آیا شکر قهوه ای خراب می شود؟

آیا شکر قهوه ای خراب می شود؟
آیا شکر قهوه ای خراب می شود؟

اگر از طرفداران پر و پا قرص شکر قهوه ای هستید بدون شک همیشه قبل از تمام شدن تاریخ انقضای درج شده روی کیسه شکر، آن را به طور کامل مصرف می کنید اما اگر شکر قهوه ای جزو عناصر اصلی برنامه غذایی شما نباشد احتمالا یادتان نمی آید کیسه شکر قهوه ای که گوشه آشپزخانه شما جا خوش کرده چند سال پیش خریداری شده و آخرین بار چه زمانی از آن استفاده کرده اید!

همه ما می دانیم عمر شکر طولانی است اما آن چه بسیاری نمی دانند این است که این مدت زمان طولانی دقیقا چه مدت است؟ تا چه زمانی می توان با خیال راحت شکر قهوه ای را مصرف کرد و آیا خوردن توده های سفت شکر برای سلامتی مضر است؟

برای آشنایی با مدت زمان ماندگاری شکر قهوه ای و تشخیص خراب شدن آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا شکر قهوه ای خراب می شود؟

خیر! شکر قهوه ای معمولا طول عمر بسیار طولانی و تقریبا نا محدود دارد و در صورت نگهداری صحیح، تا زمانی که حشرات داخل آن نشده و رطوبت به آن نفوذ نکند می توانید تا سال های سال از آن استفاده کنید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که اگر شکر قهوه ای خراب نمی شود چرا روی کیسه های آن بهترین تاریخ مصرف دو ساله یا مشابه آن ذکر می شود؟

این تاریخ بیانگر بهترین مدت زمان مصرف شکر می باشد، به عبارت دیگر اگر بعد از گذشت بهترین تاریخ مصرف اقدام به مصرف شکر قهوه ای کنید ممکن است کیفیت روز اول را نداشته باشد اما برای سلامتی مضر نخواهد بود و در بهترین حالت طعم آن نیز تفاوت چندانی نخواهد کرد.

نحوه نگهداری شکر قهوه ای

روش نگهداری شکر قهوه ای مانند شکر معمولی است. لازم است این ماده غذایی را در مکان خشک، بدون رطوبت و خنک مانند کابینت یا قفسه ای در انباری آشپزخانه قرار دهید زیرا شکر به راحتی رطوبت اطراف خود را جذب کرده و کیفیت خود را از دست می دهد.

همچنین باید مطمئن شوید کیسه شکر از منابع گرمایی مانند اجاق گاز یا بخاری دور باشد.

تا زمانی که بسته بندی شکر قهوه ای باز نشده می توانید آن را داخل همان کیسه نگهداری کنید اما پس از باز کردن کیسه، لازم است شکر را به ظرف دیگری منتقل کرده و درب آن را محکم ببندید.

بسته بودن درب ظرف از ورود حشرات به داخل شکر و همچنین بو گرفتن آن جلوگیری می کند.

علت تشکیل توده های سفت در شکر قهوه ای چیست؟

شکر قهوه ای به مرور زمان خشک می شود و کمبود رطوبت می تواند به ایجاد توده های سفت در آن منجر شود. این مسئله نشانه خراب شدن شکر قهوه ای نیست اما استفاده از این ماده را دشوار می کند و لازم است قبل از مصرف توده ها را نرم و یکنواخت کنید.

برای جلوگیری از تشکیل توده های سفت در شکر قهوه ای توصیه می شود چند عدد مارشمالو داخل آن قرار دهید، این کار به حفظ رطوبت شکر در سطح متعادل کمک کرده و از سفت شدن آن جلوگیری می کند.

سایر تکنیک ها برای حفظ رطوبت ملاس موجود در شکر قهوه ای عبارتند از:

  • یک برش سیب داخل ظرف شکر قرار داده، درب آن را محکم ببنیدید و بگذارید چند ساعت بماند
  • یک تکه نان داخل ظرف بگذارید
  • پوست پرتقال را داخل ظرف گذاشته و بگذارید یک شب بماند
  • شکر را با حوله کاغذی کمی مرطوب پوشانده و برای مدت زمان 30 ثانیه داخل مایکروویو (با تنظیمات کم یا متوسط) قرار دهید

برای نرم کردن توده های سفت داخل شکر قهوه ای نیز می توانید آن را داخل کیسه ای قرار داده و به دیوار یا پیشخوان آشپزخانه بکوبید یا توده ها را داخل همزن برقی یا مخلوط کن بریزید تا نرم شوند.

نحوه تشخیص خراب شدن شکر قهوه ای 

اگر درب شکر قهوه ای محکم بسته نشود و حشرات داخل آن شوند باید شکر را دور بریزید.

ظاهر شدن نشانه های کپک یا هر نوع رشد ارگانیسم های زنده در ظرف شکر به معنای نفوذ رطوبت به داخل آن است و باید شکر را دور بریزید.

اگر شکر قهوه ای ظاهر خوبی دارد – حتی اگر بهترین تاریخ مصرف آن گذشته باشد – به احتمال زیاد مشکلی نداشته و مصرف آن کاملا بی خطر خواهد بود.

منبع: doesitgobad

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا