طرز تهیه خورش ماست اصفهانی چگونه است؟

خورش ماست از غذاهای اصیل و محلی اصفهان است و جزو غذاهای بسیار مقوی و مغذی به‌شمار می‌آید. اصفهانی‌ها در گذشته از این غذا به عنوان غذای اصلی برای مهمانی‌ها و مجالس استفاده می‌کردند و به نوعی در لیست غذاهای مجلل آن‌ها قرار داشت.

اما امروزه این غذا بیشتر به عنوان دسر در منوی غذایی قرار می‌گیرد. در تهیه خورشت ماست اصفهانی از مواد مغذی چون گردن گوسفند (در صورت تمایل یا ذائقه گوشت مرغ)، ماست پرچرب، زعفران، پیاز، تخم مرغ، شکر و… استفاده می‌شود و آشپزهای اصفهانی برای اینکه طعم لذیذ و رنگ جذابی به خورش ماست دهند، مقداری خلال بادام، گردو و زرشک به آن اضافه می‌کنند.

بسیاری از افرادی که طعم این غذای بی‌نظیر را در اصفهان چشیده‌اند یا تعریف آن را شنیده‌اند، به دنبال طرز تهیه خورشت ماست اصفهانی لذیذ و دلپذیر هستند. در اینجا سعی خواهیم کرد تا دستور پخت خورش ماست اصفهانی را گام به گام به‌طور کامل برایتان توضیح دهیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

مواد لازم برای تهیه خورش ماست اصفهانی

خورشت ماست اصفهانی از جمله غذاهای سنتی اصفهان است که مردم آن را با توجه به شرایط زیستی خاص خود آماده می‌کنند. افراد معمولا این خورش را پس از پخته شدن به صورت سرد میل می‌کنند؛ زیرا طعم بهتری خواهد داشت.

خورشت ماست به حلیم شباهت زیادی دارد. برخی از افراد می‌توانند با توجه به ذائقه خود از شکر و زعفران در کنار نمک، زردچوبه و فلفل به سبک هندی‌ها استفاده کنند. اگر به دنبال طبخ خورشت ماست اصفهانی در منزل هستید، در ادامه مواد مورد نیاز به منظور پخت خورش ماست برای 4 نفر را بیان می‌کنیم:

  • 2.5 کیلوگرم ماست چکیده بی‌نمک
  • 250 گرم گوشت گردن بدون استخوان (300 گرم با استخوان)
  • 1 عدد پیاز
  • 1 پیمانه سرخالی شکر
  • 2 تا 3 پیمانه آب
  • 2 عدد زرده تخم مرغ
  • نمک و زردچوبه به مقدار کافی
  • گلاب به مقدار کافی
  • زعفران دم‌کرده به مقدار کافی
  • بادام، خلال پسته، گردو و زرشک به اندازه کافی برای تزیین

لازم به ذکر است که می‌توانید با رعایت نسبت‌ها و با توجه به تعداد نفرات، مقدار مواد کمتر یا بیشتری را برای تهیه این خورشت خوشمزه و لذیذ استفاده کنید.

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

طرز تهیه خورشت ماست اصفهانی

بدون تردید خورش ماست اصفهانی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای اصفهان به‌حساب می‌آید که می‌توان آن را به عنوان غذای اصلی (وعده شام) یا دسر نوش جان کرد. طرز تهیه و پخت این غذا بسیار آسان بوده و در مدت زمان حدود یک ساعت و نیم، تهیه مواد و پخت آن انجام می‌شود. در این بخش قصد داریم تا مراحل پخت خورشت ماست اصفهانی برای 4 نفر را به شما آموزش دهیم:

مرحله اول:

ابتدا باید پیاز را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید و به همراه کمی زردچوبه و آب و گوشت داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت بر روی حرارت ملایم پخته شود.

مرحله دوم:

پس از پختن گوشت، قبل از اینکه آن را از روی حرارت بردارید، مقداری نمک به آن اضافه کنید تا گوشت مزه‌دار شود.

مرحله سوم:

حال باید استخوان را از گوشت پخته و نرم جدا کرده و داخل ظرف (مسی) با گوشت‌کوب خوب بکوبید تا کاملا کش‌دار شود.

مرحله چهارم:

حال باید زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کرده و زرده را با ماست و شکر مخلوط کنید و درون قابلمه‌ای بریزید و مخلوط را بر روی حرارت قرار دهید تا به خوبی بجوشد.

مرحله پنجم:

در این مرحله از طرز تهیه خورش ماست اصفهانی باید گوشت را داخل مخلوط بریزید و به خوبی هم بزنید.

مرحله ششم:

در این مرحله باید خلال بادام، پسته، مغز گردو، نمک، زعفران و گلاب را به محتویات داخل قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا چند دقیقه بجوشند؛ سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر بریزید.

مرحله هفتم:

در آخر پس از آماده شدن خورش ماست اصفهانی کش‌دار لذیذ و خوشمزه، می‌توانید برای تزیینات از خلال پسته و بادام و زرشک بر روی آن استفاده کنید. حال باید ظرف مورد نظر را برای چند ساعت (ترجیحا 24 ساعت) در یخچال قرار دهید تا به خوبی خنک شود.

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

نکات تکمیلی مهم در تهیه و سرو خورشت ماست اصفهانی

حال که با مراحل طبخ خورش ماست اصفهانی خوشمزه و لذیذ آشنا شدید، توصیه می‌کنیم به نکات تکمیلی زیر به منظور افزایش کیفیت غذا توجه کنید:

  • این خورش، کاملا سرد سرو می‌شود؛ از این‌رو بهتر است پس از پخت غذا، آن را به مدت 24 ساعت پیش از سرو در یخچال قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد.
  • از ظرف جنس روی برای کوبیدن گوشت استفاده نکنید؛ زیرا سبب تیره شدن رنگ غذا می‌شود. ظرف مسی بهترین گزینه برای این مرحله از تهیه خورش ماست اصفهانی خواهد بود.
  • آماده‌سازی مواد اولیه این خورش حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و زمان پخت آن حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد.
  • خورشت ماست اصفهانی گزینه ایده‌آلی برای سرو در وعده شام یا در ماه رمضان برای افطار خواهد بود.
  • در صورتی‌که به خوردن گوشت قرمز تمایل ندارید یا منع غذایی دارید، می‌توانید از گوشت مرغ برای پختن خورشت ماست استفاده کنید.
  • کیفیت و طعم خورشت ماست اصفهانی به میزان زعفران و گوشت مورد استفاده در آن بستگی دارد.
  • اضافه کردن مقداری خامه به ماست چکیده، می‌تواند سبب خوشمزه‌تر شدن خورش ماست اصفهانی شود.
  • لازم به ذکر است که خورش ماست در شهرهای دیگر کشور چون همدان و شمال با مواد و دستور پخت کمی متفاوت‌تر نسبت به اصفهان تهیه می‌شود.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا