آیا شنبلیله می تواند سطح هورمون تستوسترون را افزایش دهد؟

خواص شنبلیله برای افزایش تستوسترون
خواص شنبلیله برای افزایش تستوسترون

تحقیقات جدید نشان می دهد که شنبلیله یکی از بهترین گیاهان دارویی است که به طور طبیعی باعث افزایش هورمون تستوسترون بدن می شود. شنبلیله در واقع نوعی گیاه علفی است که در طب سنتی برای درمان بیماری های گوارشی و مشکلات پوستی استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید شنبلیله برای افزایش تستوسترون و سلامتی بدن بیشتر آشنا شوید؛

شنبلیله چیست؟

شنبلیله (به انگلیسی :Fenugreek) و (نام علمی :Trigonella foenum-groecum) یک گیاه علفی بومی هند، ایران و شمال آفریقاست. در یونان باستان از شنبلیله برای درمان درد زایمان و در طب سنتی چینی برای پیشگیری و درمان ضعف و تورم پا ها استفاده می شود.

امروزه از دانه ها و برگ های شنبلیله برای تهیه انواع مکمل ها، پودر ها، تونیک ها و چای و دمنوش استفاده می شود. همچنین شنبلیله به عنوان سبزی در تهیه انواع غذا های ایرانی و هندی به کار برده می شود.

شنبلیله و افزایش تستوسترون

مکمل های شنبلیله اغلب توسط کسانی (به خصوص ورزشکاران و بدنسازان) که به دنبال روش های طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون بدن هستند استفاده می شود.

تستوسترون، نوعی هورمون جنسی در مردان و مقدار کمی در زنان است که بر عملکرد جنسی، افزایش سطح انرژی بدن، بهبود عملکرد شناختی، سلامتی استخوان ها و بهبود خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد.

میزان تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، کاهش میزان تستوسترون احتمال ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می دهد.

کمبود تستوسترون (هیپوگنادیسم) در 39٪ مردان بالای 45 سال دیده می شود، این مشکل اغلب با هورمون درمانی و استفاده از مکمل های گیاهی مانند شنبلیله رفع خواهد شد.

پژوهش های علمی چه می گویند؟

تحقیقات نشان داده که ترکیبات خاصی به نام ساپونین های فوروستانولیک در شنبلیله وجود دارند که می توانند باعث افزایش تولید تستوسترون در بدن شوند؛

مطالعات متعدد نشان داده که مصرف مکمل شنبلیله ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد و علائم مربوط به کاهش سطح تستوسترون از جمله کم شدن میل جنسی را بهبود بخشد.

یک مطالعه 8 هفته ای در 49 مرد ورزشکار نشان داده که مصرف روزانه مکمل های 500 میلی گرمی شنبلیله باعث افزایش سطح تستوسترون و انرژی روزانه شده و چربی بدن را کاهش می دهند.

پروتو دیوسین یکی دیگر از انواع ساپونین های موجود در شنبلیله به طور خاص در افزایش سطح تستوسترون موثر می باشد؛

یک مطالعه 12 هفته ای در 50 مرد نشان داده افرادی که یک مکمل روزانه 500 میلی گرمی مکمل شنبلیله دریافت کرده اند، بهبود قابل ملاحظه ای در میزان تستوسترون بدن نشان می دهند.

این مطالعه نشان داد که میزان تستوسترون در 90٪ از شرکت کنندگان تا 46٪ افزایش یافته است. علاوه بر این، بیشتر این افراد بهبود قابل توجهی در خلق و خو، انرژی بدن، میل جنسی و تعداد اسپرم ها نشان می دهند.

علاوه بر این، یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 120 مرد با سن 43-75 سال نشان داده افرادی که 600 میلی گرم عصاره دانه شنبلیله مصرف می کنند، سطح تستوسترون و میل جنسی در آن ها افزایش می یابد.

با وجود این نتایج هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا که شنبلیله باعث افزایش تستوستون می شود، نیاز است.

مزایای شنبلیله برای سلامتی بدن

دوران شیردهی

تحقیقات اخیر نشان داده که شنبلیله به میزان قابل توجهی باعث افزایش ترشح شیر مادر در زنان شیرده می شود.

قند خون و دیابت

مطالعات نشان داده اند که مکمل های شنبلیله می توانند سطح قند خون و هموگلوبین A1c در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

ضد التهاب گیاهی

دانه شنبلیله دارای ترکیبات ضد التهابی قوی مانند آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هاست که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آسم را کاهش می دهند.

کلسترول خون

مطالعات نشان داده که شنبلیله به کاهش کلسترول خون بالا در افراد پیش دیابتی و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره شنبلیله می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و لنفوم را کاهش دهد.

راه ها و روش های سالم برای افزایش تستوسترون در بدن

در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله می تواند سطح تستوسترون بدن را افزایش دهد، باید بدانید که روش های دیگری هم برای افزایش این هومرون در بدن وجود دارد. از مهم ترین علائم کاهش تستوسترون می توان به کاهش میل جنسی، خستگی، افسردگی، کاهش انرژی بدن و اختلال نعوظ اشاره کرد.

افزایش طبیعی هورمون تستوسترون

1. اضافه وزن باعث کاهش سطح تستوسترون می شود. تحقیقات نشان داده که لاغری و کاهش وزن می تواند سطح تستوسترون بدن را در مردان افزایش دهد.

2. تحقیقات نشان داده که تمرینات ورزشی اینتروال با شدت بالا سطح تستوسترون پایین در مردان سالم را افزایش می دهد.

3. داشتن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین، چربی های سالم، میوه ها و سبزیجات تازه می تواند به افزایش سطح تستوسترون کمک کند.

4. قند خون بالا ممکن است خطر ابتلا به کاهش تستوسترون را افزایش دهد. کاهش قند خون بالا باعث افزایش طبیعی سطح تستوسترون می شود.

5. تحقیقات نشان می دهد که بی خوابی می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد، متخصصان توصیه می کنند که مردان بهتر است 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

6. افرادی که اغلب در معرض آلاینده ها قرار می گیرند، سطح تستوسترون بدن آن ها کم تر است.

7. برخی از ویتامین ها (ویتامین D) و مواد معدنی (روی) تستوسترون بدن را افزایش می دهند. توصیه می شود که منابع غذایی سرشار از ویتامین D و روی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی