حکایت ضرب المثل ادب از که آموختی از بی ادبان + ریشه و تفسیر

ادب از که آموختی از بی ادبان یعنی چه
ادب از که آموختی از بی ادبان یعنی چه

گسترش و تفسیر به زبان ساده

ضرب المثل ” ادب از که آموختی؟ از بی ادبان” زمانی به کار می رود که ما با دیدن کار های زشتی که دیگران مرتکب می شوند به بد و ناپسند بودن آن کار ها پی می بریم و سعی می کنیم آن ها را انجام ندهیم.

خداوند متعال به همه ی انسان ها عقل و درایت بخشیده است تا با استفاده از آن، تفاوت بین بد و خوب را درک کرده و خوبی را انتخاب کنند، به همین دلیل است که افراد فهیم و با ادب با دیدن رفتار بی ادبانه دیگران می توانند از آن ها ادب بیاموزند.

با کمک همین قدرت تفکر و عقل است که می توانیم نکات منفی رفتار انسان های بی ادب را شناسایی کنیم و برای با ادب بودن از این نکات و ویژگی ها دوری کنیم.

البته این درک و فهم در همه ی انسان ها یکسان نیست و ممکن است برخی فقط با دیدن یک رفتار یا شنیدن یک حرف کوچک از آن پند بگیرند اما برخی نیز در مقابل هزار سخن حکمت آمیز بی تفاوت باشند و تا آخر عمر نادان بمانند و باعث آزار اطرافیان شوند.

حکایت ضرب المثل

ضرب المثل ” ادب از که آموختی؟ از بی ادبان” از سخنان حکیمی به نام ” لقمان ” که در زمان های قدیم می زیسته برای ما به یادگار مانده است.

این سخن در باب دوم گلستان سعدی به این صورت بیان شده است:

” لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان! از انجام دادن آنچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، پرهیز کردم.”

بر اساس روایات این مرد دانا اصلش حبشی یا در روایتی دیگر غلامی اهل سودان معرفی شده است که در زمان داود پیامبر می زیسته.

لقمان چهره ای نا زیبا و سیاه داشته اما از نظر علم، دانش و حکمت از تمام مردم زمان خود بالاتر بوده است، او در جوانی اسیر شد و به غلامی یکی از افراد بنی اسرائیل در آمد. مالک او فردی بسیار بد اخلاق بوده اما لقمان همیشه در برابر او از خود صبر و بردباری نشان می داده است.

لقمان حکیم از جایگاه ویژه ای نزد پرودگار بر خوردار بوده، به طوری که نام او در قرآن کریم نیز آمده است و این آیه اشاره به همین موضوع دارد:

“ما به لقمان حکمت عطا نمودیم. یعنی وی را خرد و دانش دادیم و هوش و بصیرت عطا کردیم. ”

معنی و مفهوم : رفتار زشت دیگران را دیدن و خلاف آن را انجام دادن

نمونه ضرب المثل به انگلیسی : A wise man gets learning from those who have none

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا