سبزیجات بنفش؛ معرفی 7 سبزی بنفش رنگ و خواص آن ها

فواید سبزیجات بنفش رنگ
فواید سبزیجات بنفش رنگ

بنفش از رنگ های خیره کننده در دنیای سبزیجات است که اگرچه به فراوانی رنگ سبز یافت نمی شود اما می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهر غذاها و صد البته مواد مغذی موجود در سبزیجات داشته باشد.

در ادامه سری مطالب سبزیجات رنگی و پس از آشنایی با سبزیجات زرد رنگ؛ این بار به سراغ سبزیجات بنفش رنگ رفته ایم و قصد داریم شما را با 7 سبزی بنفش و خواص بی نظیر آن ها آشنا کنیم. با کوکا همراه باشید.

لیست بهترین سبزیجات بنفش

1. سیب زمینی شیرین بنفش

همه انواع سیب زمینی شیرین فوق العاده مغذی هستند و مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد معدنی در خود گنجانده اند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و ویتامین های B اشاره کرد.

سیب زمینی های شیرین بنفش علاوه بر موارد ذکر شده حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین نیز می باشند، طبق نتایج تحقیقات لوله آزمایشی و حیوانی این سیب زمینی ها احتمالا دارای خواص ضد التهابی هستند و از بدن در برابر چاقی و انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده بزرگ محافظت می کنند.

سیب زمینی بنفش را می توان به عنوان جایگزین سیب زمینی های شیرین معمولی یا نارنجی رنگ در دستورالعمل های غذایی استفاده کرد.

2. بادمجان

بادمجان از سبزیجات با تنوع رنگی بالا می باشد که در رنگ های مختلف از سفید و زرد گرفته تا سبز یافت می شود اما نوع رایج و محبوب آن همان بادمجان بنفش تیره است که در غذاهای مختلف می توان از آن بهره برد.

اگرچه بادمجان به اندازه بسیاری از سبزیجات این لیست مغذی نیست اما از نظر آنتی اکسیدان و منگنز در سطح بالایی قرار گرفته است. منگنز از مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان و متابولیسم بدن می باشد.

ناگفته نماند پوست بادمجان بنفش دارای مقادیر زیادی آنتوسیانین ناسونین است که طبق مطالعات حیوانی خاصیت ضد التهابی داشته و از سلامت قلب محافظت می کند.

3. گل کلم بنفش

گل کلم بنفش از سبزیجات چلیپایی با ظاهری خیره کننده است که برخلاف نوع رایج سفید رنگ آن و به دلیل جهش ژنتیکی حاوی آنتوسیانین های فراوان می باشد که رنگ بنفش آن نیز از همین مسئله نشات گرفته است.

گل کلم بنفش نه تنها برای تزیین و رنگی کردن غذاها گزینه مناسبی است بلکه خاصیت ضد سرطانی داشته و از بدن در برابر برخی انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ محافظت می کند.

همچنین افزودن سبزیجات چلیپایی بیشتر مانند گل کلم به رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر شود.

4. هویج بنفش

هویج بنفش از سبزیجات شیرین و ترد است که حاوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های پلی فنلی از جمله آنتوسیانین ها، اسید سینامیک و اسید کلروژنیک می باشد.

تحقیقات نشان داده افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از پلی فنل ها استفاده می کنند نسبت به دیگران کمتر به بیماری های قلبی، چاقی و دیابت مبتلا می شوند.

هویج بنفش نسبت به سایر انواع هویج آنتی اکسیدان های پلی فنلی بیشتری دارد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی روش هوشمندانه ای برای تقویت سلامتی بدن محسوب می شود.

5. کلم کیل ردبور

کلم کیل در هر رنگی که باشد یک منبع تغذیه ای عالی در میان سبزیجات به شمار می رود.

کلم کیل ردبور به رنگ قرمز مایل به بنفش است و طبق نتایج یک مطالعه عصاره آن حاوی 47 ترکیب گیاهی قدرتمند از جمله کامپفرول، کوئرستین و اسید پی کوماریک می باشد.

کلم کیل ردبور به دلیل رنگ خاص و بافت جالب آن اغلب به عنوان گیاه تزیینی استفاده می شود اما از نظر خوراکی نیز بسیار مغذی بوده و می توان از آن مانند سایر سبزیجات برگ سبز در بسیاری از دستورالعمل های غذایی بهره برد.

6. مارچوبه بنفش

مارچوبه اغلب سبز رنگ است اما انواع رنگی آن از جمله مارچوبه سفید و مارچوبه بنفش نیز از شهرت نسبتا خوبی برخوردار هستند.

مارچوبه بنفش ظاهر غذاها را زیباتر کرده و فواید زیادی برای سلامتی دارد، این سبزی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قوی می باشد و منبع عالی آنتوسیانین ها محسوب می شود.

غلظت روتین موجود در مارچوبه بنفش از سایر انواع مارچوبه بیشتر است، روتین یک رنگدانه گیاهی پلی فنلی است که خواص ضد سرطانی داشته و از سلامت قلب محافظت می کند.

7. کلم پیچ بنفش

تمام انواع کلم پیچ فوق العاده مغذی هستند اما کلم پیچ بنفش یا کلم پیچ قرمز حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین می باشد که خواص آن را افزایش داده است.

کلم پیچ بنفش همچنین سرشار از فیبر، ویتامین A و ویتامین C است و به لطف سطح بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند موجود در برگ های آن خاصیت ضد التهابی قوی نیز پیدا کرده است.

از کلم پیچ بنفش می توان مانند کلم پیچ سبز در دستورالعمل های غذایی و به عنوان افزودنی عالی برای سالاد کلم، خورش ها و غذاهای سرخ کردنی استفاده کرد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا