معنی ضرب المثل دست کسی را توی حنا گذاشتن

کاربرد ضرب المثل دست تو حنا گذاشتن
دست تو حنا گذاشتن کنایه از چیست؟

ضرب المثل “ دست کسی را توی حنا گذاشتن” زمانی به کار می رود که شخصی شما را با وعده و سخن وادار به انجام کاری کند، اما دقیقا در حساس ترین لحظات خود را کنار بکشد و شما تنها بمانید.

در این صورت در وضعیتی قرار می گیرید که هیچ کاری از دست تان بر نمی آید و اصطلاحا در این شرایط نه راه پس دارید و نه راه پیش.

متاسفانه برخی آگاهانه دست به این کار می زنند و از روی کینه و دشمنی انسان را در شرایطی قرار می دهند که کاملا مستاصل شده و هیچ راه چاره ای برای رهایی از وضعیت پیش آمده نداشته باشد.

اما برخی نیز تنها از روی نادانی باعث به وجود آمدن این مشکل برای افراد دیگری می شوند، به همین علت ضروری است در تمامی کار ها با افراد دانا و قابل اعتماد مشورت کرده و تنها به داشته ها و توانایی خود مان متکی باشم.

در واقع متکی بودن به خود، انسان را وادار می کند که کار ها و برنامه هایش را بر اساس توانایی های خود برنامه ریزی کرده و به سر انجام برساند و بدین ترتیب نیازمند کسی نباشد.

ریشه و داستان ضرب المثل

در زمان های قدیم، لوازم آرایش و زیبایی مانند امروز وجود نداشته، به همین دلیل مردم برای آراستن و زیبایی از حنا برای دست و پا، موی سر و ریش و سبیل خود استفاده می کردند.

روش حنا بستن به این صورت بود که مردان و زنان به حمام می رفتند و در شاه نشین حمام، یعنی جایی که پس از خزینه گرفتن در آن محل دور هم می نشستند و هر یک مشغول انجام دادن کاری می شدند، حنا را در آب حل می کردند و در یکی از گوشه های شاه نشین و دور از آب به صورت مربع بر زمین می نشستند و دلاک حمام ابتدا موی سر و ریش و سبیل آن ها را حنا می بست و سپس دست و پای شان را در حنا می گذاشت.

شخصی که به دست و پا هایش حنا بسته شده بود مجبور بود چند ساعت در آن گوشه ی شاه نشین بنشیند و تکان نخورد تا دست و پا، مو های سر و ریش و سبیلش کاملا رنگ بگیرد و حداقل تا هفته دیگر که مجددا به حمام می آمد رنگ حنا دوام بیاورد.

در این چند ساعت که این خانم ها یا آقایان دست و پای شان توی حنا بود چون نمی توانستند از آن گوشه شاه نشین تکان بخورند ناگزیر باب صحبت را با یک دیگر باز می کردند و ضمن قلیان کشیدن با اشخاصی که می آمدند و می رفتند و یا کسانی که مثل خود شان دست و پا توی حنا داشتند از هر دری سخن می گفتند و اتفاقات طول هفته را با شاخ و برگ و طول و تفصیل برای یک دیگر تعریف می کردند.

با توضیحاتی که درباره حنا بستن داده شد به خوبی می توان متوجه رابطه و شرایط به کار بردن این ضرب المثل شد، به همین دلیل در مواقعی که شخص کاری از دستش بر نیاید ضرب المثل ” دست کسی را توی حنا گذاشتن ” درباره او به کار برده می شود.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا