طرز پخت انواع پیراشکی خانگی به همراه فوت و فن های آن

طرز پخت انواع پیراشکی خانگی

بعد از یک روز کاری خسته‌کننده و پرمشغله، به خانه بازگشته‌ایم. سر و صورتمان را که به آب زدیم، چای تازه دم را آماده می‌کنیم. حال هیچ چیز به اندازۀ یک شیرینی سالم، خوشمزه و سیرکننده نمی‌تواند خستگی روز را ازتنمان در کند. با خود می‌گوییم ای کاش مقداری از شیرینی‌های دیشب همچنان در یخچال مانده باشند. چشم مان با باز شدن درب بخچال برق می‌زند.

بسته‌ای که دیشب از فروشگاه کیک بی بی خریده بودیم هنوز آنجاست. دیگر مطمئنیم که می‌توانیم چای تازه‌مان را با پیراشکی‌های خوشمزه‌ای که داریم بخوریم. چه بهتر از این؟ یک شیرینی لذیذ با مغز کاراملی و کلی شکلات و مزه‌جات روی آن. الآن وقت در کردن خستگیِ یک روز طولانی است. واقعاً هیچ چیز مثل چند پیراشکی لذیذ، یک فنجان چای یا مقداری قهوه برای چنین ساعاتی خوش نیست!

طرز پخت انواع پیراشکی خانگی

پیراشکی، همان شیرینی خوشمزه‌ای است که آن را با نام دونات هم می‌شناسیم. عصرانه و میان وعده‌ای که جای خود را به خوبی در بسیاری از فرهنگ‌ها باز کرده است. دوناتِ خوش طعم ما، در همه جای دنیا طرفدار دارد. دونات را چه بخواهید از شیرینی فروشی‌ها بخرید یا در منزل تهیه‌اش کنید، دوست گپ و گفت دوستانۀ عصر شماست. شاید هم بخواهید آن را در ساعات استراحت کاری بین صبح تا ظهر داشته باشید.

هر چه که باشد، پیراشکی یک خوردنی لذیذ و خوش طعمی است که به خصوص در بین جوان‌ها بسیار محبوبیت دارد . طرز تهیه پیراشکی را که بدانید، دو امتیاز ویژه خواهید داشت. اولاً درمی‌یابید که این شیرینی تا چه حد سالم و مقوی است. دوماً می‌توانید آن را در روزهای تعطیل یا هر زمان که بخواهید در خانه درست کنید. نمی‌دانیم که می‌دانید یا نه؟ اما طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده است.

پیراشکی خانگی؛ آیا من هم می‌توانم؟

پیراشکی یا دونات از آن دسته شیرینی‌هایی است که واقعاً در خطر اعتیاد به آن هستیم! نه تنها بسیار خوشمزه و لذیذ است، بلکه طرز تهیۀ بسیار ساده‌ای هم دارد. البته شاید در روزهای نخست نتوانید آن را به خوبی شیرینی‌فروشی‌ها درست کنید.

طرز پخت انواع پیراشکی خانگی

اما هر چه که باشد، دستپخت خود آدم چیز دیگریست! ما طرز تهیه پیراشکی را توضیح می‌دهیم. اما اگر حال و حوصلۀ آن را نداشتید، کافیست یک سفارش اینترنتی بدهید. تازه در این حالت، کد تخفیف اسنپ فود را هم خواهید داشت. ارزان‌تر، سریع‌تر و خوشمزه‌تر!

برای تهیه پیراشکی، به این‌ها نیاز داریم

  • آرد سفید: 4 پیمانه
  • بکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری
  • نمک: یک چهارم قاشق چای خوری
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • شکر گرانول: یک و یک‌چهارم پیمانه
  • شیر: دو سوم پیمانه
  • کرۀ ذوب شده: یک چهارم پیمانه
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

همان طور که دیده‌ایم و می‌دانیم، پیراشکی یا دونات، خمیری حلقه‌ای شکل است که با روکشی از سس طعم‌دار تزئین شده است. پس باید انتظار داشته باشیم که تهیۀ یک پیراشکی خوشمزه، دو مرحلۀ مختلف را داشته باشد. یکی برای تهیۀ خمیر، قالب‌گیری و سرخ کردن آن‌ها. دیگری هم برای درست کردن سس طعم‌داری که به خمیر آغشته می‌شود. اول، طرز تهیۀ خمیر با مواد بالا را می‌گوییم.

طرز پخت انواع پیراشکی خانگی

به این شیوه عمل می‌کنیم!

  • تخم مرغ، شکر و وانیل را در ظرفی بزرگ مخلوط می‌کنیم. همۀ مواد را با همزن برقی به مدت سه دقیقه خوب هم می‌زنیم. شیر و کره را در ظرفی کوچک مخلوط می‌کنیم. در کاسه‌ای متوسط، آرد، نمک و بکینگ پودر را با هم ترکیب می‌کنیم. مخلوط آرد و شیر را به‌طور متناوب به ترکیب تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم. بعد از هر بار اضافه کردن با سرعت کم هم می‌زنیم تا ترکیب شوند. با همۀ این ترکیب‌ها، خمیر پیراشکی کاملاً آماده خواهد بود. حالا باید روی خمیر را بپوشانیم و آن را حدود دو تا چهار ساعت در یخچال بگذاریم.
  • پس از گذشت مدت زمان لازم، خمیر را از یخچال بیرون می‌آوریم و روی یک سطح آغشته به آرد پهن می‌کنیم. با استفاده از یک وردنه، خمیر را باز و پهن می‌کنیم. پهن کردن خمیر را تا جایی ادامه می‌دهیم که ضخامت آن به حدود سه سانتی‌متر برسد.
  • پس از پهن کردن خمیر، باید با استفاده از قالب مخصوص پیراشکی، روی خمیر پیراشکی‌ها را در می‌آوریم. برای این کار قالب را روی خمیر قرار داده و آن را فشار می‌دهیم تا پیراشکی‌ها در دل خمیر جدا شوند. در اینجا لازم است خمیر باقی‌مانده از قالب‌گیری پیراشکی را دوباره پهن و قالب‌گیری را مجدد تکرار کنیم.
  • مرحلۀ آخر در تهیۀ پیراشکی، سرخ کردن آن‌هاست. میزان روغن مورد نیاز بستگی به روغنی دارد که استفاده می‌کنیم. بهتر است از ظرفی بزرگ با روغن زیاد استفاده کنیم. به طوری که پیراشکی‌ها کاملاً در آن غرق شوند. یک ظرف با قطر کم و ارتفاع زیاد مناسب‌ترین است. مدت زمان لازم برای پختن هر طرف از پیراشکی‌ها، دو یا سه دقیقه است.
  • بعد از اتمام سرخ شدن پیراشکی‌ها، آن‌ها را روی دستمال کاغذی قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آن گرفته شود. حالا وارد مرحلۀ تزئین و خوشمزه‌سازی آن‌ها می‌شویم!

طرز پخت انواع پیراشکی خانگی

روکشی طعم‌دار برای دونات‌ها آماده می‌کنیم!

روکش طعم‌داری که برای دونات‌ها در نظر می‌گیریم، باید نیم ساعت قبل از خنک شدن خمیر‌ها آماده باشند. روکشی که برای طعم‌دار کردن پیراشکی استفاده می‌کنیم باید قبل از مرحلۀ سرخ شدن آن‌ها آماده شده باشند. به محض اینکه پیراشکی‌ها را سرخ کردیم، لازم است آن‌ها را آغشته به روکشی کنیم که برایشان تدارک دیده‌ایم. روکش دونات‌ها می‌تواند خیلی ساده باشد.

چیزی مثل پودر قند یا شکر گرانول را در یک بشقاب ریخته و دونات‌ها را پس از سرخ شدن، در آن می‌غلتانیم. اما اگر می‌خواهیم لذت خوردن دونات را چند برابر کنیم، یک روکش شکلاتی می‌تواند از عهدۀ آن برآید. برای درست کردن روکش شکلاتی، مقداری کره، شکلات تلخ، شکر و چند قاشق غذاخوری شیر را در یک قابلمه یا ظرف شیرجوش می‌ریزیم. آن را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا کم‌کم گرم شود.

در مدتی که ترکیب شکلاتی ما در حال حرارت دیدن است آن را به آرامی هم می‌زنیم. اینکه سس شکلاتی ما چقدر غلیظ باشد و به چه میزان روی دونات‌ها را بپوشاند، کاملاً وابسته به سلیقۀ ماست. بعد از اینکه دونات‌های سرخ شده کمی سرد شدند، یک طرف از آن‌ها را آغشته به سس شکلاتی کرده و اجازه می‌دهیم تا سرد شوند.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا