آیا تخم شنبلیله برای سلامت و زیبایی موها مفید است؟

خواص شنبلیله برای پرپشتی موها
فواید شنبلیله برای موهای سر

تخم شنبلیله از دانه های پرخاصیت برای سلامتی و زیبایی موها می باشد که از دیرباز به عنوان درمان خانگی و طبیعی برای نازک شدن مو و مشکلات پوست همچون شوره سر، خشکی یا خارش پوست سر استفاده می شده است.

گزارش های منتشر شده و دیگر منابع رسانه ای مشهور در زمینه زیبایی ادعا کرده اند تخم شنبلیله راز رشد موهای ضخیم، درخشنده و براق می باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی صحت این موضوع پرداخته و درباره خواص تخم شنبلیله برای سلامت مو و پوست سر و بهترین راه های استفاده از آن آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله گیاه کوچک سبز و برگ دار و بومی نواحی جنوبی آسیا و مدیترانه می باشد که از برگ و دانه های کوچک و قهوه ای آن در زمینه های مختلف پزشکی و آشپزی استفاده می شود.

این مکمل گیاهی در طب سنتی آیورودا و طب چینی باستان برای تسریع زایمان، بهبود هضم، تسکین تحریکات پوستی و حفظ سلامت عمومی بدن تجویز می شود.

تحقیقات مدرن نیز نشان داده شنبلیله احتمالا تاثیر خوبی روی سطح کلسترول، قند خون و التهاب در بدن دارد.

دانه و برگ های شنبلیله هر دو رایحه متمایز و طعم تلخ ملایمی دارند و به صورت گسترده در غذاهای هندی، خاورمیانه و آفریقای شمالی استفاده می شوند.

فواید تخم شنبلیله برای مو

افزایش رشد مو

تخم شنبلیله منبع غنی آهن و پروتئین است که هر دو برای رشد موها ضروری می باشند. به علاوه ترکیبات گیاهی منحصر به فرد مختلف همچون فلاونوئیدها و ساپونین ها را نیز در خود گنجانده که گفته شده به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد قارچی به بهبود رشد موها کمک می کنند.

اکثر افرادی که در یک آزمایش روزانه و به مدت 6 ماه مکمل حاوی 300 میلی گرم عصاره تخم شنبلیله مصرف کرده اند در مقایسه با دیگران افزایش رشد موی قابل توجهی داشته اند.

به علاوه احتمالا استفاده موضعی از مخلوط روغن گیاهی حاوی عصاره تخم شنبلیله به رشد و ضخامت موها کمک می کند و اثر آن نسبت به داروی ماینوکسیدیل کمی بیشتر بوده است.

با این حال نمی توان درباره تاثیر تخم شنبلیه روی رشد موها و درمان ریزش مو به طور قطعی صحبت کرد.

سلامت پوست سر

شنبلیله از دیرباز برای درمان مشکلات پوست سر از جمله شوره با علائمی همچون خشکی، خارش و تحریک پوست سر – که گاهی به ریزش موقتی موها منجر می شود – استفاده می شده است.

شوره سر به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد که از آن جمله می توان به چربی بیش از حد پوست سر، رشد و نمو قارچی، التهاب و خشکی پوست اشاره کرد.

تاکنون مشخص نشده که آیا تخم شنبلیله می تواند درمان موثری برای همه علت های شوره و تحریکات پوست سر باشد یا خیر، اما مطالعات حیوانی و لوله آزمایشگاهی نشان داده این دانه ها دارای خواص ضد التهابی، مرطوب کنندگی و ضد قارچی بوده و به تسکین پوست و درمان زخم ها کمک می کنند.

چندی پیش مطالعه 6 هفته ای به منظور بررسی میزان اثر بخشی کرم حاوی عصاره شنبلیله برای مرطوب کردن و کاهش قرمزی پوست روی 11 نفر انجام شده و نتایج آن بهبود قابل توجهی در زمینه مرطوب کنندگی و کاهش تحریکات پوستی نشان داده است.

با این که تحقیقات اخیر ثابت کرده مصرف موضعی این عصاره می تواند به سلامت پوست سر کمک کند اما تضمینی نیست که در همه افراد موثر باشد و برای درک بهتر این که چگونه از شنبلیله برای درمان شوره و دیگر مشکلات پوست سر استفاده شود به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

سایر عوامل موثر روی رشد موها

کاهش رشد موها ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ دهد که از آن جمله می توان به تغذیه ناکافی، استرس، تغییرات هورمونی و مسائل ارثی اشاره کرد.

اگر از ریزش موها رنج می برید شاید بهتر باشد با یک متخصص پوست و مو صحبت کرده و علت اصلی ریزش موها را بیابید زیرا در صورتی که علت اصلی ریزش مو مشخص نشود مصرف مکمل های غذایی همچون شنبلیله چندان موثر نخواهد بود.

عوامل تغذیه ای

تغذیه سالم و کافی برای سلامت موها اهمیت زیادی داشته و کمبود برخی مواد مغذی خاص همچون پروتئین، چربی های ضروری، روی و آهن ممکن است باعث ریزش مو شود.

برخی منابع غذایی گیاهی سالم برای تامین این مواد مغذی عبارتند از:

  • پروتئین: حبوبات، آجیل و دانه ها
  • چربی های سالم: آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی
  • آهن: اسفناج، دانه ها، حبوبات، توفو، شکلات سیاه یا تلخ
  • روی: آجیل و حبوبات

بهترین روش این است که این مواد مغذی را از رژیم غذایی متعادل به دست آورید که همه مواد غذایی اصلی را در خود گنجانده باشد اما گاهی لازم است از مکمل ها نیز به عنوان کمک کننده استفاده کنیم.

توجه: قبل از شروع مصرف مکمل ها حتما سطح مواد مغذی بدن خود را زیر نظر متخصص چک کنید زیرا مصرف زیاد برخی مکمل ها باعث افزایش سطح بعضی از مواد مغذی در بدن شده و می تواند ریزش مو را تشدید کند.

استرس و سبک زندگی

استرس مرتبط با سن یا سبک زندگی یا وارد کردن استرس های فیزیکی به خود موها – از جمله کشیدن محکم موها یا استفاده از رنگ مو و لوازم آرایش مو شیمیایی – همگی می توانند باعث ریزش مو شوند.

تحقیقات نشان داده بالا رفتن سطح هورمون استرس کورتیزول می تواند باعث ضعیف شدن فولیکول های مو شده و به ریزش مو منجر شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض رادیکال های آزاد نیز از دیگر عواملی است که با آسیب سلول ها، افزایش التهاب و پیری زودرس باعث افزایش ریزش مو و سفید شدن موها می شود.

آنتی اکسیدان ها از ترکیبات مفید موجود در بسیاری از مواد غذایی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. استفاده از تکنیک های موثر کاهش استرس در کنار مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان روش های عالی برای بهبود رشد موها و عملکرد بدن می باشند.

عوامل ژنتیکی

گاهی اوقات نازک شدن موها به دلایل ارثی رخ می دهد که به نوعی ریزش مو ارثی به نام آلوپسی آندروژنیک (یا طاسی با الگوی مردانه) منجر می شود.

اطلاعات زیادی درباره علت این اختلال به دست نیامده اما کارشناسان معتقدند ممکن است با ژن های خاص به ارث برده از خانواده یا تغییر در ترشح هورمونی مرتبط باشد.

تاکنون شواهدی به دست نیامده که نشان دهد مصرف مکمل هایی همچون تخم شنبلیله می تواند در درمان این نوع ریزش مو موثر باشد.

نحوه استفاده از تخم شنبلیله برای مو

در مورد نحوه استفاده از تخم شنبلیله برای افزایش رشد موها شواهد کافی در دست نمی باشد و مشخص نیست که آیا مصرف خوراکی یا استعمال موضعی عصاره شنبلیله اثر مفیدی در رشد موها یا سلامت پوست سر داشته باشد.

تخم شنبلیله هم به صورت خوراکی و به عنوان مکمل غذایی و هم به صورت موضعی و به عنوان ماسک یا خمیر برای موها استفاده می شود.

استفاده خوراکی از مکمل شنبلیله

مکمل های تخم شنبلیله به صورت پودر یا عصاره مایع در دسترس می باشند.

درباره دوز مصرف خوراکی شنبلیله موردی توصیه نشده اما نتایج برخی تحقیقات استفاده از پودر تخم شنبلیله تا حداکثر 1200 میلی گرم در روز و مصرف عصاره آن را تا 300 میلی گرم در روز مجاز دانسته اند.

مصرف شنبلیله برای اغلب افراد بی ضرر است اما زنان باردار یا کسانی که به بادام زمینی یا نخود آلرژی دارند لازم است از مصرف مکمل های شنبلیله خودداری کنند.

اگر از مصرف شنبلیله مطمئن نیستید حتما قبل از استفاده از با پزشک مشورت کنید.

استفاده موضعی شنبلیله

برای استفاده موضعی از شنبلیله چند قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را به مدت چند ساعت یا کل شب داخل آب خیس کنید تا به شکل ژل تغییر کند.

سپس دانه های داخل ژل را آسیاب کرده تا به شکل خمیر نازکی تبدیل شود، می توانید این خمیر را مستقیم روی موها و پوست سر اعمال کرده یا ابتدا با روغن نارگیل، ماست، عسل یا شیر مخلوط کنید.

ماسک به دست آمده را به مدت 10 دقیقه یا بیشتر به موها بمالید. در پایان با آب گرم و شامپو شستشو دهید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا