چرا پزشکان تعداد نبض را اندازه می گیرند؟

چرا پزشکان تعداد نبض را اندازه می گیرند؟
چرا پزشکان تعداد نبض را اندازه می گیرند؟

همه ما دیده ایم که یکی از کارهایی که معمولا پزشک هنگام معاینه بیمار انجام می دهد گرفتن نبض بیمار است.

پزشک برای این کار دو یا سه انگشت خودش را روی مچ دست بیمار قرار می دهد تا بفهمد نبض بیمار چقدر است.

اما نبض واقعا چیست و چرا پزشک تعداد نبض بیمار را اندازه گیری می کند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

نبض چیست؟

وقتی دریچه آئورت قلب باز و بسته می شود به خاطر فشاری که ایجاد می کند سرخرگ ها به طور لحظه ای گشاد می شوند و نبض به وجود می آید.

با گذاشتن انگشتان خود روی قسمت هایی از بدن که سرخرگ ها از نزدیکی سطح پوست عبور می کنند می توانیم نبض را احساس کنیم و هر چه عضلات اطراف این نواحی شل باشد راحت تر می توان نبض را حس کرد.

نقاطی که معمولا می توانیم نبض را احساس کنیم شامل سرخرگ کاروتید گردن، سرخرگ بازویی داخل آرنج و سرخرگ رادیال مچ دست می باشد.

چرا پزشک نبض بیمار را می گیرد؟

پزشک معمولا موقع معاینه بیمار نبض او را هم می گیرد که به نظر همه ما کار بسیار ساده و شاید بی اهمیتی است اما این معاینه ساده نقش مهمی برای پیشگیری از سکته مغزی دارد.

پزشک هنگام گرفتن نبض معمولا مچ دست بیمار را در دست گرفته و دو یا سه انگشتش را روی آن می گذارد چون می خواهد از سلامت قلب بیمار مطمئن شود.

نبض ما در حالت عادی تقریبا تعداد مشخصی است و نا منظم شدن آن می تواند به دلیل مشکل ریتم قلبی به وجود بیاید که مهم ترین آن ها فیبریلاسیون دهلیزی می باشد.

این بیماری ممکن است باعث تنگی نفس یا تپش قلب هم شود اما بسیاری از افراد معمولا هیچ علامتی ندارند اما به خاطر این که خطر سکته مغزی را پنج برابر بیشتر می کند تشخیص آن توسط پزشک بسیار مهم است.

پزشک نبض بیمار را می گیرد تا اگر بیمار به برخی بیماری های قلبی مثل فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا است به موقع برای انجام آزمایش های بیشتر مثل اکو و غیره اقدام کند تا از مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

نبض طبیعی معمولا حدود 70 ضربه در دقیقه – بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه – در بزرگسالان می باشد.

منبع: bhf

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا