سبزیجات زرد؛ معرفی 7 سبزی زرد و خواص بی نظیر آن ها

خواص سبزیجات زرد رنگ
خواص سبزیجات زرد رنگ

سبزیجات نقش مهمی در سلامت بدن ما ایفا می کنند و طبق یک اصل قدیمی گنجاندن سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد اما این بدان معنا نیست که از سبزیجات رنگی دیگر از جمله سبزیجات زرد غافل شویم.

سبزیجات زرد سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر ترکیبات مغذی و تقویت کننده سلامتی بدن می باشند و به خوش رنگ و لعاب شدن غذاهای مختلف کمک می کنند.

در ادامه سری مطالب سبزیجات رنگی و پس از آشنایی با خواص سبزیجات قرمز؛ این بار به سراغ سبزیجات زرد رنگ رفته ایم و قصد داریم با خواص بی نظیر این گروه سبزیجات آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

لیست بهترین سبزیجات زرد رنگ

1. ذرت

گیاه ذرت گیاهی به رنگ روشن است که در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی شناخته شده است.

ذرت سرشار از ویتامین های A ، B و E و همچنین مواد معدنی فراوان می باشد و دانه های آن منبع عالی فیبر هستند که به بدن کمک می کنند تا با مشکلات و بیماری های گوارشی و هضم مانند یبوست، بواسیر و سرطان روده بزرگ مقابله کند.

ذرت حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی (مواد شیمیایی گیاهی) نیز می باشد که مانع سرطان زا شدن سلول های آلوده شده و به سلول ها در متوقف کردن و از بین بردن هر گونه تغییرات شبه سرطانی کمک می کند.

هنگام استفاده از ذرت در غذاها نیازی نیست حتما دانه ها را از چوب ذرت جدا کنید. از ذرت می توان در کنار برخی مواد غذایی دیگر برای تهیه غذاهای گیاهی فوق العاده خوشمزه و مغذی استفاده کنید.

2. کدو

کدوی زرد تابستانی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، این سبزی حاوی ویتامین های B6 ، A ، C و فولات، منیزیم، فیبر، ریبوفلاوین، فسفر و پتاسیم می باشد و از این نظر یک گیاه واقعا مغذی محسوب می شود.

منگنز فراوان موجود در کدوی زرد به تقویت استحکام استخوان ها و همچنین بهبود توانایی بدن در پردازش چربی ها و کربوهیدرات ها کمک زیادی می کند.

می توانید کدو زرد را روی حرارت ملایم پخته و از رنگ، بافت وطعم آن در خوشمزه کردن غذاهای خود استفاده کنید.

3. فلفل زرد

فلفل زرد از نظر فنی به خانواده سبزیجات تعلق ندارد بلکه نوعی میوه است اما ما معمولا آن را به عنوان سبزی مصرف می کنیم.

بیشتر حجم فلفل زرد را آب تشکیل داده و می توان از آن به عنوان یک سبزی آب رسان با مقدار کمی کربوهیدرات، پروتئین و چربی استفاده کرد.

فلفل دلمه ای زرد منبع خوب مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان ها است. فولات موجود در این سبزی زرد رنگ به عملکرد گلبول های قرمز خون کمک می کند و ویتامین C فراوان آن نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، انرژی، سلامت پوست، محافظت از بدن در برابر بیماری ها و بهبود زخم ها دارد.

ویتامین K فراوان موجود در فلفل زرد نیز برای لخته شدن خون ضروری است.

برای استفاده از فلفل دلمه ای زرد در غذاهای خود سعی کنید آن ها را مزه دار کنید و با اضافه کردن اندکی سیر، لیمو و پونه کوهی و ترکیب کردن آن با ماریناد روغن زیتون از این فلفل های زرد برای خوشمزه کردن غذاها و ساندویچ ها بهره ببرید.

4. سیب زمینی زرد

سیب زمینی از سبزیجات پر مصرف و پخت آسان است که فواید زیادی برای سلامتی بدن ما دارد به شرط آن که این سبزی را با مقدار بیش از حد کره، خامه ترش یا پنیر مصرف نکنیم!

نکته جالب درباره سیب زمینی این است که بدون این که کالری زیادی داشته باشد به ما احساس سیری می دهد و سرشار از مواد مغذی همچون نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین های C و B6، منگنز و فسفر می باشد.

فسفر برای سلامت بدن، حفظ ساختار غشای سلولی، تولید انرژی و معدنی سازی استخوان ها ضروری می باشد.

برای این که از این سبزی زرد و خوشمزه نهایت استفاده را ببرید توصیه می کنیم از اضافه کردن بیش از حد روغن و چربی های اضافه به آن اجتناب کرده و با آب پز کردن و اضافه کردن اندکی چاشنی برای حفظ تردی و نرمی سیب زمینی غذاهای خوشمزه ای درست کنید.

5. چغندر طلایی

چغندر طلایی ریشه های زرد رنگ پر خاصیتی است که نسبت به چغندر قرمز شیرین تر بوده و از نظر محتوای مواد مغذی در سطح بالایی قرار دارد.

چغندر طلایی از سبزیجات دوستدار قلب است، این ماده غذایی به سم زدایی کلیه ها، کاهش کلسترول و فشار خون بالا کمک کرده و برای رفع خستگی مفید می باشد.

همانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات زرد رنگ، چغندر طلایی نیز سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و برای محافظت سلول های بدن در برابر آسیب ها ضروری می باشد.

برای استفاده از این چغندرهای طلایی می توانید آن ها را برشته کرده و با مقداری گیاهان و ادویه های تازه و لیمو ترش طعم دار کنید.

6. کدو تنبل

شاید تعجب کنید اما تنها 1 فنجان کدو تنبل پخته بیش از 200 درصد نیاز بدن به ویتامین A را تامین می کند، این ویتامین نقش مهمی در سلامت بدن ایفا کرده و برای حفظ بینایی ضروری است.

این مقدار کدو تنبل پخته همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C – حدود 11 میلی گرم – نیز می باشد که از جمله مزایای آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و غیره اشاره کرد.

برای بهره بردن از خواص بی نظیر این سبزی زرد رنگ به خصوص در فصل پاییز از پای کدو تنبل غافل نشوید!

7. لوبیا زرد

لوبیا زرد از حبوبات فوق العاده مفید است که ترکیبات طبیعی ضد سرطانی از جمله ایزوفلاون ها را در خود گنجانده و حاوی فیتواسترول ها (استرول های گیاهی) است که مانع جذب کلسترول و در نتیجه کاهش کلسترول خون می شوند.

مصرف لوبیا زرد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

می توانید از لوبیاهای زرد در سالاد لوبیا زرد و سبز استفاده کرده و برای حفظ طراوت، تردی و رنگ آن ها، اندکی سرکه اضافه کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا