سبزیجات سفید؛ معرفی 5 سبزی سفید رنگ و خواص آن ها

انواع سبزیجات سفید
انواع سبزیجات سفید

در دنیای سبزیجات رنگی، بی شک رنگ هایی همچون سبز و بنفش جایگاه ویژه ای دارند اما توجه زیاد به آن ها نباید ما را از سایر سبزیجات از جمله سبزیجات سفید رنگ غافل کند زیرا این گروه از سبزیجات مواد غذایی بسیار مشهوری همچون سیر و پیاز را در خود جای داده اند.

در این مطلب کوکا و بعد از معرفی سبزیجات بنفش رنگ؛ این بار به سراغ سبزیجات سفید رفته ایم و قصد داریم شما را با پنج سبزی سفید رنگ خارق العاده آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

لیست بهترین سبزیجات سفید رنگ

1. پیاز سفید

پیاز از سبزیجات معروفی است که به خصوص در پخت سوپ و همچنین به صورت سرخ کرده در تهیه انواع غذاها کاربرد زیادی دارد اما اهمیت آن فقط به این موارد خلاصه نمی شود.

این سبزی دارای مواد مغذی فراوان است، به عنوان مثال ساپونین های موجود در آن برای کاهش کلسترول مفید هستند و سولفیدهای آلیل این سبزی احتمالا به کاهش فشار خون کمک می کنند. کوئرستین پیاز نیز باعث کاهش التهاب و تسکین علائم آرتروز می شود.

از سوی دیگر برخی تحقیقات نشان داده ترکیبات موجود در پیاز ممکن است با سرطان مقابله کرده و خطر ابتلا به سرطان روده، معده و سینه را کاهش دهند.

2. سیر

سیر از ادویه جات شگفت انگیز و معطری است که از دیرباز برای خوش عطر و طعم کردن غذاها استفاده می شده است.

این سبزی دارای ترکیبات مغذی فراوان از جمله آرژینین، فلاونوئیدها، سلنیوم و الیگوساکاریدها می باشد که همگی برای سلامت بدن مفید هستند.

سیر نیز همانند پیاز احتمالا در کاهش خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان معده، سینه، روده بزرگ، مری و لوز المعده اثر خوبی دارد و به گفته برخی منابع به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.

از دیگر فواید سیر می توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون بالا، کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی اشاره کرد. طبق مطالعات حیوانی سیر ممکن است برای کاهش وزن نیز مفید باشد.

3. گل کلم

گل کلم از سبزیجات سفید پر خاصیت است که مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم را در خود گنجانده و منبع خوب فولات و اسید پانتوتنیک محسوب می شود.

فیبر موجود در گلم کلم برای دستگاه گوارش مفید است و خطر برخی بیماری های مزمن گوارشی را کاهش می دهد و خاصیت آنتی اکسیدانی این سبزی به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

گلم کلم حاوی سولفورافان نیز می باشد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می دهد.

4. سیب زمینی

سیب زمینی یکی از سالم ترین مواد غذایی پر مصرف است که اگرچه به دلیل سرخ کردن زیاد معمولا به صورت نا سالم مصرف می شود اما گنجاندن آن در رژیم غذایی سالم می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

این ماده غذایی بسیار پر کننده است و منبع خوب ویتامین C، آهن، فولات، پتاسیم، منگنز، مس و غیره محسوب می شود.

پتاسیم موجود در سیب زمینی برای کنترل فشار خون مفید است، به سلامت استخوان ها کمک کرده، خطر سکته و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و با سنگ کلیه مقابله می کند.

5. قارچ خوراکی

قارچ از سبزیجات سفید پر خاصیت و منبع خوب ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مانند ویتامین های گروه B، سلنیوم، ارگوتیونین، پتاسیم و مس محسوب می شود، همچنین دارای ویتامین D است که در سایر میوه ها و سبزیجات کمتر یافت می شود.

قارچ به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

منبع: fitnessrepublic

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا