جوایزی که می توانید برای خود در نظر بگیرید عبارتند از:

  • کتاب جدید: اگر می خواهید عادت مطالعه کردن را در خود ایجاد کنید، بعد از این که به هدف مطالعه خود در هفته یا ماه رسیدید کتاب جدیدی به خود هدیه دهید
  • یک روز تعطیلی: اگر می خواهید به برنامه ورزشی خود پایبند باشید بعد از رسیدن به هدف تان در هفته یا ماه، به خودتان یک روز استراحت داده و ورزش نکنید
  • لباس جدید: اگر می خواهید تغذیه سالم و تناسب اندام داشته باشید بعد از رسیدن به هر هدف کاهش وزن یک لباس جدید در سایز کوچک تر برای خود بخرید

9. از عوامل وسوسه بر انگیز اجتناب کنید

اگر انجام یک فعالیت خاص یا قرار گرفتن در موقعیت های خاص باعث یادآوری عادات قدیمی و نا سالم در شما می شود تمام تلاش خود را بکنید تا از آن ها اجتناب کنید.

مثلا اگر هنگام تماشای تلویزیون دچار پرخوری می شوید هرگز تنقلات در منزل نداشته باشید یا اگر می خواهید سیگار را ترک کنید از رفتن به مکان هایی که افراد سیگاری در آن جا حضور دارند اجتناب کنید.

طبیعی است که همیشه نمی توانید از وسوسه ها دوری کنید اما تلاش برای این کار می تواند به شما کمک کند تا در مسیر بمانید.

10. حمایت دریافت کنید

داشتن یک حامی که هنگام تلاش برای ایجاد عادات جدید از شما حمایت کند و باعث شود به هدف خود متعهد بمانید بسیار مفید است. چنین شخصی می تواند دوست، یکی از اعضای خانواده، همکار یا مشاور شما باشد.

همچنین به عنوان مثال برای ایجاد عادت تغذیه سالم می توانید عضو گروه های تناسب اندام شوید یا برای ترک سیگار می توانید به گروه افرادی که در حال ترک هستند بپیوندید.

11. اهداف واقع بینانه تعیین کنید

هنگام تعیین هدف برای عادت جدید خود حتما از واقع بینانه بودن آن مطمئن شوید. در غیر این صورت احتمالا دلسرد شده و زود تسلیم می شوید.

به عنوان مثال اگر می خواهید تغذیه سالم داشته باشید سعی نکنید در اولین قدم همه غذاهای نا سالم را از فهرست غذایی خود حذف کنید بلکه با اهداف کوچک تر شروع کرده و مثلا ابتدا مصرف نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.

به طور مشابه زمانی که قصد ایجاد عادت ورزش کردن را دارید، ابتدا به سراغ تمرینات ساده تر بروید، مثلا هر روز در اطراف خانه خود پیاده روی سریع داشته باشید.

12. پیشرفت خود را زیر نظر داشته بشاید

زمانی که به میزان پیشرفت خود توجه داشته باشید می توانید انگیزه خود را در طول مسیر حفظ کنید.

مثلا هر بار که عادت مورد نظر را انجام می دهید در تقویم یک علامت بزنید. این کار به شما کمک می کند تا بفهمید چقدر به هدف خود نزدیک شده اید.

13. آن را سرگرم کننده کنید

اگر در تلاش هستید تا به یک عادت جدید پایبند شوید سعی کنید آن را لذت بخش تر کنید.

مثلا اگر هدف شما ورزش کردن است بهتر است در حین ورزش به موسیقی یا کتاب های صوتی گوش دهید یا اگر می خواهید تغذیه سالمی داشته باشید دستورات جدید غذایی را تست کرده و غذاهای سالمی درست کنید که از خوردن آن ها لذت می برید.

14. الگو پیدا کنید

اگر شخصی را می شناسید که توانسته عادتی که شما می خواهید را در وجودش ایجاد کند، او را الگوی خود قرار دهید. دیدن موفقیت شخص دیگر در همان کاری که می خواهید انجام دهید به شما امید بیشتری می بخشد.

سعی کنید این الگو تا حد ممکن از نظر سن یا جنسیت یا شرایط شبیه خودتان باشد.

15. به خودتان ایمان داشته باشید

بسیار مهم است باور داشته باشید که می توانید عادتی که می خواهید را در خود ایجاد کنید. اگراز ممکن بودن آن مطمئن نباشید احتمال موفقیت شما بسیار کاهش می یابد.

یکی از راه های افزایش خود باوری این است که به زمان هایی فکر کنید که توانستید با تلاش یکی از رفتارهای خود را در گذشته تغییر دهید که می تواند ترک سیگار، کاهش وزن یا ترک هر عادت بدی بوده باشد.

یادآوری این که قبلا موفق بوده اید به شما کمک می کند باور کنید که می توانید دوباره آن را انجام دهید.

16. درباره خودتان بیشتر بدانید

هر چه بیشتر و بهتر خودتان را بشناسید ایجاد عادات جدید آسان تر خواهد بود. به افکار، احساسات و رفتار خود توجه کرده و سعی کنید هر گونه الگوی رفتاری خود را شناسایی کنید.

مثلا آیا زمانی که دچار استرس یا تنها هستید تمایل بیشتری به پرخوری دارید؟ اگر با محرک های عادات خود آشنا شوید راحت تر می توانید استراتژی هایی برای اجتناب از آن ها پیدا کنید.

17. خودتان را برای انجام کاری متفاوت به چالش بکشید

اگر در تلاش برای ایجاد عادات بهتر هستید سعی کنید کاری متفاوت انجام دهید که می تواند به معنای شروع یک برنامه ورزشی جدید، خوردن یک نوع غذای جدید یا تغییر روال خود باشد.

به چالش کشیدن خود با این فعالیت ها می تواند به شما در رها کردن الگوهای قدیمی و ایجاد عادات جدید و سالم تر کمک کند.

منبع: minimalismmadesimple

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا