آیا شکر خراب می شود؟ نحوه تشخیص و نگهداری اصولی!

آیا شکر خراب می شود؟
آیا شکر خراب می شود؟

حتما برای شما هم پیش آمده هنگام مرتب کردن آشپزخانه یا خانه تکانی یک کیسه شکر داخل انباری یا کابینت آشپزخانه پیدا کرده باشید که نمی دانید چه زمانی آن را خریداری کرده اید و تردید دارید که می توانید از آن استفاده کنید یا خیر.

احتمالا شما هم شنیده اید شکر سفید مدت زمان زیادی دوام می آورد و خراب نمی شود اما این ادعا تا چه اندازه صحت دارد؟ برای پاسخ به این سوال به طور خلاصه باید بگوییم شکر واقعا تاریخ انقضا ندارد و می تواند تا ده ها سال سالم بماند، البته اگر به درستی از آن نگهداری شود.

برای آشنایی با مدت ماندگاری شکر در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا شکر سفید خراب می شود؟

شکر سفید نیز مانند عسل تا مدت زمان طولانی و تقریبا نا محدود دوام می آورد. اگرچه معمولا روی کیسه های شکر، تاریخ بهترین زمان مصرف درج می شود اما شکر در واقع هیچ وقت خراب نمی شود مگر آن که رطوبت یا حشرات به داخل آن راه پیدا کنند.

به عبارت دیگر استفاده از کیسه شکری که مدت زمان زیادی است گوشه کابینت آشپزخانه شما جا خوش کرده بی خطر است. اگر توده های کوچکی در آن مشاهده کردید می توانید با چنگال آن ها را برطرف کنید، اگر توده ها بزرگ تر هستند یا تعداد آن ها زیاد است بهتر است از غذاساز برای این منظور استفاده کنید.

در کل می توان گفت کیسه شکر باز شده یا باز نشده در انباری آشپزخانه یا کابینت تا مدت زمان نا محدود سالم می ماند.

نحوه نگهداری شکر

برای نگهداری شکر دانه ریز باید درست مانند شکر قهوه ای، پودر شکر یا زایلیتول (جایگزین شکر) عمل کنید، یعنی آن را در مکان خشک و خنک و دور از هر گونه منبع گرمایی قرار دهید.

اگر درب کیسه شکر هنوز باز نشده آن را در مکانی قرار دهید که از رطوبت دور بماند، به خصوص در مورد کیسه های کاغذی باید بیشتر دقت کنید.

زمانی که درب کیسه را باز کردید بهترین راه این است که شکر را به یک ظرف در بسته (بدون هوا) یا یکی از ظروف فانتزی که به عنوان دکوری آشپزخانه نیز قابل استفاده است منتقل کنید. ظرف مناسب از شکر در برابر هر گونه بو و حشرات محافظت می کند.

شما می توانید شکر را در بسته بندی اصلی خود نگهداری کنید اما باید مطمئن شوید آب یا بخار به آن نفوذ نمی کند و بوی قوی در اطراف آن وجود ندارد.

نحوه تشخیص خراب شدن شکر

شکر می تواند حشرات را به سوی خود جذب کند، این موجودات وقتی شکر را پیدا می کنند به داخل آن نفوذ کرده و می میرند. به همین دلیل اگر حشره زنده یا مرده داخل شکر پیدا کردید بهتر است آن را دور بریزید.

به علاوه ممکن است نشانه کپک یا رشد میکرو ارگانیسم های دیگر داخل ظرف شکر مشاهده کنید، این مسئله نشانه نفوذ رطوبت به آن است و باید شکر را دور بریزید.

گاهی نیز شکر در اثر قرار گرفتن در معرض رایحه مواد غذایی مختلف بو می گیرد، در این صورت اگرچه شکر احتمالا خراب نشده اما در صورتی که رایحه آن برای شما مهم است باید از مصرف آن اجتناب کنید.

در ادامه : آیا نمک خراب می شود؟

منبع: doesitgobad

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا